Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa PowerBook nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ja, som rubriken tyder och som ni säkert vet så ska jag köpa en PowerBook. Hade tänkt köpa den om 2 veckor. Men jag har börjat fundera lite, eftersom det ska komma en ny iMac så kommer det kanske en ny PowerBook rätt så snart. Så därför undrar jag vad ni tycker jag ska göra, om jag ska vänta eller köpa en nu. Och ifall jag väljer att vänta hur lång tid tar det ungefär då?

  • Medlem
  • 2004-09-05 16:51

*suck*
Detta är typ den 100:e frågan i den här stilen på en vecka!
Läs lite på forumet, sök och du kommer få svar!

Och svaret brukar vara...
köp en dator när du behöver den.
Den som väntar på det godaste kommer att vänta för länge (för evigt).

Köp Begagnat

Ursprungligen av FileX:

Ja, som rubriken tyder och som ni säkert vet så ska jag köpa en PowerBook. Hade tänkt köpa den om 2 veckor. Men jag har börjat fundera lite, eftersom det ska komma en ny iMac så kommer det kanske en ny PowerBook rätt så snart. Så därför undrar jag vad ni tycker jag ska göra, om jag ska vänta eller köpa en nu. Och ifall jag väljer att vänta hur lång tid tar det ungefär då?

Köp en beg Titanium 667 DVI upp till 1 Ghz, helst med Applecare kvar för ca 7 000-15000. När du tror att den nya G5 powerbooken (för 35000?) kommer, så säljer du om du kan lägga upp ytterligare 20000 eller mer. Eller ta risken och vänta till första dagen den faktiskt annonseras. Priserna hinner inte påverkas alltför mycket eftersom nya maskiner sällan levereras direkt i Sverige. Men vänta inte längre än så och ett visst värdebortfall kan man alltid räkna med vare sig det kommer nya maskiner eller inte.

Man ska aldrig se ett datorköp som en penninginvestering utan som en kostnad man kan få tillbaka genom sitt arbete med den. Datorer kommer nog att falla mot noll i värde tills de blir relativt oanvändbara. Eller kanske vi når en platå snart, vem vet egentligen?

Senast redigerat 2004-09-12 14:23

Jag vägrar nästan att köpa begagnat. Detta kommer bli min första mac och då vill jag självklart att det ska vara nytt och fräscht. Men det låter dyrt att vänta på en G5:a. Jag köper nog ändå en PB 1.33 GHz. För den kommer väl i alla fall räcka i 3 år?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 22:52

Tre år tror jag är en ganska bra "egen" avskrivningstid för en bärbar dator. Då är batteriet i princip slut, datorn har fått lite trista repor, skärmen börjar mörkna, den där nya superhäftiga G6 eller så ter sig alltför lockande etc. Så alltså - mitt råd är - slå till på en PB 12" 1.33 GHz och använd sedan datorn flitigt - ju mer användning, desto "billigare per timme"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-11 12:12
Ursprungligen av FileX:

Jag vägrar nästan att köpa begagnat. Detta kommer bli min första mac och då vill jag självklart att det ska vara nytt och fräscht. Men det låter dyrt att vänta på en G5:a. Jag köper nog ändå en PB 1.33 GHz. För den kommer väl i alla fall räcka i 3 år?

Slå till, ingen idé att vänta, det kommer alltid nytt och inget tyder väl på att det kommer någon ny PB närmsta månaderna. Håller med dig om att nytt känns bättre.

  • Medlem
  • 2004-09-07 23:13

Kan bara instämma med hekr!
Köpte min PowerBook (Pismo) ny för tre år och 8 månader sedan och det börjar kännas som läge att se sig om
efter ersättaren. Det är långtifrån akut, men ändå. Med tanke på hur flitigt denna dator använts så är jag mycket imponerad av hur bra den fortfarande funkar. Kort sagt: En ny PowerBook kan bli en god arbetskamrat många år framåt, väl värd sina kronor...

12 tum suger även jämfört med beg 15' titanium för rätt många typer av arbete,. Beroende på vilka behov man har och många kulor så kan en beg. ofta vara ett bättre köp. Speciellt om man oroar sig att det snart ska komma nya häftiga maskiner. Jag tror dock att det dröjer nåt år till (med vilket jag menade: innan det kommer G5 powerbooks eller motsvarande i prestanda), men man har ju blivit förvånad förr.

