Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icq

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-19 16:40

Kan inte få min ICQ att fungera på 10.3.5
Har ingen brandvägg och aMSN fungerar som den ska.
Var kan man se portarna på en Mac och är det någon som haft problem med ICQ?

Har du ingen brandvägg så ska det fungera. Har du macen brandvägg igång så går du till systeminställningar->fildelning->brandvägg och öppnar den porten (ny). Har du en annan brandvägg får du lov att öppna porten på den.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-19 21:14
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Har du ingen brandvägg så ska det fungera. Har du macen brandvägg igång så går du till systeminställningar->fildelning->brandvägg och öppnar den porten (ny). Har du en annan brandvägg får du lov att öppna porten på den.

skumt, har ingen brandvägg alls ju...jaja, får leta fel.
tack för svaret

Japp, skumt... Antar att du har testat något så enkelt som att installera om...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-20 20:16
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Japp, skumt... Antar att du har testat något så enkelt som att installera om...

Ehh..nä faktiskt inte, kör samma inst. på en iMac och på den fungerar det perfekt så, men visst det borde man nog testa.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-20 18:36

Mitt ICQ kraschar i princip hela j-vla tiden jag försöker skicka mess, så ja, jag har problem med ICQ

  • Medlem
  • International user
  • 2004-08-20 18:57

Testa en annan klient, t.ex. Adium?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-08-20 20:58

Installera adiumx och testa. Bästa IM-programmet som finns till mac. Kanske löser problemet, Mirabilis ICQ-klient är väl inget att ha?

  • Medlem
  • 2004-08-20 21:36

Jag har inte fått ICQ att funka med OS X, så jag kör Fire istället, det funkar fint...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-20 22:13

Jag kollade på www.adiumx.com men hittade inte vilka sorters chatprotokoll den stödjer, om man så säger. Skulle vilja ha MSN, ICQ och AIM i ett och verkligt fungerande filöverföring!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-08-21 09:20
Ursprungligen av PF:

Jag kollade på www.adiumx.com men hittade inte vilka sorters chatprotokoll den stödjer, om man så säger. Skulle vilja ha MSN, ICQ och AIM i ett och verkligt fungerande filöverföring!

Adium stödjer alla de format du nämner. Nemas problemas!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2004-08-21 10:08

Har inst. om det hela nu och kastat alla filer sedan tidigare, fungerar inte !
Har testat att ha brandvägg både på och av men det gör ingen skillnad, min externa brandvägg är inställd men det fungerar bara inte

Får väl testa ett av de programen ni nämner i stället. Något av dem som stödjer bildvisning (som MSN, att man ser en bild på den man pratar med) eller stödjer webcam ?

Senast redigerat 2004-08-21 10:47
  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-08-21 15:17
Ursprungligen av basic:

Får väl testa ett av de programen ni nämner i stället. Något av dem som stödjer bildvisning (som MSN, att man ser en bild på den man pratar med) eller stödjer webcam ?

AdiumX stöder bildvisning med AIM och MSN. Du kan alltså se en bild på den du chattar med. Webcam stöds inte, det finns idag ingen MSN-klient på macsidan som klarar det. Vill du köra webcam får du övertyga dina vänner att köra AIM och videochatta via iChat med dem...

hrrm hrrrm... inte glömma Proteus nu. Fungerar alldeles lysande. Med webbaserade kontaktlistor och allt.
http://www.indigofield.com

Ursprungligen av Mattias Hedman:

hrrm hrrrm... inte glömma Proteus nu. Fungerar alldeles lysande. Med webbaserade kontaktlistor och allt.
http://www.indigofield.com

Proteus finns här nu.

Kostar inte Proteus pengar?

Ursprungligen av ill_chrill:

Proteus finns här nu.

Kostar inte Proteus pengar?

Jo men om du orkar klicka bort en påminnelse varje gång du startar det kan du använda det gratis.

Jag antar att du kör senaste ICQ för OSX (3.4).
Jag antar också att du försökt att installera om det.

Testa då met att avinstallera det helt och hållet genom att plocka bort varenda fil-jävel.

Prefs-filerna hittar du under:
Hemkatalog/Library/Preferences/ICQ

Kasta hela mappen "ICQ".
Logga ut eller starta om.
Omstart rekommenderas.

Dra ner filen ifrån min maskin:
ICQ 3.4 för OS X. (Funkar BRA under 10.3.5)

Lycka till!
Thomaz

Annars finns ju ICQ integrerat med Netscape 7.1 osv.
Kan ju alltid vara nåt...

Det bara flög genom huvudet.

  • Medlem
  • 2004-09-14 00:21

Lyckas inte logga in på mitt icq med adium x, det är likadant med mirabiblis egna klient - de godkänner inte mitt lösenord. På Fire funkar det men jag funderar på att byta till adium för att det ska funka bättre att prata med bekanata som kör linux (de vill gärna prata gaim)

Nån som vet hur man får det att funka?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2004-09-14 01:57

Adium är gratis och Proteus kostar. Jag väljer adium. Fire är också ok men Adium är syggare.

  • Medlem
  • 2004-09-14 19:03

Ja, jo - adium är tveklöst snyggast - men hur får man det att funka med ett existerande icq-konto?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-14 21:13
Ursprungligen av Ma:

Ja, jo - adium är tveklöst snyggast - men hur får man det att funka med ett existerande icq-konto?

Man loggar på med sitt nummer som man gör i alla olika icq-program.

  • Medlem
  • 2004-09-14 21:25

ah, tack för upplysningen - just d e t tricket känner jag dock redan till. (brukar starta datorn genom att trycka på powerknappen också)

Problemet är att ICQ inte vill kännas vid mitt lösenord. På "Fire" har det funkat på nåt konstigt vis. Tänkte att Adium (& Mirabilis egna klient) kanske inte gillar "ö" i passwords? Mirabilis egna ICQ-klient vägrar funka på min PowerBook. Trots att jag slängt allt ICQ-realaterat och installerat ICQ 3.4 (i syfte för att om möjligt byta lösen), så stänger ICQ av sig lika fort som jag startat det. Mirabilis supportsidor säger inte mycket. Att logga in med mina uppgifter på icq.com funkar inte. Således - bara Fire funkar, fast inte när jag pratar med linux-kompisar som använde gaim-baserade klienter.... (och det var ju därför jag ville testa adium)

(På sambons PB 12" funkar icq, men inte med mina uppgifter.)

Så - fler kreativa förslag mottages tacksamt!

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-09-14 21:54

Verkar som ditt konto förstörts eller nåt. Maila ICQ-supporten och be dem kolla på det. Jag skulle nog ta och byta till AIM, skapa ett nytt konto där och flytta över alla gamla ICQ-kontakter. AIM är ett nyare och bättre protokoll, och stöder bl.a nuddy-images mm...

  • Medlem
  • 2004-09-14 21:58

ah, AIM? Det går att föra över gamla kontakter från ICQ? Ja, eftersom Fire tar mitt lösen så kanske AIM vill samarbeta också.... skall testa. Tack för tipset!

1
Bevaka tråden