Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 17:26

Ska sälja min G4a och byta ut den mot en ny iMac. Kommer då antagligen att vara utan dator en tid, eftersom iMacen inte börjat levereras än. Jag vill ju ha kvar allt från min gamla dator till min nya iMac, och tänkte att jag skulle köpa en hårddisk där jag helt enkelt lägger över allt på, för att sedan koppla in den till iMacen. Hittade denna: LaCie 80GB/Firewire 7200rpm
Firewire, 80 GB, 7200 varv/min, extern för 1200 kr på pricerunner. Var ju iofs hos en PC-försäljare, men det är väl ingen skillnad på Mac och PC-firewirehårddiskar? Något som har något bra/dåligt att säga om denna hårddisk?

Fungerar UA med Mac, men den kommer formatterad i FAT32, så det första Du ska göra är att formattera om den i HFS+.

Det kanske är av intresse att titta på Maxtor OneTouch 250 GB som rasat i pris till 2100, dvs. 3x kap för 900:- extra

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 13:08
Ursprungligen av leonardo:

Fungerar UA med Mac, men den kommer formatterad i FAT32, så det första Du ska göra är att formattera om den i HFS+.

Jag har alla möjliga konstiga tider att hålla nu, därför jag verkar lite frenetisk. Hur lång tid tar det att formatera en hårddisk på detta sätt?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 19:01

Tack för tipset! Dock tror jag inte jag behöver köpa en större hårddisk, jag kommer alltså bara ha detta som temporär lösning för att flytta data mellan de 2 datorerna. Sen kommer jag nog sälja den igen (om jag inte märker att jag behöver mer hårddisk...)

Ursprungligen av Anders Båth:

Tack för tipset! Dock tror jag inte jag behöver köpa en större hårddisk, jag kommer alltså bara ha detta som temporär lösning för att flytta data mellan de 2 datorerna. Sen kommer jag nog sälja den igen (om jag inte märker att jag behöver mer hårddisk...)

Du vill väl ha möjlighet att göra snabb och smidig backup när du får din iMac. Satsa på en extern disk som ger maximal utdelning även efter du fått din nya dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 22:40

Annars finns ju FirWirelådor i macoteket, där man lägger in sin hårddisk, då har man en firewiredisk, men nackdelen e ju att du måste köpa dotorn först om du inte säljer din dator utan hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 18:32

Det tog ca 1 sekund. Har nu en sista fråga som är otroligt pinsam att ställa, och jag är ju själv till 99,9999% säker på svaret, men jag vågar inte ta någon som helst risk. Har ju då lagt över hela min gamla hårddisk på min nya externa Firewirehårddisk. Är det lugnt att bara plugga ur den ur datorn, dra ur strömsladden och lita på att allt ligger kvar på den där om en månad? Det får liksom bara inte gå fel!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 20:02

Viktigt att du avmonterar disken innan du drar ur sladden. Dra ikonen till papperskorgen så skall den avmonteras.

Jag har märkt att min LaCie Pocketdrive knorrar lite EFTER det att jag avmonterat den, så jag brukar ge den några sekunder innan jag drar ur sladden.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 20:21

Hmm okey... Nu stängde jag visserligen av datorn bara, och drog ur sladden efter att datorn var av. Borde väl funka lika bra va?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 20:26

Inga problem!

Det man skall unvika är att dra ur firewiresladden medans datorn är på. Då får man bannor och tillrättaviselse av systemet. Säger sig nästan självt att det inte är så lämpligt...

  • Medlem
  • 2004-09-14 20:32

jag tycker det är en brist att man inte bara kan dra ut den utan vidare.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 20:46

Jo, jag kanske håller med lite grann. Dock vettigt att "fostra" användarna att alltid avmontera innan man kopplar ur. Om system eller ett program skriver till disken och man bara drar ur den hipp som happ är det upplagt för korrupta filer.

Jag tror dock att man kan komma undan med att rycka ur den, såvida den inte används vill säga. Har själv råkat göra det några gånger utan problem.

Som kuriosa kan nämnas att, om jag drar ur min Fujifilm digitalkamera utan att avmontera den blir kortet i den ALLTID oläsligt. Hänt massor med gånger att jag inte avmonterat den och när batteriet tar slut är det natti natti med alla bilder. Trist när man inte hunnit tanka in dem till iPhoto....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-15 08:24

Ja, det finns ju inga elektroniska hinder för att dra ur firewire/usb-sladden när som helst. Men på något sätt måste ju OSet få reda på att disken alldeles strax inte kommer att finnas tillgänglig, så att det gör klart det den håller på med (t ex sparar data).

1
Bevaka tråden