Det flesta verkar inte analysera sina behov innan de köper burk. Jag föreslår alltid att man ska börja i den ändan.

Senast redigerat 2004-09-12 14:25
Ursprungligen av Micke Byström:

12 tum suger även jämfört med beg 15' titanium för rätt många typer av arbete,. Beroende på vilka behov man har och mänge kulor så kan en beg. ofta vara ett bättre köp. Speciellt om man oroar sig att det snart ska komma nya häfiga maskiner. Jag tro dock att det dröjer nåt år till, men man har ju blivit förvånad förr.

Det flesta verkar inte analysera sina behov innan de köper burk. Jag föreslår alltid att man ska börja i den ändan.

På vilket sätt skulle en 12" PB suga jämfört med en äldre Powerbook. 1.33Ghz 12 har ju klart bättre prestanda är mycket smidigare och har bara marginellt "sämre" skärm än en äldre PB 15" Wideskärm. Att lägga 10-15000 för en flera år gammal powerbook är nog inte så smart och de nya Powerbookarna kommer inte kosta från 35.000:- Snarare kommer de kosta ungefär som de nuvarande fast med bättre prestanda.

Ursprungligen av Errol Garner:

På vilket sätt skulle en 12" PB suga jämfört med en äldre Powerbook. 1.33Ghz 12 har ju klart bättre prestanda är mycket smidigare och har bara marginellt "sämre" skärm än en äldre PB 15" Wideskärm. Att lägga 10-15000 för en flera år gammal powerbook är nog inte så smart och de nya Powerbookarna kommer inte kosta från 35.000:- Snarare kommer de kosta ungefär som de nuvarande fast med bättre prestanda.

Vi snackar alltså om
12.1" TFT XGA active-matrix color display (1024x768 resolution).

mot

15.2" widescreen active-matrix color display (1280x854 resolution)
(667 DVI och senare)

1024x768 är en 5 år gammal standard...
Det handlar om 28% mer skärmyta. Skärmytan är som bekant där det du jobbar med finns.
Om du inte kan hantera den ökade ytan, så sysslar du inte med grafisk design, inte med video, inte med att skriva kod och inte med musik heller. T o m skriftlig kommunikation får en ny dimension. Så vad sysslar du med egentligen på din dator?

Givetvis finns det en grupp människor som uppskattar litenheten med en 12' men min PB G4 tar inte störande mycket plats alls, så jag har svårt att inse lockelsen med att förlora så mycket skärmyta. Och framför allt så skulle jag inte ge generella råd om att en 12' är så himla bra.
Spel kan säkert använda det större bildminnet och är användningsområdet bildgrafikskrävande, typ lågbudget 3D, så är den också ett alternativ. Men för de flesta andra användningsområden så slår skärmytan det mesta utom 17' varianterna och nuvarande 15.2' ALU.

Hur mycket cache har den nuvarande 12:an för den delen?

Men det viktigaste är att man frågar sig vilka behov man har och hur man vill jobba och väljer burk efter det.

Ursprungligen av Micke Byström:

Vi snackar alltså om
12.1" TFT XGA active-matrix color display (1024x768 resolution).

mot

15.2" widescreen active-matrix color display (1280x854 resolution)
(667 DVI och senare)

1024x768 är en 5 år gammal standard...
Det handlar om 28% mer skärmyta. Skärmytan är som bekant där det du jobbar med finns.
Om du inte kan hantera den ökade ytan, så sysslar du inte med grafisk design, inte med video, inte med att skriva kod och inte med musik heller. T o m skriftlig kommunikation får en ny dimension. Så vad sysslar du med egentligen på din dator?

Givetvis finns det en grupp människor som uppskattar litenheten med en 12' men min PB G4 tar inte störande mycket plats alls, så jag har svårt att inse lockelsen med att förlora så mycket skärmyta. Och framför allt så skulle jag inte ge generella råd om att en 12' är så himla bra.
Spel kan säkert använda det större bildminnet och är användningsområdet bildgrafikskrävande, typ lågbudget 3D, så är den också ett alternativ. Men för de flesta andra användningsområden så slår skärmytan det mesta utom 17' varianterna och nuvarande 15.2' ALU.

