Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bygga" hemsida med vad?

Tråden skapades och har fått 66 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ska "bygga" en hemsida.

Kan någon rekomendera några bra program för Mac.

Tack på förhand

Ursprungligen av Charles:

Ska "bygga" en hemsida.

Kan någon rekomendera några bra program för Mac.

Tack på förhand

Freeway från Softpress är nog oslagbart vad gäller att få till ett snyggt resultat enkelt dessutom så kan du ladda ned en komplett tidsbegränsad 30 dagars demo gratis.
www.softpress.com

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 15:41

PageSpinner är bra om man vill veta var man gör...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-08 23:55

Även Taco kan vara värd att kolla upp.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-09 04:00

Nivå?

Beror på hur avancerat du vill ha det, hur mycket du skall ägna dig åt det hela.
Själv kör jag GoLive. Har använt det sedan det kom (dvs innan Adobe tog över och slöade ner utvecklingstakten) och är nöjd med det.

Om du vill ha en enklare lösning kan du ju prova Macromedia Contribute. Demo finns på båda tror jag.
¨

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 07:29

En bra texteditor som till exempel BBEdit (om ekonomin är god), SubEthaEdit, Hallon eller liknande räcker bra för själva xhtml-skapandet, åtminstone om du vill lära dig från grunden. Sen vill du nog ha ett grafiskt verktyg som du trivs med också, ta en titt på FireWorks, PhotoShop/Illustrator och känn vilket/vilka som passar dig bäst.

Ursprungligen av Charles:

Ska "bygga" en hemsida.

Kan någon rekomendera några bra program för Mac.

Tack på förhand

Mozilla Composer, väldigt "basic", på gränsen till primitiv.. men samtidigt väldigt billig (gratis).

Jag uppdaterar mitt filmregister i Mozilla Composer ;).

http://www.mozilla.org/products/mozilla1.x/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 08:29

Dreamweaver använder jag och det är jättebra tycker jag!
Allt är helt visuellt, så man behöver inte kunna någon HTML alls, såvida man inte vill göra lite mer avancerade webbplatser.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2004-09-09 08:48

Dreamweaver använder jag. Fast det kan vara lite "överdrivet bra" om man bara ska göra en enkel sida. Pagespinner är ett bra och billigt alternativ, där man samtidigt lär sej rätt mycket kodning av bara farten.
OS X inbyggda "Textredigerare" funkar den också om man bara ska göra nån pytteändring i koden, eller så.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 14:57

Dreamweaver är passar mig perfekt i alla fall...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 20:24

Med Dreamweaver, GoLive och Contribute m.fl slipper du koda i HTML. Det är som en vanligt ordbehandlingsprogram. Man behöver inte koda i HTML. Finns ingen anledning till det för normala Web-sidor.
¨

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 20:49

Håller med Andersson:
Vet du inget om webbplatssnickeri och inte har nån större lust att börja med komplicerade program (där varje "möjlighet" samitidigt är en fallgrop om man inte kan programmet), så skaffa Mozilla och använd dess mycket enkla och grundläggande Composer.
Vill du börja meka på halvt eller helt allvar, så kan du börja peta med något de andra förslagen. De erbjuder ju mer möjligheter, men det gör dom följaktigen mer komplicerade...

Ursprungligen av Danne V:

Håller med Andersson:
Vet du inget om webbplatssnickeri och inte har nån större lust att börja med komplicerade program (där varje "möjlighet" samitidigt är en fallgrop om man inte kan programmet), så skaffa Mozilla och använd dess mycket enkla och grundläggande Composer.
Vill du börja meka på halvt eller helt allvar, så kan du börja peta med något de andra förslagen. De erbjuder ju mer möjligheter, men det gör dom följaktigen mer komplicerade...

Mer möjligheter snyggare och enklare än i princip alla andra webbyggarprogram är som sagt Freeway från www.softpress.com konstigt att inte fler verkar känna till det programmet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 20:56
Ursprungligen av Errol Garner:

Mer möjligheter snyggare och enklare än i princip alla andra webbyggarprogram är som sagt Freeway från www.softpress.com konstigt att inte fler verkar känna till det programmet.

