Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iMac har återställt sig

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 14:04

Hallå på er alla, är det någon som kan hjälpa mig?
Igår när jag skulle sätta mig vid min iMac så var allt återställt, som den är första gången man startar datorn, alla mina inställningar var borta, fick återställa mina e mail konton safari var återställd alla mina noteringar i iCal var botra, men all min musik och foton fanns kvar. Är det någon som kan förklara vad som hänt min iMac?

Ursprungligen av Mr M:

Hallå på er alla, är det någon som kan hjälpa mig?
Igår när jag skulle sätta mig vid min iMac så var allt återställt, som den är första gången man startar datorn, alla mina inställningar var borta, fick återställa mina e mail konton safari var återställd alla mina noteringar i iCal var botra, men all min musik och foton fanns kvar. Är det någon som kan förklara vad som hänt min iMac?

Antagligen berodde det på att det virtuella hårddiskminnet fyllt din hårddisk och "käkat" upp dina preferenser. En av OSX brister som kan avhjälpas med större hårddisk tätare omstarter eller mer minne. Men dåligt att operativet inte varnar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 14:18
Ursprungligen av Errol Garner:

Antagligen berodde det på att det virtuella hårddiskminnet fyllt din hårddisk och "käkat" upp dina preferenser. En av OSX brister som kan avhjälpas med större hårddisk tätare omstarter eller mer minne. Men dåligt att operativet inte varnar.

Hur fixar ja mer minne? måste jag lämna in datorn eller går det att göra det sjålv?

Har du en iMac CRT är det lätt att pula in mer minne, en G4 vet jag inte. Kolla på Apples hemsida/support.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 14:24

OK har en G4 ska kolla på Apple hemsida

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 14:41

det verkar inte så svårt att stoppa i lite mer minne, hoppas det löser mitt problem och att det inte händer igen., tack

Hur mycket ledig plats har du på hårddisken?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 15:18

jag har cirka 25GB

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-09-10 16:25

i 10.3 så märker man om hårddisk-utrymmet tar slut då det kommer upp en ruta som talar om det

Ursprungligen av Ricky:

i 10.3 så märker man om hårddisk-utrymmet tar slut då det kommer upp en ruta som talar om det

Tydligen inte alltid , tror det beror på hur man fyller HDn och vilka program man har igång.

25 GB - med andra ord ingen risk att det är för lite utrymme på hårddisken.

(Jag vet hur jobbigt det kan vara när datorn inte hittar ens användarkonto. Jag har mina konton på en annan HD än systemet, och råkade ut för att kabeln till skivan med mina konton åkte ur, så att datorn automatiskt skapade nya konton på systemskivan. För att komma åt information om hur jag skulle få tillbaka mina användarkonton behövde jag lösenord och annat som låg i användarkontona… Ett slags moment 22 med andra ord.)

Errol Garners förklaring låter som den mest rimliga, men med 25 GB kvar på HD:n har jag verkligen svårt för att tro att det ska vara möjligt.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

25 GB - med andra ord ingen risk att det är för lite utrymme på hårddisken.

Errol Garners förklaring låter som den mest rimliga, men med 25 GB kvar på HD:n har jag verkligen svårt för att tro att det ska vara möjligt.

Problemet är att man kan tro att man har 25 GB ledigt men i realiteten så har det virtuella hårddiskminnet "käkat" upp det. Efter omstart så har de flesta swapfilerna rensats bort och då har man återigen 25 GB ledigt.

Ursprungligen av Errol Garner:

Problemet är att man kan tro att man har 25 GB ledigt men i realiteten så har det virtuella hårddiskminnet "käkat" upp det. Efter omstart så har de flesta swapfilerna rensats bort och då har man återigen 25 GB ledigt.

Kan bara jämföra med mitt eget användande. Jag har aldrig sett att det virtuella minnet har gått upp till mer än 4-5 GB, och då är det efter flera veckors uptime. Men det kan ju bero lite på vilka program man använder. 25 GB låter för mig så stort, att det är sannolikare att något annat fel har inträffat.

Mr M, kan det här dokumentet vara till någon hjälp:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=107854

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 17:23

Det är inte bara mina konton som är borta, alla mina noteringar i iCal är borta plus att datorn verkar ha nollställt sig
till exempel att skrivbordsbilden är borta, docken i normalläge, allt var inställt som det är när man först startar datorn. när jag startade iTunes fick jag med om att installera iTunes, när jag tryckte bort medelandet så startades iTunes med all min musik kvar. Hel knepigt

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 17:39

jag har inte os10.3 jag har 10.2

Ursäkta om det kanske är en väldigt dum fråga, men har du tittat i mappen Användare om din gamla användarmapp ligger kvar där?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 19:52

Nej, jag har bara en användare, det finns ingen annan

1
Bevaka tråden