Hur mycket cache har den nuvarande 12:an för den delen?

Men det viktigaste är att man frågar sig vilka behov man har och hur man vill jobba och väljer burk efter det.

Jämför man prestanda så kommer en ny Powerbook1.33Ghz G4 12" ganska nära en singel 1.6 GHz Powermac G5 medan en äldre Powerbook G4 som 667aren som du bl.a rekommenderar motsvarar ungefär en tidig G4 typ 450 Mhz.

Angående skärm så räcker 12 tummarens 1024X768 upplösning för det mesta man brukar ha en bärbar dator till och vill man ha mer så är det ju bara att koppla till en 19" CRT eller 20"TFT med betydligt bättre upplösning än 1280X854.

Cache'n i senaste Powerbooken är 512KB.

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en begagnad bärbar dator för runt 10.000 som är mer än några år om jag inte visste att datorn hade skötts pedantiskt.

Beg. är bättre än en 12"

Ursprungligen av Errol Garner:

Jämför man prestanda så kommer en ny Powerbook1.33Ghz G4 12" ganska nära en singel 1.6 GHz Powermac G5 medan en äldre Powerbook G4 som 667aren som du bl.a rekommenderar motsvarar ungefär en tidig G4 typ 450 Mhz.

Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. 667 DVI är snabbare än en 450 stationär G4 och kan hittas för under 7000. Den kan säljas för 4-5000 fortfarande i februari törs jag slå vad om.
1 Ghz kan också hittas för rimliga priser.

Ursprungligen av Errol Garner:

Angående skärm så räcker 12 tummarens 1024X768 upplösning för det mesta man brukar ha en bärbar dator till och vill man ha mer så är det ju bara att koppla till en 19" CRT eller 20"TFT med betydligt bättre upplösning än 1280X854.

Ja, just det. Det är ju bekvämt att släpa med sig en 19" CRT eller 20"TFT och gratis är ju de också. Det är ju bra att du vet vad "man" behöver. Allvarligt talat så kanske du ska tänka efter innan du postar.

Ursprungligen av Errol Garner:

Skulle aldrig rekommendera någon att köpa en begagnad bärbar dator för runt 10.000 som är mer än några år om jag inte visste att datorn hade skötts pedantiskt.

Maskiner med Applecare är att föredra. Alternativet du förordar är en maskin för ca 20 000 (med Applecare), som har en mindre, i mitt tycke för liten, skärm. Och den är inte på långa vägar att jämföra med någon G5 för det som jag och andra professionella macanvändare sysslar med.

Jag tycker dina argument har lämnat både verkligheten och originalfrågan, så jag tror vi bryter här.
Adjöss!

Ursprungligen av Micke Byström:

Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. 667 DVI är snabbare än en 450 stationär G4 och kan hittas för under 7000. Den kan säljas för 4-5000 fortfarande i februari törs jag slå vad om.
1 Ghz kan också hittas för rimliga priser.

Ja, just det. Det är ju bekvämt att släpa med sig en 19" CRT eller 20"TFT och gratis är ju de också. Det är ju bra att du vet vad "man" behöver.
Jag tycker dina argument har lämnat både verkligheten och originalfrågan, så jag tror vi bryter här.
Adjöss!

Oj vad du var snarstucken, men det var faktiskt du som skrev att det var bättre att satsa på en några år gammal beggad powerbook för mellan 10-15000 vilket jag inte tycker är särskilt smart att rekommendera eftersom man får en ny PB G4 12" med momskvitto och garanti för runt 15.000.
Sen skrev jag ju att en bärbar med 1024x768 i upplösning klarar det mesta som man förväntar sig av en bärbar , skillnaden mot 15" är inte direkt enorm , därför bättre att ha en 12" plus en stationär 19" eller 20" skärm på skrivbordet om man inte har råd med en 17" PB.
Vad gäller 667Mhz powerbooken så motsvarar den i ungefärlig prestanda faktiskt en tidig generations G4 Powermac runt 450Mhz och en G4 1.33Ghz 12" motsvarar ungefär en 1.6Ghz G5 i prestanda men givetvis inte vad gäller utbyggnadsmöjligheter.....

