Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extra bildskärm till iMac G5?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 16:43

Skulle vara helt OK med en iMac G5 17" om det gick att koppla till en extern skärm utan dubbleringen.

Fungerar det gamla hacket, som möjliggör extra skrivbordsyta på en extern skärm, till iMac G5 också?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 17:24

Hack?

Vad är det för hack?

Ursprungligen av Jonas Lundin:

Skulle vara helt OK med en iMac G5 17" om det gick att koppla till en extern skärm utan dubbleringen.

Fungerar det gamla hacket, som möjliggör extra skrivbordsyta på en extern skärm, till iMac G5 också?

Jag tror inte det är nån som kan svara riktigt på det än, med tanke på att ingen verkar ha fått sin beställda iMac G5 än

Det är ett hack som finns att ladda ner och som gör att de begränsningar som Apple gjort på konsumentprodukterna försvinner. I klartext innebär det att man då inte bara kan dubblera skärmen utan använda den extra skärmen som extra skrivbordsyta, i flera olika upplösningar. Detta fungerar på proffsmaskinera redan från början. Eftersom iMac G5 har samma grafikkort som iMac G4 20", bör det fungera fint. Det fungerar förutom på iMac även på många modeller på iBook.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 18:29

Dubbla bilddkärmar alltså...

Ursprungligen av Ian Curtis:

Det är ett hack som finns att ladda ner och som gör att de begränsningar som Apple gjort på konsumentprodukterna försvinner. I klartext innebär det att man då inte bara kan dubblera skärmen utan använda den extra skärmen som extra skrivbordsyta, i flera olika upplösningar. Detta fungerar på proffsmaskinera redan från början. Eftersom iMac G5 har samma grafikkort som iMac G4 20", bör det fungera fint. Det fungerar förutom på iMac även på många modeller på iBook.

Vad heter denna hack? Är det mjukvaru- elle hårdvaruhack/firmware?
¨

Ursprungligen av bod:

Vad heter denna hack? Är det mjukvaru- elle hårdvaruhack/firmware?
¨

Screen Spanning Doctor om jag inte fått det hela om bakfoten.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 17:01

Hmm, när jag köper min iMac G5 skulle jag vilja att man kunde använda den där utgången som TV ut (vilket jag vet går), och om jag i framtiden köper en extra skärm kan jag ansluta den dit efter att ha gjort firmwarehacket - men jag skulle ju vilja kunna fortsätta använda den som TV ut också. Finns det nåt annat sätt att göra det här (TV ut) på?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-12 18:45

PC till TV box

Ursprungligen av JonesH:

Hmm, när jag köper min iMac G5 skulle jag vilja att man kunde använda den där utgången som TV ut (vilket jag vet går), och om jag i framtiden köper en extra skärm kan jag ansluta den dit efter att ha gjort firmwarehacket - men jag skulle ju vilja kunna fortsätta använda den som TV ut också. Finns det nåt annat sätt att göra det här (TV ut) på?

PC till TV box kan vara en lösning. Finns info på annat forum här på 99mac.
Kolla här.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 18:35

Firmware-hacket pajar ju inte på något vis TV-ut. Menar du att du vill slippa koppla om sladdarna när de är dags för film?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 16:47
Ursprungligen av henrrrik:

Firmware-hacket pajar ju inte på något vis TV-ut. Menar du att du vill slippa koppla om sladdarna när de är dags för film?

Aah, det finns alltså både en mini-VGA-utgång och en utgång för kompositvideo?? Satan vad bra. Det var ju hur skönt som helst.

Då kan jag ju alltså göra mjukvaruhacket och få mer skärmyta, och samtidigt använda TV-utgången?

Förresten, finns det nåt sätt att plocka bort mjukvaruhacket om det skulle visa sig icke-fungerande?

Ja, men jag kommer inte ihåg hur.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 17:48
Ursprungligen av Ian Curtis:

Ja, men jag kommer inte ihåg hur.

Alltså ni får ursäkta om jag verkar lite dum (så kan mycket väl vara fallet) men när jag tittar på bilderna på iMacens anslutningar så ser jag bara VGA-ut.

Finns det en VGA ut och en TV ut?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-13 19:41
Ursprungligen av JonesH:

Alltså ni får ursäkta om jag verkar lite dum (så kan mycket väl vara fallet) men när jag tittar på bilderna på iMacens anslutningar så ser jag bara VGA-ut.

Finns det en VGA ut och en TV ut?

Det är samma utgång. Man får ha en adapter för att få S-video.
Se bild på utgångar.
Du kan ju fortfarande ha en PC-till-TV box. Vet inte om det löser dina problem, men se i så fall ovan.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 21:43
Ursprungligen av bod:

Det är samma utgång. Man får ha en adapter för att få S-video.
Se bild på utgångar.
Du kan ju fortfarande ha en PC-till-TV box. Vet inte om det löser dina problem, men se i så fall ovan.
¨

Jahaa. Jo, det var det jag tänkte - apple developer-sidorna fick det att låta så. Jo, jag skulle ju kunna ha en PC-till TV-box, men det är billigare med en adapter.

Antar att man knappast kan köra firmwarehacket och sedan växla mellan VGA-adaptern och TV-adaptern?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-17 03:18
Ursprungligen av JonesH:

Antar att man knappast kan köra firmwarehacket och sedan växla mellan VGA-adaptern och TV-adaptern?

Jo. Hacket öppnar ju bara den spärrade spanningfunktionen. Spanning tillkommer, ingenting försvinner. Utgången kommer m.a.o att fungera som på en PowerBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-13 20:51

Det var bara de gamla imacarna som inte hade stöd för dual-head. Hårdarustöd alltså. De senare Nvidiachippen klarade det fast det var 'avstängt'. Därav 'hacket' som flashar om grafikbios och ger användaren möjligheten att utöka skrivbordytan.
Det bör inte vara något problem på iMac G5 heller (fast man vet ju aldrig).

Sagoligt korkat av Apple att inte köra med DVI.. Varför inte? Vore smutt att ha en iMac och en 23" till...

Det lär fungera med, diskussion pågår här:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=50595

1
Bevaka tråden