Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ComHem problem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft stora problem med mitt ComHem 512kbit/sek och hoppas nån här kan hjälpa.

Mitt setup är såhär: ComHem 512 - NeMo cablemodem - D-Link 624+ wireless router -
1) iBook med Panther 10,3,5 via AirPort 2) iMac med OS 9 via Ethernet

Innan hade jag min iBook kopplad vid Cablemodemet och då funkade allting hyfsat bra men efter att jag kopplade in en wireless router har allting blivit fel. Problemet är detta:

Jag kan koppla upp allting, logga in och börja surfa. Plötsligt blir det dock stopp, jag får inte fram någon sida, kan inte kolla mail, chatta MSN/ iChat, FTPa .... Ändå blir jag inte utloggad, några minuter senare fungerar allt igen utan att jag behöver logga in igen. Routern visar att det har inte blivit någon förändring när det gäller IP siffror og sånt. Några minuter senare kan det samma inträffa igen. Ibland har jag inga problem hela dagen men i bland händer detta så ofta att det blir totalt omöjligt att använda nätet. Jag har förstås pratat med ComHem support och D-Link support utan att få någon hjälp med detta. Även testat med en annan D-Link router och Netgear 614.

Är det nån här som kan hjälpa ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 13:14

Undrandi,

Det kan vara så att du behöver en specialkabel mellan din router och modemet.

Se mer i denna tråd..

-Torkel

Ursprungligen av Undrandi:

Jag har haft stora problem med mitt ComHem 512kbit/sek och hoppas nån här kan hjälpa.

Mitt setup är såhär: ComHem 512 - NeMo cablemodem - D-Link 624+ wireless router -
1) iBook med Panther 10,3,5 via AirPort 2) iMac med OS 9 via Ethernet

Innan hade jag min iBook kopplad vid Cablemodemet och då funkade allting hyfsat bra men efter att jag kopplade in en wireless router har allting blivit fel. Problemet är detta:

Jag kan koppla upp allting, logga in och börja surfa. Plötsligt blir det dock stopp, jag får inte fram någon sida, kan inte kolla mail, chatta MSN/ iChat, FTPa .... Ändå blir jag inte utloggad, några minuter senare fungerar allt igen utan att jag behöver logga in igen. Routern visar att det har inte blivit någon förändring när det gäller IP siffror og sånt. Några minuter senare kan det samma inträffa igen. Ibland har jag inga problem hela dagen men i bland händer detta så ofta att det blir totalt omöjligt att använda nätet. Jag har förstås pratat med ComHem support och D-Link support utan att få någon hjälp med detta. Även testat med en annan D-Link router och Netgear 614.

Är det nån här som kan hjälpa ?

Ursprungligen av Torkel:

Undrandi,

Det kan vara så att du behöver en specialkabel mellan din router och modemet.

Se mer i denna tråd..

-Torkel

Jag har nu fått en sån kabel och jag har nu kört utan problem i tre dygn - men inte med det Nemo kabelmodem som jag hade utan med ett motorola "surfboard". Med Nemo blev det fel och med motorola utan den nya kabeln fungerar det inte häller. Jag fattar ingenting men om det fungerar bryr jag mig inte ett dugg !

Ursprungligen av tei:

Är det fortfarande så att det fungerar bra när du inte använder en router?

Om nej, uppstår problemet oavsett vilken av datorerna som du kopplar direkt till modemet?

Om ja, när du använder routern och har den ena datorn avstängd - fungerar det bättre då?

Fungerar bra utan router, oavsett vilken dator jag använder. Fungerade inte bättre med bara en dator kopplad.

Jag vet inte om jag ska våga tro att problemet är borta !

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 22:13

Som det har nämnts tidigare idag: Telia har haft stora problem med trafiken och eftersom comhem driftas av Telia förstår du säkert varför.

Ursprungligen av Schuckert:

Som det har nämnts tidigare idag: Telia har haft stora problem med trafiken och eftersom comhem driftas av Telia förstår du säkert varför.

Ja, det vet jag men mitt problem har jag haft i några månader!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 12:32

Är det fortfarande så att det fungerar bra när du inte använder en router?

Om nej, uppstår problemet oavsett vilken av datorerna som du kopplar direkt till modemet?

Om ja, när du använder routern och har den ena datorn avstängd - fungerar det bättre då?

Jag har haft exakt samma problem, med skillnaden att den inte vaknar upp igen utan kräver en omstart av routern. Jag ringde till D-Link support och de sade att den var trasig och skickade ut et ny. Den uppvisar exakt samma problem.

En lustig sak är att den fungerar sämre och sämre. När jag först fick den så kunde jag köra några timmar innan den dog, men efter några dagar så hinner jag knappt få upp konfigurationswebbsidan innan den hänger.

D-Link skall skicka ut ännu en enhet till mig men om inte den heller funkar så kastar jag den och köper en AirPort express istället.

Min föstra enhet hade firmware 2.0.2, jag uppgraderade den till 2.0.3. Ersättningsenheten hade 2.0.3 från början.

1
Bevaka tråden