PowerBook G4/1.33 jämförd med PowerMac G5/1.6

Ursprungligen av Errol Garner:

en G4 1.33Ghz 12" motsvarar ungefär en 1.6Ghz G5 i prestanda men givetvis inte vad gäller utbyggnadsmöjligheter.....

Motsvarar "ungefär". Jaha.
Här har du blått på vitt ungefär hur det ligger till:
12 Inch G4/1.33 GHz PowerBook vs Power Mac G5/1.6 GHz

Hade du jämfört med en G4 1.33 eller 1.5 hade du förmodligen hamnat närmre.
Som jag tidigare framförde så handlar det om ifall man uppskattar den större skärmytan eller inte. Om man inte gör det så kanske en 12" kan vara värd något. Men så känner inte jag. 1024 x 768 suger helt enkelt. Åtminstone om det är den enda maskin man har och man gör sånt på sin Mac som jag gör (se tidigare).Om den sen är hyfsat snabb och smidig struntar jag i, för det behöver jag inte.

Jag sa redan tidigt i tråden att man ska analysera sina behov.

Ursprungligen av Micke Byström:

Motsvarar "ungefär". Jaha.
Här har du blått på vitt ungefär hur det ligger till:
12 Inch G4/1.33 GHz PowerBook vs Power Mac G5/1.6 GHz

Hade du jämfört med en G4 1.33 eller 1.5 hade du förmodligen hamnat närmre.

Nja jämförelsen håller eftersom den 12"PB som testades hade den långsammaste hårddisken vilket slår rätt hårt mot prestandan. I praktisk jämförelse med snabbare hd i 12" sida mot sida mot singel G5 så är skillnaden oftast knappt märkbar. Med en dubbelprocessor G5:a så är skillnaden större men oftast inte så stor som man kan tro.

Ursprungligen av Errol Garner:

I praktisk jämförelse med snabbare hd i 12" sida mot sida mot singel G5 så är skillnaden oftast knappt märkbar.

Är det så? Så allt detta med G5:ans mycket bättre, snabbare interna bussar och sånt spelar ingen roll?

På Mecenat Applestore har dom ett erbjudande med iBooks och Powerbooks som går ut den andra November (samma dag som Presidentvalet i USA med andra ord).

Hur som helst så är vi extremt nära en uppdatering av Powerbook-linjen. Bra! För jag vill ha en Powerbook som jag kan spela World of Warcraft smidigt på

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

På Mecenat Applestore har dom ett erbjudande med iBooks och Powerbooks som går ut den andra November (samma dag som Presidentvalet i USA med andra ord).

Hur som helst så är vi extremt nära en uppdatering av Powerbook-linjen. Bra! För jag vill ha en Powerbook som jag kan spela World of Warcraft smidigt på

Eller så räknar dom bara med att världen går under när Bush blir omvald...

Ursprungligen av Adrian B:

Är det så? Så allt detta med G5:ans mycket bättre, snabbare interna bussar och sånt spelar ingen roll?

Visst spelar de roll men betydligt mer så i dubbelprocessor G5:orna.

Ursprungligen av Errol Garner:

Nja jämförelsen håller eftersom den 12"PB som testades hade den långsammaste hårddisken vilket slår rätt hårt mot prestandan. I praktisk jämförelse med snabbare hd i 12" sida mot sida mot singel G5 så är skillnaden oftast knappt märkbar. Med en dubbelprocessor G5:a så är skillnaden större men oftast inte så stor som man kan tro.

Jag vidhåller att det finns maskiner som ligger mycket närmare din 12" att jämföra med när det gäller prestanda, vilket gör din jämförelse lite fjantig. Varför alls jämföra med en stationär? Tokigt. Och det var inte heller det diskussionen handlade om.
Jag har redan sagt att nuvarande PB 12" kan vara bra om man tycker 1024 x 768 duger. Om man inte gör det så är den värdelös hur den än står sig i prestandahänseende. Det var faktiskt upplösningens betydelse som vårt lilla åsiktsutbyte egentligen handlade om.
Jag har sista tiden pratat med ett tiotal musik och videoproducenter om upplösningens betydelse och alla har hållit med mig. Det betyder inte att alla måste tycka så, men att man ska tänka efter vilka behov man har och vilka man kommer att få. Att tro att man klarar sig på 1024 x 768 kan vara falsk ekonomi. Jag har redan anfört en rad områden, förutom musik och videoproduktion där man kan dra nytta av 28% fler pixlar, alltså högre upplösning.