Jo, du har ju redan skrivit det.
Den kostar dock pengar. Mozilla är gratis....

Ursprungligen av Danne V:

Jo, du har ju redan skrivit det.
Den kostar dock pengar. Mozilla är gratis....

Freeway i fullversion är gratis i 30 dagar och finns dessutom i en gratis LE version som följt med på ganska många tidningsCDs för ett tag sedan.
Anledningen att jag upprepar mig är att det är ett suveränt program för både proffs och nybörjare. Som många verkar ha missat i Sverige men som har fått mängder av utmärkelser och användare runt jorden. Användare som värdesätter ett program som är snabbt och lätt att få till en snygg och bra hemsida med.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 21:03
Ursprungligen av Errol Garner:

Mer möjligheter snyggare och enklare än i princip alla andra webbyggarprogram är som sagt Freeway från www.softpress.com konstigt att inte fler verkar känna till det programmet.

Såg det programmet på en demo när det var helt nytt. Visst, enkelt och så. Men det var väl framförallt för Quark-användare som vill göra Web-sidor? Eller har dom ändrat på det?
¨

Ursprungligen av bod:

Såg det programmet på en demo när det var helt nytt. Visst, enkelt och så. Men det var väl framförallt för Quark-användare som vill göra Web-sidor? Eller har dom ändrat på det?
¨

Visst påminner det om Quark men det har aldrig varit tänkt enbart för Quark användare.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 21:18
Ursprungligen av Errol Garner:

Visst påminner det om Quark men det har aldrig varit tänkt enbart för Quark användare.

Det verkar mycket bra om du har mer avancerad layout, spalter, kolumner, oregelbunden layout. Men får för mig att det inte är fokuserat på stora siter där en enhetligt/strukturerad layout är att föredra.
Men skall kika på det någon gång då jag skall rekommendera någon kund att skaffa web-editor för att redigera de siter jag tagit fram för denne. Själv använder jag GoLive och ser ingen anledning till att byta. Men rekommenderade det till en kund som "nog" tyckte det var för avancerat. Dock är GoLive oerhört effektiv när man satt sig in i det.
¨

Ursprungligen av bod:

Det verkar mycket bra om du har mer avancerad layout, spalter, kolumner, oregelbunden layout. Men får för mig att det inte är fokuserat på stora siter där en enhetligt/strukturerad layout är att föredra.
Men skall kika på det någon gång då jag skall rekommendera någon kund att skaffa web-editor för att redigera de siter jag tagit fram för denne. Själv använder jag GoLive och ser ingen anledning till att byta. Men rekommenderade det till en kund som "nog" tyckte det var för avancerat. Dock är GoLive oerhört effektiv när man satt sig in i det.
¨

GoLive är ju också bra men lite för omständigt. Freeway är mer macigt med massor av smarta funktioner som borde vara självklara i alla webbyggarprogram.

  • Medlem
  • 2004-09-14 21:52
Ursprungligen av bod:

Såg det programmet på en demo när det var helt nytt. Visst, enkelt och så. Men det var väl framförallt för Quark-användare som vill göra Web-sidor? Eller har dom ändrat på det?

Quarkanvändare kan ju använda quark. InDesign lär visst fungera oxå.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 20:59
Ursprungligen av Danne V:

Håller med Andersson:
Vet du inget om webbplatssnickeri och inte har nån större lust att börja med komplicerade program (där varje "möjlighet" samitidigt är en fallgrop om man inte kan programmet), så skaffa Mozilla och använd dess mycket enkla och grundläggande Composer.
Vill du börja meka på halvt eller helt allvar, så kan du börja peta med något de andra förslagen. De erbjuder ju mer möjligheter, men det gör dom följaktigen mer komplicerade...

