Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

imac eller pc?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 14:05

Jag går i planerna på att ev köpa en ibook.
Det jag vill ha den till är främst musikproduktion osv.
Men jag undrar om man tjänar ngt på att köra mac då man inte får så mkt för 13000 som ungefär är den gräns jag vill lägga ut.

mac är ju bra då jag även kan köra lite *nix grejor. Jag kan linux och så men det är för mkt knåpande för att det ska bli effektivt tycker jag.

Kort sagt.. Hur står sig en ibook för ca 13000 mot en pc i motsvarande prisklass.
Och.. läste att ibook G5 skall lanseras.. är det snart och kommer G4 att sjunka i pris?

Tack på förhand

/alex.

Det lönar sig att köpa en mac. Du får en massa strul med på köpet om du köper en PC. Speciellt olämpligt är det att använda PC i musikproduktion.
Köp en iMac G5 och ett schysst firewireljudkort.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 14:20

Läste du ens det jag skrev?
jag har inte så jävla mkt pengar.

iMac G5 kostar från 13.495. Din gräns var 13.000. Var det det du hakade upp dig på? Eller är det så att det måste vara bärbart?
Tänk dig för innan du postar. Jag gillar inte tonen i ditt svar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 14:52

Ja som sagt så vill jag ha en bärbar, det var det jag frågade om. Har redan en stationär pc och vill därför ha en bärbar.

Det var därför jag surade till eftersom det inte verkade som du ens läst utan bara klagade på pc omotiverat.
så det var inte meningen...

thevil: Ditt svar var ganska onödigt och tillförde inget.. visst jag svarade lite surt men du är inte bättre själv när du svarar så.

Crabfish bry dig inte om de sura kommentarerna alla som kör mac är inte så otrevliga , åter till frågan en iBook för 11.500:- (billligare om du är student) står sig mycket bra mot de flesta bärbara PCs i prisklassen speciellt vad gäller batteritid, smidighet och bra medföljande prgram. Och som sagt du slipper virus och annat strul.

Errol: Man måste ju få säga ifrån om man uppfattar ett svar som otrevligt, vilket det ju också var i detta fall. Man svarar inte på detta sätt till någon som försöker hjälpa till.
Men, jag det är lugnt, jag ska inte hjälpa till i detta fall. Jag ska inte referera den relevanta jämförelsen mellan en bärbar Mac och en bärbar Sony från senaste Tyska Keyboards mag.

Edit: Läs ditt eget inlägg crabfish. Det står inget om att det måste vara bärbart. Lycka till. Köp en iBook. Den är fin och bra. Min gamla PB800 rullar helt ok med många musik apps. En iBook G4 är snabbare.

Ursprungligen av Erik R.:

Errol: Man måste ju få säga ifrån om man uppfattar ett svar som otrevligt, vilket det ju också var i detta fall. Man svarar inte på detta sätt till någon som försöker hjälpa till.
Men, jag det är lugnt, jag ska inte hjälpa till i detta fall. Jag ska inte referera den relevanta jämförelsen mellan en bärbar Mac och en bärbar Sony från senaste Tyska Keyboards mag.

Edit: Läs ditt eget inlägg crabfish. Det står inget om att det måste vara bärbart. Lycka till. Köp en iBook. Den är fin och bra. Min gamla PB800 rullar helt ok med många musik apps. En iBook G4 är snabbare.

Han frågade ju uttryckligen efter åsikter om iBook mot en PC så Crabfish ställde ju en relevant fråga men tyvärr skrev han ju fel i rubriken vilket kanske vilseledde dig.

Tycker att vissa är lite för snarstungna här vilket är rätt onödigt speciellt om snarstungheten riktas mot en ny medlem. Sen att skriva att man INTE ska hjälpa till fast man kan, hur snyggt är det..........

Såja Errol.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 15:14

ok.. sorry.. det står imac där uppe men sen skrev jag ibook och det är ju bärbart.
så du kan la referera till den artikeln så blir jag tacksam,

Ursprungligen av crabfish:

Jag går i planerna på att ev köpa en ibook.
Det jag vill ha den till är främst musikproduktion osv.
Men jag undrar om man tjänar ngt på att köra mac då man inte får så mkt för 13000 som ungefär är den gräns jag vill lägga ut.

mac är ju bra då jag även kan köra lite *nix grejor. Jag kan linux och så men det är för mkt knåpande för att det ska bli effektivt tycker jag.

Kort sagt.. Hur står sig en ibook för ca 13000 mot en pc i motsvarande prisklass.
Och.. läste att ibook G5 skall lanseras.. är det snart och kommer G4 att sjunka i pris?

Tack på förhand

/alex.

Man klarar sig nog hyggligt med en iBook. Klart snurrar det bättre på en snabbare maskin. Se bara till att skaffa mycket ram så funkar det bra. Bygg på sedan med ett externt firewire ljudkort tex. från m-audio så avlastar det det mesta av processorn.

iBooken står sig bra både i kvalite och prestanda samt användarvänlighet mot motsvarande wintel-pc:s. Du kan räkna med att hyfsad PC-laptop går på minst. 15.000 kronor och uppåt. Sen skall det helst vara centrino baserade modeller allt annat är tyvärr inget att ha.

Jag säger bara en sak: SMILEYS!
Det finns ett skäl till att de finns,

Då kan man se om nån är eller bara :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 16:05

Jepp... celeron är ju inte så skoj,
En fråga till: är det någon egentlig skillnad mellan ibook och powerbook förutom att de ligger i högre prisklass?

Det beror helt på vilken PB du menar.
Men de generella skilnaderna är att PB har bättre skärm samt grafikkort. Innbyggd bluetooth samt Airportextreme kort. 15 o 17 tummarna har även FW800. Sen skiljer det sig lite om man har en extern skärm, man får bildskärmsdubblering på iBooken men man kan få en utökad arbetsyta på PB.

I mitt tycke så är en PB 15" den optimala datorn för den bärbara studion!

Hoppas det hjälper

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 16:29

Jo då tack.. det hjälper. Ska kolla upp om man kan få studentpris på datorn.
Kan mycket väl bli en mac snart.

Ursprungligen av crabfish:

Jo då tack.. det hjälper. Ska kolla upp om man kan få studentpris på datorn.
Kan mycket väl bli en mac snart.

I så fall. Välkommen i gänget!

  • Medlem
  • 2004-09-14 18:47

Äh, Powerbook 17" är den ultimata datorn. Fast den är nog 20.000:- över din budjet tyvärr. jag har haft en iBook, och det var den grymmaste datorn man kan ha. Jag tycker alla G4:or över 1Ghz funkar helt OK, fast Powerbooken har lite mer cache och blir därav en aning rappare än iBook.

iBooken har däremot utseendet för sig.

1
Bevaka tråden