Din snabbare HD plussar på priset dessutom. När jag skrev ett pris på en titanium på upp till 15 000, så tänkte jag mig också att en beg. titanium skulle ha en ny större HD och framför allt maxat minne, minst en gig. Jag tror dock att jag överdrev lite. Beg. Titaniums kan fås för mindre än 15000.

Jag tror din Powerbook G4 12" blir rätt dyr med 1GB RAM, snabbare HD och Applecare. Om vi dessutom jämför den med en 1Ghz Titanium, så har den Superdrive, vilket ytterligare plussar på priset på din som väl bara en en Combo i basversionen? I vilket fall så kan du ju knappast visa att en 12" med allt det där skulle hamna på en 16 000 exl. moms. Då faller även din jämförelse inom det riktiga området, d v s bärbara maskiner.

Senast redigerat 2005-04-01 10:45

Kolla på Buyers Guide på Macrumors.com så får du se att efter igenomsnitt så kommer Powerbook uppdateringarna att hända inom en månad eller två.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Kolla på Buyers Guide på Macrumors.com så får du se att efter igenomsnitt så kommer Powerbook uppdateringarna att hända inom en månad eller två.

Men antagligen kommer inte nästa uppdatering av PB att innebära så stora skillnader mot dagens…

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Men antagligen kommer inte nästa uppdatering av PB att innebära så stora skillnader mot dagens…

Såklart kommer det inte bli t.ex. G5. Men bättre processorhastighet eller grafikkort skulle vara trevligt!

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Såklart kommer det inte bli t.ex. G5. Men bättre processorhastighet eller grafikkort skulle vara trevligt!

Jag svarar mitt eget inlägg eftersom jag har forskat lite:

3 Februari uttannonserar ATI Mobility Radeon 9700
http://www.extremetech.com/article2/0,1558,1505751,00.asp

19 April uppdaterar Apple Powerböckerna 15" och 17" med ATI Mobility Radeon 9700
http://www.osviews.com/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1209

Hastigheten på Mobility Radeon 9700 sägs vara snäppet under en Radeon 9600 Pro. Inte så dåligt alltså!
http://www.beyond3d.com/reviews/ati/mr9700/index.php?p=15

27 Juli utannonserar ATI Mobility Radeon 9800 (en vecka senare hade det varit 3 augusti, jämf. med 3 feb.)
http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=560

Så då kommer nog nästa månad dom nya Powerböckerna ut med Mobility Radeon 9800. Jag gissar inte direkt på att det händer den 19 oktober, men nångång under oktober spekulerar jag väl.

Skulle vara extremt trevligt med ett Mobility 9800 i dom. Då kommer nog World of Warcraft flyta utan några problem. Det största hindred för dom att komma in i Powerböckerna är väl nog värmekonsumptionen samt värmen som den utstrålar.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Kolla på Buyers Guide på Macrumors.com så får du se att efter igenomsnitt så kommer Powerbook uppdateringarna att hända inom en månad eller två.

Ja, just det. De har ju alltid haft rätt hittills sen Steve tog över rodret (tar sig för pannan).

Titanium och Alu maskinerna kommer inte att bli värdelösa om det så kommer PB G5 eller snabbare PB G4 i Januari. Om man skalI göra arbete mellan nu och Januari så är det uppenbarligen ett bra alternativ att köpa en beg. PB G4 för ett rimligt pris (om den gör jobbet) och sälja av den med 4000 kronors förlust i Januari och beställa en ny vad det nu blir till Februari. Man får väl ta semester i Januari då medan man väntar.
Ett annat alternativ är att vänta till Mars innan man börjar shoppa efter de nuvarande Alu PB G4 för priser rejält under det de ligger på nya just nu. Speciellt billigt om det mot förmodan skulle vara G5 "böcker".

Jämför det med att köpa en nuvarande som kommer att konkurrera med kommande nya nya maskiner och bara kan säljas med en rejäl förlust. 8-10 000?

