Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

flytta från Bostream->BBB

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-14 21:15

Erbjuds byta ut mitt gamla välfungerande Bostream ADSL(3Mbit?) mot BBB och funderar på 24 Mbit (gubben är fartblind). Har ingen aning om hur man hanterar "5 dynamiska IP-adresser", van vid att ha en fast som splittas i en router. Nån som har erfarenhet av Bredbandsbolaget? Är de snälla? Gosig kundtjänst och rapp teknik?

Har du 2,5Mb-ADSL-kanske? Xstream. De kommer att dubbla den hastigheten inom kort. Gratis. Kan vara bra att känna till.
Har man en bredbandsrouter kan man inte dra nytta av mer än en av de fem dynamiska adresserna i alla fall. Så det är bara något som berör den utan router/brandvägg. Problemet (om man nu ser det som ett problem eftersom det ändå är dynamiska adresser) är att routern skickar ju alltid förfrågan med samma source-MAC-adress. Och så länge den är samma kommer DHCP-servern att ge samma adress. Någon router med stöd för flera MAC-adresser externt, samt flera dynamiskt tilldelade adresser har jag inte sett. Finns nog ingen större marknad. Möjligen ett fåtal fåntrattar som tror att man kan samla på IP-adresser ungefär som man samlar på kulor, frimärken, kapsyler och manicklar....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 22:05
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Har du 2,5Mb-ADSL-kanske? Xstream. De kommer att dubbla den hastigheten inom kort. Gratis. Kan vara bra att känna till.....

Berätta mer! Jag sitter med Xstream, 2.5 Mb. Var kan man läsa om dubblerad hastighet?
bosse

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-15 08:33
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Har man en bredbandsrouter kan man inte dra nytta av mer än en av de fem dynamiska adresserna i alla fall. Så det är bara något som berör den utan router/brandvägg. Problemet (om man nu ser det som ett problem eftersom det ändå är dynamiska adresser) är att routern skickar ju alltid förfrågan med samma source-MAC-adress. Och så länge den är samma kommer DHCP-servern att ge samma adress. Någon router med stöd för flera MAC-adresser externt, samt flera dynamiskt tilldelade adresser har jag inte sett.

Hur gör man då om man VILL utnyttja flera adresser? De flesta ADSL-modem har ju bara en ethernet-port, så du måste väl ha en router för att kunna koppla in flera datorer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 22:15
Ursprungligen av orat:

Erbjuds byta ut mitt gamla välfungerande Bostream ADSL(3Mbit?) mot BBB och funderar på 24 Mbit (gubben är fartblind). Har ingen aning om hur man hanterar "5 dynamiska IP-adresser", van vid att ha en fast som splittas i en router. Nån som har erfarenhet av Bredbandsbolaget? Är de snälla? Gosig kundtjänst och rapp teknik?

Jag kanske är för trött, men har inte BBB köpt Bostream?
I så fall behöver man väl inte göra ett skvatt. Du blir BBB-kund vare sig du vill eller inte. Sen får du väl uppgradera.

Jag fick ett brev för typ två veckor sedan. Jag har ingen online-information att hänvisa till.
De skriver att de syftar till att ge snabbast möljiga bredband och nu ska uppgradera mitt xstream till "xstream+" med 5Mbps. (Framgår inte om upstream ska ökas också).
Modemet ska tydligen bytas ut, utan kostnad.
De flesta uppgraderingarna sker under hösten. Mer information kommer när det närmar sig.
Det är väl typ allt jag har.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-14 22:43
Ursprungligen av orat:

Erbjuds byta ut mitt gamla välfungerande Bostream ADSL(3Mbit?) mot BBB och funderar på 24 Mbit (gubben är fartblind). Har ingen aning om hur man hanterar "5 dynamiska IP-adresser", van vid att ha en fast som splittas i en router. Nån som har erfarenhet av Bredbandsbolaget? Är de snälla? Gosig kundtjänst och rapp teknik?

