Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 hittar bara halva minnet!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. Satte precis in ett 512MB minne i min G4 mdd dual 1 Ghz med OS X 10.2.1. Men Systeminformation anger bara 256MB. Hur kan detta komma sig? Köpte ett namnlöst minne på vanlig datorbutik. Men de skall väl funka? Till min dator ska det enligt uppgift vara minne av typen PC2700 333Mhz och det var minsann ett sådant jag köpte. Som tur var får jag lämna tillbaka det om det inte funkar.

Hälsn. Tobias

  • Medlem
  • 2004-09-15 03:53

Prova tryck på "Cuda Switchen" (sitter på moderkortet. då resettar du hela datorn och den tvingas leta upp all ny mjukvara.. den skall dessutom köra en ram-check och då borde den skrika till om det är fel på minnet..

TechTools kan också testa minneskretsarna…

Det beror troligtvis på att det finns för många minneschips på kortet, eller att de sitter på fel sätt. Typ nåt 4x64 brukar det stå om man tittar efter, eller så gör det inte det, och så får man gissa.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 16:07

Starta om den och håll inne : command - option - p - r

Fungerar det fortfarande inte, testa att byta plats på dina minneschip.

Hej. Tack för era svar, men det enda som hjälpte var att gå tillbaka till affären och byta till ett Samsung-minne. Lite dyrare, men funkade direkt. Slutsatsen är att alla "no name-minnen" inte funkar till macen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-17 00:17
Ursprungligen av tobias_tott:

Hej. Tack för era svar, men det enda som hjälpte var att gå tillbaka till affären och byta till ett Samsung-minne. Lite dyrare, men funkade direkt. Slutsatsen är att alla "no name-minnen" inte funkar till macen.

Speciellt inte på nyare datorer och äldre firmwareuppdaterade datorer. Maccar har blivit mycket känsligare för "fulminne" på senare år. Bra tycker jag, gör att man slipper massor med konstiga fel och krasher.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 23:55

En del minnen kan vara felmärkta också, eller inte 100 procent kompatibla,

1
Bevaka tråden