PB G4 runt 10-14000 (1 Ghz och neråt en bit) kommer inte att rasa under 5000 över en natt eftersom efterfrågan på bra bärbara macar i det prissegmentet är stort.

Senast redigerat 2004-09-12 14:26
  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-11 02:52

Jeg venter til neste speed bump... kanskje dual core G4? Jeg venter fordi jeg ikke har behov for powerbook akkurat NÅ, bruker en pc nå faktisk, den duger bra, men jeg savner osx.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-11 11:45

Hade själv ångest - köpa nu eller vänta? Jag valde till slut att beställa min powerbook förra veckan. Behöver en dator till skolan i höst, och kan därför inte vänta alltför länge.

Läste i villkoren för Cram&Jam-erbjudandet att kampanjen tar slut 2 november. Det kändes osannolikt att Apple skulle komma med någon ny version av powerbooken innan dess. Med deras leveranstider skulle man då få hem en dator först till jul om man väntade på en eventuell uppgradering.

Känns hursomhelst som att den nuvarande modellen räcker gott och väl för ett par år framåt...

Så nu längtar jag bara efter att min nya dator ska komma!!

Jag repeterar ang, beg 15" vs ny 15"

För er som fortfarande är intresserade av det som diskussionen handlade om från början: Originalfrågan gällde om att köpa en ny maskin nu eller vänta på en ny generation (med snabbare G4 eller kanske högst ev. G5, i vilket fall med bättre prestanda än dagens) i Januari. Apropå tidpunkten så förstår jag inte varför folk förväntar sig släpp under hösten? När gjorde man det senast? Finns det tecken från Apple? Har man kampanjer på 15.2" Alu och ovanligt låga restlager ? Har jag missat i så fall. I vilket fall tror inte jag på *leveranser* innan Februari nästa år.

Nu handlade det mest om att köpa en ny maskin och hoppas att det inte svider för mycket när bättre maskiner ofrånkomligen kommer eller vänta, men jag la alltså till idéen att lösa denna vånda genom att köpa en beg. maskin nu, som kan säljas för en mindre förlust än en ny 15.2" Alu när nästa generation av Powerbooks kommer. Beroende på vilka behov man har så är allt från en 667 DVI till en 1.0 Ti, 1.0 eller 1.25 Alu kandidater. Själv skulle jag avstå från första generationen av 1.25 p g a många problemrapporter.
Eftersom Applecare, vilket ger förlängd garanti och support (om det saknas så ska det avspeglas i priset), kan vara mycket bra att ha så kan senare maskiner vara mer intressanta eftersom chansen är större att AC finns med där. Dessutom kanske man behöver bättre prestanda än vad de allra äldsta kan ge. Givetvis kan man inte finna sig i fantasipriserna vissa individer vill ha för sina maskiner, men om man letar ordentligt går det att hitta beg. maskiner för rimliga priser.

Den krasst sett artificiella höga prisnivån på beg. macmarknaden spelar en också händerna när man i sin tur ska sälja av maskinen. Beroende på vad man köper så skulle jag inte tro att man förlorar mer än 4000 eller mindre på en välskött maskin om man säljer den samma vecka som Macworld Expo i Januari (eller helst innan). Men min uppfattning är givetvis ingen garanti och man måste ju veta hur man köper och säljer begagnat på bästa sätt.

Det var alltså styrkan i mitt förslag. En förmodad mindre förlust och en mindre investering i nuläget. Det ska dock påpekas att det finns grynnor med beg. maskiner och man får givetvis vara alert. Men Macmarknaden är hälsosam enligt min erfarenhet.

Alternativet att köpa en ny 15.2" maskin och sälja den i Januari, så innebär det troligen att förlusten rimligtvis blir större än med mitt föreslagna alternativ. Har man råd med förlusten så är det givetvis inget snacka om. Köp nytt nu och nytt sen också. De flesta profesionella har ju råd med den metoden. Dock inte alla och speciellt inte om man är hemanvändare. Om en ny maskin ska vara ett alternativ för gemene man/kvinna så är det nog med attityden att man ska ha den en längre tid, tills man har lust och råd med en ny igen. Men då ska man ju klara våndan när nya maskiner kommer och det kommer troligen att ske ett par ggr om året i alla fall inom överskådlig framtid. Så "vänta och se" är bara en metod för den improduktive eller för den som redan har en stationär maskin, vilket redan framförts.

