Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårddisk död?? hjälp!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 22:29

tja!

min maxtor-hårddisk på 160gb är eventuellt döds-förklarad. helt plötsligt började datorn bete sig konstigt så ja startade om den och fick meddelandet att "disken inte kan läsas av MacOsX, vill du formatera" .. vilket inte är bra. hur kommer det här sig?

går det att rädda den eller innehållet på nåt vänster? hade ALLT på den!

helt desperat och uppskattar alla försök till svar..

- kriss

Ursprungligen av KKriss:

tja!

min maxtor-hårddisk på 160gb är eventuellt döds-förklarad. helt plötsligt började datorn bete sig konstigt så ja startade om den och fick meddelandet att "disken inte kan läsas av MacOsX, vill du formatera" .. vilket inte är bra. hur kommer det här sig?

går det att rädda den eller innehållet på nåt vänster? hade ALLT på den!

helt desperat och uppskattar alla försök till svar..

- kriss

Förhoppningsvis så är det inte helt kört , prova att reparera disken med skivverktyg från system-CD'n eller med Diskwarrior.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 23:00

provade att reparera den men fick det här svaret;

"den underliggande åtgärden avslutades med ett fel.

1 enhet kunde inte repareras"

Ursprungligen av KKriss:

provade att reparera den men fick det här svaret;

"den underliggande åtgärden avslutades med ett fel.

1 enhet kunde inte repareras"

med diskwarrior brukar du i 99% av fallen kunna rädda data ivarjefall (av egen erfarenhet).När saker och ting inte fungerat som det ska i X så har jag lyckats genom att sätta disken i en dator med os9 och äldre version och DW och kunnat rädda data.
Är den intern eller extern? ifall du får det felmedelandet från en extern firewire så kan det vara fel i lådan och inte i själva disken.

mvh /

Kör du journalfört filsystem rekommenderar jag inte äldra versioner av DW.
Senaste kan du köra.

Jag har en halvdöd disk, värmedöd, som lägger av när den blir varm... Har kunnat köra den i kabinett stående i fönstret (vintertid) för att rädda data. På senare, efter införskaffande av ny disk, har den funkat sporadiskt i korta perioder, men just nu beter den sig som din och DW kraschar när jag väljer "bygg om". Tror det är ganska kört, men testa att sätta den i ett kabinett som du lägger på ett kallt ställe (frysen). Är det ett lager i disken som är trasigt (=mekaniskt fel) så utvidgar det sig när disken blir varm och disken "nyper" - kyla kan hjälpa dig att lassa över data till en ny disk.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 23:08

ska prova det! tack!

men måste sova nån timme först nu.. förbannad butiks-öppning i morgon bitti som jag måste jobba på å börjar 06:15

  • Oregistrerad
  • 2004-09-14 14:59

Jag måste rekommendera programmet Data Rescue X om inget annat hjälper. Den hittade och räddade större delen av mina kära filer när min nära proppfulla 160GB Firewire-disk dog. Fast problemet är då att du måste rädda över all data till en disk som rymmer den (i mitt fall en annan 160GB-disk).

/p

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 12:47

Jag lyckades ju rädda min trötta maxtor-disk med Data Rescue X om jag inte helt misstar mig.. men nu har den gått å dött igen. Jag har den här gången införskaffat mig en LaCie-disk som jag tänkte forsla över allt till, men nu "hittar den inga filer" alls när ja försöker använda samma program =/ börjar bli galen..

Det funkade ju förra gången, så är det nån som har någon smart, klok, vis eller desperat idé åt mig?

1
Bevaka tråden