Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adrian tittar närmare på iMac G5

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-07 10:01
Ursprungligen av ill_chrill:

Va e de för typ av optisk enhet? 5,2" slot? Kan man köpa vilken som?

Det är väl en mindre, tunnare(?), av samma typ som sitter i de bärbara, om jag fattat det rätt. Det var därför DVD-bränningen stannade på 4x och inte 8x som t ex eMacen har.

Byta garifkkort

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Uppmärksammat av AppleInsider:

Apple har lagt ut ett dokument på nätet som visar hur användaren själv kan serva sin iMac G5. Bland annat sägs HD, optisk enhet, LCD-skärm och nätagg vara fullt möjliga för användaren att själv byta.

Låter som ett steg i rätt riktning, verkligen!

WOW!

Det här måste vare en fantastisk nyhet för spelfantaster som skäller på grafikkortet på Imac G5!
Då kan ni köpa ett nytt kort, fast de är nog inte så billiga, skulle jag tro *s*

Men även om de säger att man kan s j ä l v göra sånt, tror jag inte att alla vågar sig på sånt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-03 17:24

Är det bara jag som får upp:
"This Account Has Been Suspended. Please contact the billing/support department as soon as possible"
- när jag ska läsa reportaget?

Angående jämförelsen mellan modellerna så undrar jag över en sak. När iMac G4 lanserades dissade Jobs den design som iMac G5 nu har, detta pga att DVD-spelaren inte skulle fungera tillfredsställande i detta läge. Frågan är, vad har hänt sedan dess?

(Jag ska givetvis ha en 20" iMac G5 så snart ekonomin tillåter.)

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 18:57

Jag kan också photoshoppa fram en dator som inte går att bygga.

Ursprungligen av henrrrik:

Jag kan också photoshoppa fram en dator som inte går att bygga.

Visst fast nu så kan ju knappast de exempel som visats upp beskrivas som "obyggbara"

Ursprungligen av Errol Garner:

Visst fast nu så kan ju knappast de exempel som visats upp beskrivas som "obyggbara"

Visst kan de byggas men hur det sen fungerar med värme osv det är en annan.

Och de som skissat dessa datorer har troligtvis inte gjort modeller av dem för test i riktiga livet. Det är ofta då man upptäcker konstruktionsmissar.

Kan vi inte lämna pre imac tiden och se framåt istället, oavsett vad man än tycker så lär inte imacen byta skepnad.

Ursprungligen av thevil:

För mig känns iMac G5 mer futuristisk än de gamla varianterna och jämförelser med andra företags AIO maskiner haltar rejält eftersom de inte kommer i närheten av iMac G5s elegans och självklarhet.
[/i][/b]

Nja Sony's är nog både elegantare och självklarare med trådlös mus och keyboard som standard.

Fast Sonyn har ju också lite nackdelar bara 15" skärm och sticker ut lite mer där bak. Och kan inte köra OSX.

Ursprungligen av Errol Garner:

Nja Sony's är nog både elegantare och självklarare med trådlös mus och keyboard som standard.

Fast Sonyn har ju också lite nackdelar bara 15" skärm och sticker ut lite mer där bak. Och kan inte köra OSX.

Tyckte mig tidigare höra att imac g5 inte stack ut tillräckligt rent design mässigt.

Detta ser mer ut som en vanlig ordinär TFT skärm, och baksidan är verkligen inget att skryta om.

jaja jag antar fortfarande att vi bör se framåt och inse att sonys burk inte kommer att köra Tiger och då antar jag att det är onödigt att stirra sig blind på dessa burkar, eller?

Men om man ser Sonys maskin från ett annat håll så måste man säga att den har mycket kvar innan den närmar sig iMacen i design och smidighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-05 02:43

Det var sista dagen på expot i dag och jag kan bara konstatera att intresset för Mac i Paris är ENORMT! Det var lika många människor på expot nu i lördags som vid invigningen i måndags, och det har varit packat med folk hela veckan. Och alla röker och pratar franska mycket, mycket fort.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 23:15

Är det någon som tänkt samma tanke som jag att använda en G5 imac som en bärbar dator?
Jag står och väljer mellan en powermac 12" + skärm eller en G5 imac 17" el. 20".

men imac'en är ju rätt portabel.. eller.
skulle vilja ha en skräddarsydd väska där man kan slänga ner allt i och plocka med sig.
borde väl inte vara så svårt. Nån som har förslag på väska?