Vad gäller alternativet en ny Powerbook G4 12", så anser jag att även om exempelvis en Powerbook G4 12" kan vara en intressant maskin för de som inte har samma uppfattning som jag om skärmytans betydelse, så förde jag tidigare i den här tråden fram min åsikt om att 12'an (och alla andra 1024 x 768 maskiner) suger om man av erfarenhet eller insikt uppskattar den 28% större bildskärmen som alla 15.2 PB G4 har sen 667 DVI modellen (1280 x 854). Det må vara ett val som alla vill göra det ena eller andra sättet, vilket jag respekterar, men det betyder inte att man kan bortse från skärmytans betydelse. Att 28% fler pixlar uppfattas betydligt större rent psykiskt, är min fasta åsikt och gäller inte bara mig själv utan de flesta jag arbetat eller arbetar med.
En människa jobbar på sin dator främst med det som man ser, därför menar jag att för ett flertal användningsområden som musik, video, grafisk utforming, 3D, kalkyler och så vidare så är en större bildskärm viktigare än vad man inbillar sig när man stirrar sig blind på prestanda. Om man nu *verkligen* inte behöver den skillnaden i prestanda.

Själv har jag en 400Mhz Titanium med OS X Panther, vilket är alldeles för långsamt för musikproduktionen jag vill ägna mig åt, men den kostade mig och andra sidan ärliga 4200:- ink. moms (med momskvitto) och en hel del skrivande och kodande fungerar mycket bra. Efter 2 år med 14"(1024 x 768) så kan jag ärligt säga att "Skärmen är grejen" som gör skillnaden för min produktivitet. Detta fast jag bara har ökat till 1152 x 768 för ögonblicket. De 4200:- räknar jag med att få tillbaka hela hösten om jag säljer och köper någon av de maskiner jag föreslog. Jag räknar även med att tjäna en del tills dess på att använda den.

Senast redigerat 2004-09-13 06:14
Ursprungligen av Micke Byström:

Vad gäller alternativet en ny Powerbook G4 12", så anser jag att även om exempelvis en Powerbook G4 12" kan vara en intressant maskin för de som inte har samma uppfattning som jag om skärmytans betydelse, så förde jag tidigare i den här tråden fram min åsikt om att 12'an (och alla andra 1024 x 768 maskiner) suger om man av erfarenhet eller insikt uppskattar den 28% större bildskärmen som alla 15.2 PB G4 har sen 667 DVI modellen. Det må vara ett val som alla vill göra det ena eller andra sättet, vilket jag respekterar, men det betyder inte att man kan bortse från skärmytans betydelse. Att 28% större fysisk yta uppfattas betydligt större rent psykiskt, är min fasta åsikt och gäller inte bara mig själv utan de flesta jag arbetat eller arbetar med.
En människa jobbar på sin dator främst med det som man ser, därför menar jag att för ett flertal användningsområden som musik, video, grafisk utforming, 3D, kalkyler och så vidare så är en större bildskärm viktigare än vad man inbillar sig när man stirrar sig blind på prestanda. Om man nu *verkligen* inte behöver den skillnaden i prestanda.

Själv har jag en 400Mhz Titanium, vilket är alldeles för långsamt för musikproduktionen jag vill ägna mig åt, men den kostade mig och andra sidan ärliga 4200:- ink. moms (med momskvitto) och en hel del skrivande och kodande fungerar mycket bra. Efter 2 år med 14"(1024 x 768) så kan jag ärligt säga att "Skärmen är grejen" som gör skillnaden för min produktivvitet. De 4200:- räknar jag med att få tillbaka hela hösten om jag säljer och köper någon av de maskiner jag föreslog. Jag räknar även med att tjäna en del under den tiden på att använda den.

Skärmytan är väl irrelevant? Det som är av intresse är upplösningen. förstår inte på vilket sätt en 14" 1024 x 768 är bättre än en 12" 1024 x 768, de e ju bara o flytta ansiktet närmre skärmen.

Bevaka tråden