Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pangea gillar inte brandväggar

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle nyligen visa Nanosaur 2 med 3D-brillor för en kompis med familj. 3D-funktionen visade sig dock ha slutat fungera. Jag trodde då att de fått in någon bugg med de senaste uppdateringarna. Det visade sig dock efter ett antal brev till supporten att de lagt in ett filter. Om man kör Little Snitch på datorn så stängs vissa funktioner ispelet bort!

Jag använder alltså mitt inköpta serienummer och i Little Snitch har jag sen gett Nanosaur öppna spjäll, men det räcker inte. Bara att Little Snitch är igång i maskinen är nog för Pangea.

Jag försökte föra tesen att Little Snitch bara är en av många mjukvarubrandväggar. "Har ni spärrat alla brandväggsprogram?" frågade jag. "Ni vill alltså att vi stänger av brandväggen innan vi spelar era spel?" "Kanske bör ni stänga av funktioner om man spelar spelet på OS X - det finns ju en inbyggd brandvägg?". Ingen av dessa frågor besvarades.

Jag är inte tillräckligt kunnig på det här med nätverk och brandväggar, men är det inte så att Little Snitch används för att stoppa trafik till Pangeas server? När trafiken uteblir så stängs vissa funktioner av. Då behöver man väl inte rikta in sig på enskilda programvaror? Det borde räcka att trafiken är stoppad för att funktionerna ska stängas av. De borde kunna strunta helt i vilka program som körs. Resonerar jag fel?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-15 18:42

Nja,

Little Snitch huvudsakliga användningsområde, förutom att stoppa spyware, är att hindra program från att kolla serienumret mot tillverkarens registreringar. M.a.o. har du ett piratat serienummer så vill du inte att programmet ska snacka med fadershuset.

Nu utgår Pangea från att har man Little Snitch installerat så använder man piratade s/n och spärrar vissa funktioner. I princip går man över i demo-läge.

(Min syn på brandväggar är väl att de normalt sett används för att hindra oönskad trafik in. Vilket inte för den skull hindrar att jag har Little Snitch liggandes nånstans.)

Om du ursäktar... nu låter du precis som Pangeas representant.

Förklara för mig varför man måste lägga in en spärr om ett visst program rullar. Vore det inte smartare att inte leta program utan istället utvärdera om kommunikationen flyter eller ej? Om man inte kan prata med "fadershuset" så stängs funktioner av skit samma vad som orsakade detta. Det Little Snitch kan göra kan väl alla brandväggar göra? Deras metod verkar helt felriktad.

Hur spelar man förresten detta spel på en dator utan internet? Då når man ju inte heller fadershuset.

Låt mig även förtydliga att jag köpt Nanosaur. Om deras skyddsmetod varit lite mer finjusterad så hade jag aldrig märkt av det här. Dom som piratar programmet lär ju knappast ställa sig i kö för att köpa spelet för en sån här spärr. Antingen knäcker dom det med en annan mjukvara som ej är spärrad eller också går de vidare till nästa spel. Oerhört irriterande när man som betalande kund får ta skit på det här sättet.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2004-09-15 21:31

Jag är väl som Pangea, lite simplistisk i min världsbild.

Naturligtvis behöver man inte spärra bara för att ett annat program rullar. Men det kan ju vara ett sätt att visa missnöje.

OBS! Jag försöker inte försvara Pangeas idiotier men jag kan till viss del förstå varför de bär sig åt som de gör.

1
Bevaka tråden