  • Medlem
  • 2004-09-07 04:14
Ursprungligen av Peacerich:

Är det någon som tänkt samma tanke som jag att använda en G5 imac som en bärbar dator?
Jag står och väljer mellan en powermac 12" + skärm eller en G5 imac 17" el. 20".

men imac'en är ju rätt portabel.. eller.
skulle vilja ha en skräddarsydd väska där man kan slänga ner allt i och plocka med sig.
borde väl inte vara så svårt. Nån som har förslag på väska?

Skall du ha ett dieselaggregat eller bussbatteri i ryggsäcken?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 10:01
Ursprungligen av nixon:

Skall du ha ett dieselaggregat eller bussbatteri i ryggsäcken?

Nej men jag tänkte på att flytta den mellan jobbet / hemmet.
Det kanske inte är så bökigt.

läste dock att 17" väger 8,4 kg.

Sitter och räknar nu, allt är ju dyrare med en powerbook, plus att det blir sämre prestanda.

  • Medlem
  • 2004-09-07 10:03
Ursprungligen av Peacerich:

Nej men jag tänkte på att flytta den mellan jobbet / hemmet.
Det kanske inte är så bökigt.

läste dock att 17" väger 8,4 kg.

Sitter och räknar nu, allt är ju dyrare med en powerbook, plus att det blir sämre prestanda.

Om man flyttar datorn sällan mellan platser med nätström så är det en rätt bra idé. Men en dator för fältet blir det ju nog inte...

Ja, en iMac G5 blir ju väldigt smidig att ta med till sommarstugan t.ex.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-07 14:54

Jag har också tänkt att ta med min iMac G5 till sommarstugan. Skulle tro att det snart kommer speciella väskor som passar precis och som skyddar datorn vid transporterna.

Min första Mac, en Classic med svart/vit skärm var bärbar den Den hade en fin väska med vadderade fack för dator och alla tillbehör. Tänk vad jag har burit på den!! Undrar vad den vägde?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 15:05
Ursprungligen av Eva:

Jag har också tänkt att ta med min iMac G5 till sommarstugan. Skulle tro att det snart kommer speciella väskor som passar precis och som skyddar datorn vid transporterna.

Min första Mac, en Classic med svart/vit skärm var bärbar den Den hade en fin väska med vadderade fack för dator och alla tillbehör. Tänk vad jag har burit på den!! Undrar vad den vägde?

16 lb = 7,25 kg enligt <http://www.lowendmac.com/compact/classic.shtm...>. Att jämföra med 8,4 kg för iMac G5 17".

Det finns svar på allt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 15:18
Ursprungligen av Eva:

Jag har också tänkt att ta med min iMac G5 till sommarstugan. Skulle tro att det snart kommer speciella väskor som passar precis och som skyddar datorn vid transporterna.

Min första Mac, en Classic med svart/vit skärm var bärbar den Den hade en fin väska med vadderade fack för dator och alla tillbehör. Tänk vad jag har burit på den!! Undrar vad den vägde?

Ja, det vore väl en kanonprodukt!

Ursprungligen av Eva:

Min första Mac, en Classic med svart/vit skärm var bärbar den Den hade en fin väska med vadderade fack för dator och alla tillbehör. Tänk vad jag har burit på den!! Undrar vad den vägde?

Åh, en sådan väska hade min mamma också när hon skulle jobba hemma under det glada 80-talet (fast det var till en SE FDHD). Stor och vinröd, och med ett foder mönstrat med pyttesmå macar. Nu blev jag riktigt nostalgisk ju... men vid närmare eftertanke är jag nog väldigt glad över att ha en liten iBook som ryms i en nätt och snygg ryggsäck

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-07 15:14

Ojdå, var Classic inte tyngre. Det skulle jag ha trott, vad jag minns så var den jättetung.

Då kommer det inte att bli så lätt att släpa med sig den nya 20" iMacen heller. Den väger 11,43 kg

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 15:32
Ursprungligen av Eva:

Ojdå, var Classic inte tyngre. Det skulle jag ha trott, vad jag minns så var den jättetung.

