Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projektordukar

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 16:02

Hej!

Finns det några kloka och erfarna som har köpt stor projektorduk?

Vilka modeller är bäst. Vad skall man se upp med?

Funderarpå att köpa en Projecta Pro cinema 240 x 183cm Video size 4:3
eller dylikt. Användningsområde: DVD och PS2

Ursprungligen av wognum:

Finns det några kloka och erfarna som har köpt stor projektorduk?

Klok och erfaren? Det är kanske tveksamt... Jag har i alla fall köpt en Projecta ProScreen 16:9 med storleken 129x230 (det motsvarar en widescreen-tv på 106 tum! ).

Varför jag valde just den modellen minns jag inte och jag tror inte att jag gjorde någon djupare marknadsundersökning. Förmodligen såg jag widescreen-dukar i någon inWarehouse-katalog och tyckte jag behövde en sådan...

Jag är dock mycket nöjd med duken och tycker den är tillräckligt diskret för att funka i taket på vardagsrummet (ja, ja, frun har kanske en något avvikande uppfattning... ). Det värsta var att få upp den på plats. En 2,5 meter lång metallåda med 8x8 cm sida som dessutom är full med filmduk väger otrevligt mycket och att lyckas mäta in exakt avstånd mellan 4 borrhål när tumstocken inte räcker till var också en spännande övning... Duken kan förstås även monteras på en vägg eller på distanshängare ut från väggen, men det var inte aktuellt med min möblering.

Det jag tycker du skall fundera på är om du verkligen vill ha 4:3 och inte 16:9. I princip alla filmer kommer i 16:9 eller något ännu smalare och det blir en väldigt liten remsa i mitten av en 4:3-duk. Har du en 4:3-duk med 1 meter i sida blir en 4:3-bild 75 cm hög (100% av höjden), en 16:9-film 56 cm (75%) och en 2,4:1-film 42 cm (56%). Sedan får du förstås plats över på sidorna istället om du kör Playstation eller vanlig tv på en Widescreen-duk....

Jag tror att man har större glädje av maximal bildyta när man ser film, men eftersom jag inte använder min till tv-spel blir det förstås min högst personliga åsikt

Du har säkert hittat Projectas hemsida redan, annars finns den på http://www.projecta.nl.

/Göran

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 21:38

Tack för ditt snabba och uttömmande svar!

Har du några tips om man skall köpa ljud till duken?
Vad använder du för ljudsystem?

Ursprungligen av wognum:

Tack för ditt snabba och uttömmande svar!

Har du några tips om man skall köpa ljud till duken?
Vad använder du för ljudsystem?

Jag skulle om jag var du gå in på hemmabioforum. Där finns bra guide till precis allt ifrån bild till ljud och för nybörjare och avancerade användare.
Det första jag skulle göra idag är att sätta en budget och sedan utifrån den leta efter det optimala. Inte minst när det gäller ljud.
Vet du ungefär var du tänkt lägga dig i pris för rubbet?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 09:09

Kanon! Ett hemmabioforum - var hittar jag det?

Min ljudbudget? ca 3.000 spänn tror jag. Vet dock inte hur mycket man kan få för det...

Ursprungligen av wognum:

Kanon! Ett hemmabioforum - var hittar jag det?

Min ljudbudget? ca 3.000 spänn tror jag. Vet dock inte hur mycket man kan få för det...

Har du ett par justa frontar så börja med dem lägg satelliter till.
När jag en gång byggde upp ett system så insåg jag att om jag skulle trivas med ljudet ett längre tag så var det bygga bit för bit som gällde pga ekonomi. 3000? vill du ha komplett NU så: Dra ljudet från ps2:an till tex Logitech Z-680. förbannat prisvärt! kolla pricerunner. Det systemet har även fått beröm i ren hifi press i relation till pris. Inte minst kan du ansluta flera källor...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-15 10:23

Man kan göra som jag, testa ställen som säljer begagnade prylar vad det än är (i mitt fall Förmedlingscentralen i Tyringe) och hitta en gammal diaprojektorduk som bara kostade 145 kr inkl stativ

(Ska däremot inget säga hur pass bra bild det ger eftersom jag inte hunnit testa varken duken eller den nyinköpa projektorn så här långt).

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 11:40

Prisjakt finns ett mycket bra forum för den här typen av frågor. Låt inte sajtnamnet avskräcka, det är forummedlemmarna från minhembio.com som har sitt forum hos Prisjakt nu.

Även www.dvdforum.nu har ett bra forum för alla intresserade av film och hembio.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 23:27
Ursprungligen av jhansen:

Prisjakt finns ett mycket bra forum för den här typen av frågor. Låt inte sajtnamnet avskräcka, det är forummedlemmarna från minhembio.com som har sitt forum hos Prisjakt nu.

Även www.dvdforum.nu har ett bra forum för alla intresserade av film och hembio.

Intressanta länkar! tackar!

Det viktigaste är ju vilken projektor du har - om det t ex är en LCD som dessutom är så pass ljusstark att en grå duk skulle kunna vara ett alternativ. I så fall får du ju en bättre svärta. Själv har jag nyligen sålt en grå duk och kör vit, gain 1.0, men vet inte om jag gjorde rätt –.det är ett jävla svårt val..!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 12:28

För att göra saken ännu mer komplicerad så kan man ju tillägga att det även finns perforerade dukar så att man kan ha centerhögtalaren bakom duken. På så sätt så får man huvudljudet från duken och inte under/över duken.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 15:25

Jag har sneglat på Logotechen... Det blir nog den. Återigen tack för klok feedback!

På inwarehouse står det 450W och på något annat ställe 500W för samma produkt. Inte för att det inte spelar någon roll för mig egentligen - finns det 2 olika modeller?

Ursprungligen av wognum:

Jag har sneglat på Logotechen... Det blir nog den. Återigen tack för klok feedback!

På inwarehouse står det 450W och på något annat ställe 500W för samma produkt. Inte för att det inte spelar någon roll för mig egentligen - finns det 2 olika modeller?

Nej det är samma. jag har aldrig lyckats komma ihåg vad som är vad när det gäller watt och dylikt men systemet ger 450 watt rms och basen 505watt rms. fråga mig inte varför....
Lite avis på dig, det är så förbannat kul med ljud!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 20:04

Kingpin Screens har motordrivna dukar från ca 2.695:-

Du hittar mer om dem på http://www.kingpinscreens.se

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 22:34

För att följa upp valet av format på duk...

Min gamla duk är en 4:3 som är ca 240 cm på bredden. På den har jag avnjutit både DVD på 16:9 och PS2-spel i full prakt (4:3).

För mina behov ser jag att en 4:3 är ett självklart val, då jag kan titta på båda formaten på samma duk. Men jag kanske missar något... tänker jag fel? Finns det andra faktorer att överväga?

Vad gäller takmontering...
Finns det något speciellt att tänka på då?

1
Bevaka tråden