Håller med. Bra att börja med. Kanske räcker också. Om inte kolla på Contribute, verkar rätt enkelt. Men börja med Mozilla/NetScape. GoLive och Dreamweaver kan var lite "overkill" för enkla sidor.
¨

  • Medlem
  • 2005-04-07 21:57
Ursprungligen av Danne V:

Håller med Andersson:
Vet du inget om webbplatssnickeri och inte har nån större lust att börja med komplicerade program (där varje "möjlighet" samitidigt är en fallgrop om man inte kan programmet), så skaffa Mozilla och använd dess mycket enkla och grundläggande Composer.
Vill du börja meka på halvt eller helt allvar, så kan du börja peta med något de andra förslagen. De erbjuder ju mer möjligheter, men det gör dom följaktigen mer komplicerade...

Kan man meka med en site skapad i OSX på en PC? Jag har fått på mig att göra en informationssida åt mitt barns föräldrakooperativa dagis. Jag gissar att jag är den ende som har mac och att nån annan kommer att ta över uppdatering och liknande när min son slutar där. Hur smidigt är det att uppdatera saker i Mozilla? Finns det några alternativ numera, som är gratis?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 21:42

Hörru Errol,

Jag har hört talas om ett program som kallas "Freeway".
Känner du till nåt om det?

Ursprungligen av Danne V:

Hörru Errol,

Jag har hört talas om ett program som kallas "Freeway".
Känner du till nåt om det?

Varför inte prova själv ? Så förstår du kanske varför jag rekommenderar det framför andra program.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 22:13
Ursprungligen av Errol Garner:

Varför inte prova själv ? Så förstår du kanske varför jag rekommenderar det framför andra program.

Jorå, jag bara skojar.
Det har lixom framgått med all önskvärd tydlighet att du rekommnderar programmet och ingen säger emot dig på nåt sätt.....

Alltså hur blir koden med Freeway? Går den igenom en validering hos www.w3c.org
Hur mycket tabeller blir det när man skapar en layout? Är skeptisk...men det vore kul om jag blev motbevisad.

Ursprungligen av Johan Arvidsson:

Alltså hur blir koden med Freeway? Går den igenom en validering hos www.w3c.org
Hur mycket tabeller blir det när man skapar en layout? Är skeptisk...men det vore kul om jag blev motbevisad.

Tycker siter gjorda i Freeway validerar bra om inte perfekt.
Kolla in www.softpress.com där finns länkar till hundratals siter som gjorts med Freeway. Eller ännu bättre ta ned en demoversion och gör en egen testsite med Freeway tar inte lång stund.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 23:14
Ursprungligen av Errol Garner:

Tycker siter gjorda i Freeway validerar bra om inte perfekt.
Kolla in www.softpress.com där finns länkar till hundratals siter som gjorts med Freeway. Eller ännu bättre ta ned en demoversion och gör en egen testsite med Freeway tar inte lång stund.

Se mitt inlägg ovan:
Om en sajt validerar eller inte har ingenting med programmet att göra.
En program är ett verktyg. Sen gäller det att den som hanterar det kan sin sak.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-14 23:23
Ursprungligen av Danne V:

Se mitt inlägg ovan:
Om en sajt validerar eller inte har ingenting med programmet att göra.
En program är ett verktyg. Sen gäller det att den som hanterar det kan sin sak.

Precis. Det finns ett mycket enkelt sätt. Det är att kolla i alla browsers man kommer åt. Validering eller inte. Det viktiga är att det funkar i de browsers folk använder. Jag har kollat mina siter på massa plattformar, i en massa browsers. T.o.m Telias "IT"-telefoner som dom har på flygplatser. Funkar överallt (efter justeringar). Men det tog en stund innan man skaffade sig den erfarenhet som behövs för att göra siter som fungerar överallt.
Finns några enkla knep dock...
¨

Ursprungligen av Danne V:

Se mitt inlägg ovan:
Om en sajt validerar eller inte har ingenting med programmet att göra.
En program är ett verktyg. Sen gäller det att den som hanterar det kan sin sak.

Visst men ett Wysiwyg program som Freeway är ju lite speciellt och riktar sig som sagt till både nybörjare och proffs. Proffsen kan ju alltid gå in och rota koden , men nybörjarna vill ju bara att det ska funka.

Bevaka tråden