Då kommer det inte att bli så lätt att släpa med sig den nya 20" iMacen heller. Den väger 11,43 kg

Problemet med SE:n var ju att den hamnade så långt ut från kroppen så den var jobbig att bära och inte att den var tung - den var ju lätt att bära i handtaget på toppen - så det slipper man ju rimligen med iMac G5...
Fast det blir ju som att släpa på en full 10-liters hink

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 15:17

Skärmarna på nya iMac såg mycket bättre ut än på iMac G4 Globe. Skarpare, ljusstarare och bättre färger. Men vi får se när de skeppas. Hur som helst är priserna helt rätt, och datorn är SNABB!

Jag har en fråga till dem som sett denna skapelse "live" - När jag kikar på vissa bilder på Apples sida så ser det ut som om 20" har mindre av det vita partiet, eller att det faktiskt ser bättre ut på den än på 17" - kan detta stämma?

http://www.apple.com/se/imac/graphics.html

Jag tänkte på detta när jag kikade på ovanstående sida där man väljer mellan 17" och 20" - tycker att det ser bättre ut på 20".

Är jag helt fel ute...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2004-09-11 19:41
Ursprungligen av draags:

J
Jag tänkte på detta när jag kikade på ovanstående sida där man väljer mellan 17" och 20" - tycker att det ser bättre ut på 20".

Är jag helt fel ute...

Naee!! Instämmer till fullo.

Cool idé till iMav G5

Jag hittade nyligen en idé på Macsimum Perspective som man kan hoppas att något företag utvecklar:

Citat:

However, what I’d love to see is an expansion base with hard drives, optical drives, camera card readers, ports in the front, etc. It would also offer the ability to move the screen closer to me or raise it up.

Tänk er detta: En snyggt designad bas med en VESA-kompatibel arm som man kan fästa iMac G5 på, och som kan regleras lika fritt som armen på iMac G4. Exakt vad som bör finnas i basen är en smaksak, men jag skulle gärna se ett TV-kort med USB- eller Firewire-gränssnitt, plats för ett par hårddiskar, och hub för USB och FW. Det finns ju andra goda förslag i citatet ovan. Kanske skulle man kunna köpa den i olika konfigurationer, så att de som inte vill ha exempelvis TV-kort slipper betala för det.

Om portarna ska sitta fram eller bak kan man ju ha olika åsikter om.

Vad mer skulle man kunna ha i iBase?

Ursprungligen av draags:

Jag har en fråga till dem som sett denna skapelse "live" - När jag kikar på vissa bilder på Apples sida så ser det ut som om 20" har mindre av det vita partiet, eller att det faktiskt ser bättre ut på den än på 17" - kan detta stämma?

http://www.apple.com/se/imac/graphics.html

Jag tänkte på detta när jag kikade på ovanstående sida där man väljer mellan 17" och 20" - tycker att det ser bättre ut på 20".

Är jag helt fel ute...

Nej, du har rätt. Jag uppfattade allting som större på 20-tummaren men nu när jag ser bilder som den Olav postade så är det rätt tydligt att det faktiskt ser bättre ut på 20-tummaren. Den är fortfarande stor, men det är fördelat på ett bättre sätt.

Jag tycker att de vita partierna är likvärdiga, med undantag för att 20-tummarens är bredare.

Ställde en annan fråga under en annan rubrik. Kan jag använda mina klothögtalare från en iMac G4 till iMac G5?

Ursprungligen av Olav Rust:

Jag tycker att de vita partierna är likvärdiga, med undantag för att 20-tummarens är bredare.

Ställde en annan fråga under en annan rubrik. Kan jag använda mina klothögtalare från en iMac G4 till iMac G5?

Jag ser nu att de är lika stora men 20" är mer balanserad precis som Adrian skriver - jag tycker faktiskt 20" ser riktigt snygg ut, 17" är inte ful men där störs jag mer av det vita.

Det blir nog en 20" oavsett vad plånboken säger - jag är ju lärare så jag får den billigare..

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 12:48

Jag är student, och DÅ får man den billigare! Ganska fantastiskt att kunna köpa den för 12 papp.

Bevaka tråden