Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Anspråkstips för flashbanner?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar om det är någon som kan tipsa om vad man kan för ersättningsanspråk för att skapa en välgjord flashbanner ? Har tidigare gjort dem mest för kul, men tänkte ta betalt denna gång...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 21:49

Det beror väl på lite hur mycket animationer och interaktivitet det handlar om. Jag är av åsikten att man skall debitera per timme så varför inte göra en överslagsräkning över hur många timmar du tror det tar.

En enkel banner för min egen del rör sig om kanske 4-5 timmars jobb. Då inkluderar även detta eventuellt fixande och/eller friläggande av av bilder som ingår, om man måste fixa fram några extra element osv. Samtidigt så rinner ju tiden iväg om du får ett kasst original att jobba med, där du i värsta fall får sitta och handvektorisera en pixel-logga, gissa typsnitt eller liknande. Gjorde häromdagen färdigt en banner som slutade på 8 timmars jobb, men då berodde det på att jag fick göra om den tre gånger p g a att kunden ändrade sig beträffande bl a storlek och proportioner…

Så mitt tips är att räkna ut ett rimligt men inte alltför högt timpris och köra på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 23:34
Ursprungligen av thevil:

Jag tycker inte att man ska debitera per timme.
Nä, ta betalt för den kreativa lösningen och inte för hur lång tid det tog att göra den.

Det finns väl inget egentligt motsatsförhållande här. Om du suttit och kreerat i en, två, tio eller tjugo timmar för att få till det måste ju avspegla sig i priset. Och hur stor del av arbetet som är Lingoprogrammering respektive pixeljustering eller inspiration/transpiration är ju ganska ointressant för kunden i slutändan, bara resultatet blir bra. Om man vill så kan man ju även specificera sin faktura ännu mer noggrant. Det jag var ute efter var väl snarast att man inte kan säga att en banner alltid kostar x antal kronor, eftersom svårigheterna och tiden det tar att lösa dessa skiljer sig mycket åt från fall till fall. Det är ungefär som när man får frågan "hur mycket kostar en hemsida?". "Vilken färg har en bil? ";)

1
Bevaka tråden