Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några frågor om ADSL

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag fick jag ADSL. 4 mbit från WebTechNord. Jag inhandlade ett D-Link DSL-504G (Modem/Router) och kopplade ihop med macen. Det funkade direkt. Men jag har märkt en liten irriterande sak. Efter att man har knappat in en domänadress i exempelvis Safari så tar det lång tid innan något händer. Upp till 4-5 sekunder och ibland än längre. Efter det kommer sidan fort. Nedladdningar går också fort. Men den här fördröjningen är grymt jobbig. Så är det inte på fiberlinann på jobbet och så var det inte när jag körde vanligt modem.
Något man kan ställa in i routern? Den har NAT påslaget. Kan det vara det?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-13 22:22

NAT måste du ha, så tillvida att du inte kan få flera IP-adresser från din leverantör.
Jag tycker det låter som om DNS-uppslagningarna är långsamma. Har du testat med någon annan DNS-server än den du har inställd nu?

Jag har testat med en lokal ISPs DNSer. Samma resultat.

Vad använder du för DNS i datorn? Använder du DHCP? Vilken DNS-server får du isf? (Du kan kolla det i terminalen genom att skriva:
cat /etc/resolv.conf

Troligtvis har du en server konfigurerad som inte svarar. Eller så har routern någon DNS-proxy som tar hand om förfrågan men ställer frågan fel "uppåt" i hierarkin. Åtekrom med resultatet av ovan kommando.

DHCP: Ja

Om jag manuellt petar in den lokala ISP:ns DNSer får jag fölajnde svar:
nameserver 193.13.74.241
nameserver 193.13.74.242
nameserver 192.168.0.1

Plockar jag bort dem får jag:
nameserver 192.168.0.1

Jag får samma fördröjningar i båda alternativen.

Edit: DNSerna lägger jag till i Mac OS X, inte i routern.

Då ställer den nog frågan till din router (192.168.0.1) först, som inte lyckas återkomma med ett svar, eller om den möjligen kommer med ett negativt svar (men då borde inte datorn försöka med de två andra).

Antingen kan du dubbelkolla dina DNS-inställningar i själva routern och kanske ändra där.
Testa att köra med statisk IP på din dator med DNS:erna ställda till 192.71.220.10, 4.2.2.1 och 4.2.2.2

Hur loggar du in på ADSL?
Jag loggar in med PPPoE direkt från routern som jag anget mitt användarnman och lösenord i. Där finns en inställning om man vill att routern ska logga in på begäran, dvs när man börjar surfa. Men jag har istället valt att alltid vara inloggad. Kan det vara så att du också kan ställa in inloggningstyp?

Jag har en kombinerad trådlös router/ADSL-modem från Linksys (Cisco) WAG54G.

Ojoj, här sitter man med röda kinder. Jag lyckades med konststycket att blåsa modemet på de ISP-specifika instllningarna. Lite pinsamt Det var när jag skulle testa Jonas M. sista tips. Så nu funkar det inte alls (sitter på jobbet nu). Ska kontakta ISPen när supporten öppnar.

Svar till Johan: Jag har ingen inloggning. Det var bara att starta modemet.

1
Bevaka tråden