Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrofon till PowerMac G4?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 00:22

Tänkte köpa en mikrofon till min PowerMac G4 Mirrored Door för att kunna använda Skype på allvar. Men då är frågan, vad ska man köpa för mic? Vet att jag testade att köpa en mic till iChat i höstas, som jag fick lämna tillbaka för den gav aldrig något utslag. Jag vill bara ha en billig mic som fungerar alltså.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 16:47

Anledningen till att jag inte fick något utslag av förra micen måste väl va att ljudingången på denna dator är en line-in och inte mic-in, så det inte blir förstärkt? Någon som har tips på någon billig mikrofon som har inbyggd förstärkning? Finns väl så man både kopplar in via USB eller line-in. Var och kollade i en Macaffär här i köpenhamn i dag, men de hade bara 2 olika och de kostade båda ca 500 kr st. Lite väl saftigt för en mic som man bara vill ha och prata över Internet med...

Ursprungligen av Anders Båth:

Anledningen till att jag inte fick något utslag av förra micen måste väl va att ljudingången på denna dator är en line-in och inte mic-in, så det inte blir förstärkt? Någon som har tips på någon billig mikrofon som har inbyggd förstärkning? Finns väl så man både kopplar in via USB eller line-in. Var och kollade i en Macaffär här i köpenhamn i dag, men de hade bara 2 olika och de kostade båda ca 500 kr st. Lite väl saftigt för en mic som man bara vill ha och prata över Internet med...

De flesta relativt billiga headsets har mic med batteridriven förstärkning. Sen så går det ju att justera upp insignalen i macen en del.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 13:15

Ingen som vet alltså? Kanske bara är att vänta tills man byter datorn mot en iMac G5 då...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 13:45
Ursprungligen av Anders Båth:

Ingen som vet alltså? Kanske bara är att vänta tills man byter datorn mot en iMac G5 då...

Jag tror att du gjorde samma misstag som jag själv och nån miljon andra Mac-användare världen över:
Man tar för givet att mik-ingången är en vanlig standard 2,5mm plugg, men se det är det inte: Mac har skapat en mikroforn vars stift är en liten bit längre. Vanliga mikar når alltså inte ända in. Fiffigt, eller hur?

Alltså måste du ha en speciell Apple-mikroforn, t.ex. en liten phul phan som kallas "Plain Talk". Jag har en sån till salu för en hundring, om det kan vara intressant....

Ursprungligen av Danne V:

Alltså måste du ha en speciell Apple-mikroforn, t.ex. en liten phul phan som kallas "Plain Talk". Jag har en sån till salu för en hundring, om det kan vara intressant....

Jag trodde Apple hade slutat med PlainTalk-microfoner. De säljer väl inte t.ex?
Det går i alla fall inte att stoppa in en hela vägen på min 15" PB Alu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 17:39
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag trodde Apple hade slutat med PlainTalk-microfoner. De säljer väl inte t.ex?
Det går i alla fall inte att stoppa in en hela vägen på min 15" PB Alu.

Nä, dom försvann från butikshyllorna för några år sedan när dom sista G4-modellerna med sån ingång (AGP?) togs ur produktion.
Tror jag....

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 13:39

Jag har justerat upp insignalen till max, men det gav ändå inget utslag.

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag har justerat upp insignalen till max, men det gav ändå inget utslag.

Justerade du insignalen i Ljud/Midiinställningar? Något signalutslag borde du ha fått.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 13:52

Nej, jag är ganska säker på att så inte är fallet. Jag vet att det var så på några Mac-modeller, men tror de bytte tillbaka till standarden på den dator jag har. T ex fungerar det ju att koppla in en gitarr o s v. Dessutom är det just en Plain Talk jag har, men den funkar inte.
Är ganska säker på att på G4 MDD så är det en helt vanlig line-in-ingång. Någon som vet mer säkert?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 14:00
Ursprungligen av Anders Båth:

Nej, jag är ganska säker på att så inte är fallet. Jag vet att det var så på några Mac-modeller, men tror de bytte tillbaka till standarden på den dator jag har. T ex fungerar det ju att koppla in en gitarr o s v. Dessutom är det just en Plain Talk jag har, men den funkar inte.
Är ganska säker på att på G4 MDD så är det en helt vanlig line-in-ingång. Någon som vet mer säkert?

Om du kan köra en gitarr men inte PlainTalk-miken, och under förutsättning att gtarren inte har en Apple-plugg, så pekar det ju mot att det INTE är en PlainTalk-mik du ska testa med, utan en vanlig.

However, jag hittade nyligen en annan lika phul phan till mik hos Inwarehouse som går på USB, kostade runt 250, med på/av-knapp och tillverkades av Logitech som jag köpte och kopplade in. Tjoff, så hade mik-problemet löst sig.

Kan de va nåt?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 14:03

Det kan nog va nåt! Men egentligen, efter att jag startat den här tråden har jag mer och mer bestämt mig för att byta ut datorn till en iMac G5...

Errol> Nej, läste först idag (både här och på et annat ställe) att man kunde göra så. Har dock inte micen här nu så jag kan inte testa förräns om några timmar. Dock verkar inställningen i Ljud/MIDI-inställningar och inställningen i Systeminstlälningar för ljud vara precis detsamma.

Hej Anders,
precis som du säger, det är en linjeingång. Men tykcer detta är en läcker produkt (som jag ej testat):
http://www.macmice.com/micflex.html

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 18:10
Ursprungligen av Peterji:

Hej Anders,
precis som du säger, det är en linjeingång. Men tykcer detta är en läcker produkt (som jag ej testat):
http://www.macmice.com/micflex.html

Japp, den har jag sett, verkar läcker! Dock kostade den 500 i den butiken jag såg den i. Menmen, det spelar ingen roll för mig, för imorrn kommer en som ska kolla på (och förhoppningsvis köpa!) min G4a! Det kommer bli en hård månad att vänta på tills man får sin iMac i s f...

1
Bevaka tråden