Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Försäkringsbedrägeri??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja
Jag har en fråga.
Om vi säger att man köper en ny Powerbook 15 ifrån applestore och lägger till enn extra försäkring på den. Om vi nu säger att jag har haft den i 2månader och helt plötsligt är det inbrott hemma hos mig oh den blir stulen och försäkringsbolaget ersätter mig med en ny powerbook.

Om nu min "stulna" powerbook helt plötsligt återfinns av polisen eller liknande efter några månader. vad händer då??

Måste jag lämna tillbaka min nyare powerbook eller tar polisen den gamla datorn som hittegods eller vad händer?? Kan jag sälja en av dem?

Eller står jag där helt plötsligt med två powerböcker som är mina egna??

Liten fråga jag hade i skolan nämnligen...hehe

Svara gärna!

// Jonas

Jag GISSAR att det kommer att bli en fet undersökning av dig utav försäkringsbolaget. Visar det sig att du inte har gjort något fel så TROR jag att dom säljer den gamla datorn på auktion, och tar pengarna.

Helt rätt, om du som försäkringstagare har blivit ersatt är den "gamla" powerbooken försäkringsbolagets egendom.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-15 10:25
Ursprungligen av Kristofer G:

Helt rätt, om du som försäkringstagare har blivit ersatt är den "gamla" powerbooken försäkringsbolagets egendom.

nu är detta halvt OT, men ändå. Jag vurpade (rejält) med cykeln, och mosade mobilen. Fick en ny av försäkringsbolaget och kom sen på att jag hade garanti kvar på den gamla. Lämnade in den på garantin och fick ut en "refurbished". Tror iofs att både försäkringsbolag och mobiltelefontillverkare har blivit hårdare sen dess (97/98), men jag blev nöjd iaf.

Och telefonen blev väl inte helt mosad.. det var nåt inuti som pajade. Den kunde sända, men inte ta emot sms, telefonsamtal var helt omöjligt, och nu är jag äntligen helt OT.

Vad jag ville påvisa var att det inte är alltid försäkringsbolagen är intresserade av att överta ägandet. När det gäller dyrare grejer är de väl hårdare men.. (nu svamlar jag. Ska inte skriva så här tidigt på morgonen)

Korrekt, har du fått ersättning övertar försäkringsbolaget rätten till den gamla

Den stulna PB:n tillhör försäkringsbolaget och du får diskutera med dem om du är intresserad av att köpa den.

Jag tror dom kommer hem till dig och tar din Powerbook, din iPod å din favoritkeps, sen sparkar dom på katten på väg ut å skrattar... två män i svarta kostymer och solbrillor brukar det vara.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-14 23:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tror dom kommer hem till dig och tar din Powerbook, din iPod å din favoritkeps, sen sparkar dom på katten på väg ut å skrattar... två män i svarta kostymer och solbrillor brukar det vara.

HAHA

Tack för dagens skrattövning

Ontopic:
Som de flesta säger så äger FB:et grejerna...

mvh
b0bben

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-15 10:41
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag tror dom kommer hem till dig och tar din Powerbook, din iPod å din favoritkeps, sen sparkar dom på katten på väg ut å skrattar... två män i svarta kostymer och solbrillor brukar det vara.

När dom knackade på och frågade om jag bodde där sa jag att det stog fel på dörrarna och pekade på grannen som låg och sov. Han blev inget glad när dom slog in hans dörr och tog både frys och dator, samt spolade ner akvariefiskarna i toaletten. Tur att han tillhör helssangeles och snabbt kunde fixa nya grejor. Och att jag har en rejäl dörr

Den funna stulna datorn kommer nog att tillfalla försäkringsbolaget.

Vi hade problem på mitt förra jobb med att en sändning från en leverantör i USA kom på villovägar och försvann. (Vi pratar en hel pall...)
Försäkringen tog hand om det och vi kunde beställa nya prylar som kom fram.
Sedan dök pallen upp efter ett och ett halft år. Den hade stått tämligen lång tid med utmärkt märkning på Landvetters flygplats med ett lagom lager industrismuts på sig.... De måste röka där eller nåt.
Den pallen tillhörde i alla fall försäkringsbolaget. Vad som hände med den rent faktiskt minns jag inte.
Men i ditt fall skulle jag tro att försäkringsbolaget på något sätt säljer den återfunna datorn för att minimera kostnaderna.

Har du Folksam blir du erbjuden att "köpa loss" din stulna dator.

  • Medlem
  • 2004-09-14 21:55

Vad med innehållet då? Vem äger brev och arbete etc?

  • Medlem
  • 2004-09-14 23:08
Ursprungligen av Baron:

Vad med innehållet då? Vem äger brev och arbete etc?

Det borde väl upphovsmannen göra? Eller har jag fel?

1
Bevaka tråden