Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superdrive error

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-12 03:28

Min superdrive (Pioneer DVR 104) gör DVD-RW skivor korrupta
Jag har testat med Sony, Fujifilm och Traxdata-media och har inte lyckats bränna en enda DVD-RW
Jag får följande felmedelande

The Drive reported an error:
Sence key = MEDIUM ERROR
Sence Code = 0x57
UNABLE TO RECOVER TABLE-OF-CONTENTS

Sedan vill inte driven kännas vid skivan, varken i OS9 eller OSX.. har testat att bränna både i Toast Titanium 6.07och diskburner.. Skivona blir alltså oanvändbar och går inte att formatera..

CD-RW funkar dock och vanliga DVD-R

Någon som har en lösning? Jag blir ruinerad på att göra ölunderlägg av DVD-RW skivor

Har du uppdaterat brännarens firmware?

www.apple.com/hardware/superdrive

  • Medlem
  • 2004-09-12 04:14

Jepp 3 gånger och den säger varje gång att den här datorn inte behöver uppgraderas.

Har du bara kört programuppdatering via äpple menyn eller har du varit in på den adressen jag angivit?

Programuppdatering tror jag nämligen inte känner av om firmware måste uppdateras.

  • Medlem
  • 2004-09-12 14:02

Både och, Jag har tom slängt receiptsfilen för att lura programuppdatering att uppdatera igen

Du har alltså laddat hem uppdateringen från sidan jag tipsade och installerat?

Funkar det inte så kan det ju bero på två saker.

- OS:et har fått fnatt... = installera om OS X
- Superdriven är trasig = byt ut.

Skulle jag vara du skulle jag testa att installera om OS X. Jag har nämligen varit med om en CD-R brännare på en Win XP maskin som bråkade, och då hjälpte det med att installera om systemet.

Har du tillgång till en extern hårddisk så testa att installera OSX på den och boota från den, fungerar det inte då så är det nästan säkert att det är Superdriven som är trasig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 16:17
Ursprungligen av nixon:

Både och, Jag har tom slängt receiptsfilen för att lura programuppdatering att uppdatera igen

Som sagt, det handlar inte om nån systemuppdatering utan en speciell firmware till spelaren. Kanske tjatar men det verkar oklart om du verkligen "flashat" den.

  • Medlem
  • 2004-09-12 16:35

Den här drivern behöver inte flashas, och det går inte heller " For drives with the Product Identification DVR-104 or higher, no update is required"

i OS9 säger den att skivan är låst, så det är nog inte mitt nyinsaterade OS heller, det jag däremot hört att dom gamla Pioneer-brännarna är kinkiga på media, vilket media rekomender ni till en superdrive?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-12 16:53

Det är så sant att de är... speciellt med -RW tror jag. Har nog bara kört Verbatim utan problem.

1
Bevaka tråden