Om du skall få UPP TILL hela 24 får du fytta in i din tele-station... Jag bor så pass nära 650 meter att jag uppnår hela 20,5 som allra bäst ned.... fast de garranterar inte mer än 13.... det är VDSL i jacket...

Läs det finstillta.... de sa de till mig när jag undrade över de där 13.... som jag har ibland.. efter ett par månaders inkörning.. så (peppar pepar) fukar det bra nu....

  • Medlem
  • 2004-09-14 22:59
Ursprungligen av fjellis:

Om du skall få UPP TILL hela 24 får du fytta in i din tele-station... Jag bor så pass nära 650 meter att jag uppnår hela 20,5 som allra bäst ned.... fast de garranterar inte mer än 13.... det är VDSL i jacket...

Läs det finstillta.... de sa de till mig när jag undrade över de där 13.... som jag har ibland.. efter ett par månaders inkörning.. så (peppar pepar) fukar det bra nu....

Ett par månaders inkörning? Nu börjar det strila kallsvett i ryggslutet. Har det varit mycke knölerier?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-14 23:07

Nej inte alls egentligen.. först fick vi ADSL.... en typ av modem.. så en dag - 2 månadre senare kom et nytt modem.... (vi var förvånade) - ett VDSL modem... kopplade om efter ett tag,.,,

Vi hade lite strul med vilket som var det riktiga första jacket... vårt fel.

Vi hade mysko nedkopplingar... fast just nu är de borta då vi fick ett NYTT modem efter att pratat med dem.. Supporten e ok till skillnad från vad en del påstår...

Jag kan rekommendera detta.. som privatperson. BBB har inget liknande - jag har kollat...

Vi haralltså VDSL via Bostream.

Reklamen säger upp till 24 MB... just nu har jag 15... inte ett dyft mer... de garanterar 13 enligt det finstillta....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-14 23:32

Jag bytte från xstream till bbb 10mbit precis idag för samma pengar som jag betalar annars.
Slapp betala nåt i anslutningsavgift eftersom det e samma bolag nu. Tyvärr har de inte fixat så man inte har uppsägningstid på 3mån hos bostream, säkert nåt med lagen osv.

Folk runtomkring mig har bra erfarenheter med bbb (främst ADSL då)

10mbit för samma månadscash tycker jag e bra deal ;D

mvh
b0bben

Ursprungligen av b0bben:

Jag bytte från xstream till bbb 10mbit precis idag för samma pengar som jag betalar annars.
Slapp betala nåt i anslutningsavgift eftersom det e samma bolag nu. Tyvärr har de inte fixat så man inte har uppsägningstid på 3mån hos bostream, säkert nåt med lagen osv.

Folk runtomkring mig har bra erfarenheter med bbb (främst ADSL då)

10mbit för samma månadscash tycker jag e bra deal ;D

mvh
b0bben

Jag gick också över från Bostream-->BBB. Jag fick informationen om att jag kan säga upp mitt abonnemang och välja att sluta innevarande månad. På hemsidan står att de debiterar 600:- i s.k. "straffavgift", men den kommer de INTE att debitera. Kanot!

Nej, du kopplar in en helt vanlig switch eller hubb.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-16 00:51
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Nej, du kopplar in en helt vanlig switch eller hubb.

Om Modemet har en inbyggd router dvs eller är jag bara trött just nu?

Ursprungligen av acke:

Om Modemet har en inbyggd router dvs eller är jag bara trött just nu?

Du är nog väldigt trött...

För att kunna använda alla fem adresserna på dina datorer får du INTE ha någon router emellan.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-09-15 09:10

Modemet jag fick från bredbandsbolaget har fyra portar. Jag utnytjar två. En port till AirPort Exstreme och en port till en iMac med ethernet. Jag har även testat att koppla in ett Playstation ien tredje port. Du får väll höra med dem om du kan få ett modem med fler portar.

  • Medlem
  • 2004-09-15 11:55

Ni ska ha tack för att ni är så kloka. Själv är jag ganska dum.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2004-09-15 20:46

Va synd;)

1
Bevaka tråden