Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med iMac DV SE

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min äldste son har en iMac DV SE som beter sig lite konstigt sedan igår. När han startade upp den idag fick han ett felmeddelande i form av en symbol som ser ut som bilden nedan.

Bildskärmen har även hoppat upp och ner och i sidled (inte rent fysiskt, utan den som syns i den inbyggda bildskärmen). Datorn stänger av sig huxflux och uppträder synnerligen oborstad. Kan detta ha med det analoga kortet i datorn att göra eller kan det vara något annat hårdvarufel?

Den hittar inget system att starta ifrån. Systemfilerna är skadade.
Har jag för mig att den betyder... ser den så sällan... som tur är.

Kan tyda på hårdvarufel. Grafikkortet sitter integrerat på moderkortet så det är ingen billigt reparation.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 21:18

Fick ett liknande problem när vi glömde Firmware-uppdatera innan OSX10.2. Har du nyss installerat 10.2/10.3? Men vad jag förstår kommer du inte åt datorn så då går det ju heller inte att uppdatera...
¨

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-12 22:43

Pröva om du kan starta på en system-CD.
Om du har missat att installera firmware, så kan du göra det om du startar i Mac OS 9.
Firmwaren hittar du hos Apple.

Jag fixade en väninnas DV SE igår som betedde sig på liknande sätt; Panther startade inte alltid (inte hitta systemmapps-symbolen) och gick inte att uppdatera. Problemet visade sig vara 2-delat:

1) Gammal firmware. Mkt viktigt att installera nyaste. Hittade rapporter om skärmar som blivit obotligt gröntonade när Firmwareuppgradering missats innan 10.2. Lite meckigt att göra eftersom OS 9.1 måste vara installerat. Firmware finns här:Beck: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

2) Disken var värmedöd. Så när systemet varit igång tillräkligt länge så disken hunnit bli varm "nöp" den. Systemet arbetade vidare med datan som fanns i RAM-minnet, men gav badboll så fort ett program försökte startas eller avslutas, eller data skrivas på annat vis till disken.

Hmm, det verkar nog som det är något kombinerat fel på grafikkortet/nätdelen. Nu vägrar datorn att starta och när den väl startar, stänger den av sig så fort den kan (egen vilja?).

Får väl se oss efter en annan dator... (mac förståss!)

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 22:55

Hel klart ett Firmware-problem.
En av våra stackars iMacar betedde sig just så.
I det läget du är i nu så är det troligtvis "rätt" svårt att komma runt.
Vi lyckades inte när den kommit i det läget.
¨

Datorn uppgarderades till Panther samma dag som 10.3 släpptes och datorn har fungerat oklanderligt ända tills nu. Problemet är detsamma oavsett om det är 10.3.x eller 9.1 som körs.

Hur kollar man vilken firmware-version datorn har?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-15 08:16
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Datorn uppgarderades till Panther samma dag som 10.3 släpptes och datorn har fungerat oklanderligt ända tills nu. Problemet är detsamma oavsett om det är 10.3.x eller 9.1 som körs.

Hur kollar man vilken firmware-version datorn har?

Ladda ner den nya firmware och starta installation, då kommer installation säga att du har redan rätt firmware eller inte.
Uppdateringen körs inte igång föränn du godkänner eller avbryta.

de också problem redan i OS9 innan jag uppdaterade firmware. Grån skärm och även att den var helt skev. (Obehagligt).
Installerade Jaguar för ett och ett halvt år sedan och det har fungerat oklanderligt och för ett par veckor sen vågade jag lägga på Phanter, vilket gick bra. Den blev snabbare av det faktiskt.

Sen så kan man ju fundera på livslängden på den där 10GB-disken. Den kan ju helt enkelt vara slut nu. Jag oroar mig själv lite för just det. Och funderar på att sätta in en ny disk. Jag har dock inte hittat någon guide hur man gör - (bara för generationen äldre iMac och det verkade synnerligen bökigt.)

Hur byter man från MacOS X till System 9.2 redan vid uppstarten? Kommer inte ihåg vilket snabbkommande man kan välja.

alt visar tillgänglia diskar som du kan starta från, dock funkar det inte om X och 9 ligger på samma partition...

Firmware kan du se om du startar systeminformation som ligger i verktygsmappen. Tror det heter boot room version eller nåt, vet inte om det är sv eller eng men det rä grymt särskrivet i alla fall...

Hmm, såg att firmwaren är 4.1.9f1 (vilket verkar vara den senaste firmware-versionen för iMac Dv SE) och då är det förmodligen hårdvarufel som spökar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-15 10:05

Ja då har du senaste firmware så det är nånting annat då...

1
Bevaka tråden