Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få igång Battlefield på min G4a!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-10 14:28

Hej ! Jag har en Power Mac G4 450 mhz x 2 alltså 900 mhz fast på två processorer. Köpte Battlefield Deluxe för ett tag sen och intallerade det på min G4a. Men när jag ska starta det kommer det upp en ruta som säger att Battlefield 1942 behöver 500 mzh eller mer för att starta. Den känner troligtvis inta av att jag har två processorer. Jag har samma problem när det gäller Halo men där är det bara att hålla in p så startas Halo och flyter bra. Jag tror att Battlefield kommer att flyta bra på min dator (har ganska bra grafikkort) men jag får inte igång det! Känns inte så bra! Har någon samma problem och vet hur man ska göra för att få igång det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-10 14:35

nu är det ju så att 450 MHz på två processorer och en på 900 MHz inte alls är samma sak, en enda 900 MHz hade förmodligen vart mycket bättre i detta fallet. Spelet utnyttjar förmodligen inte multi-processing speciellt mycket heller. Jag tror dessvärre också att spelet inte alls skulle flyta på speciellt bra på din dator.

  • Medlem
  • 2004-09-10 14:38

Men Halo flyter mycket bra utan några problem. Tror inte att BF är mycket mer krävande.

kan inte svara för mac-sidan men på PC så kräver BF en hel del mer än Halo.. Tror nog att din dator klarar av att starta BF, men det lär inte gå optimalt...

450 MHz är långt under systemkraven. Även om du kunde komma in i spelet tror jag inte det skulle vara spelbart, även med lägsta inställningar på grafiken.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-09-10 21:57

Även om inte 450 Mzh x2 är lika bra som 900 singel så är det bättre än att bara ha en 450 mxh processor.

  • Medlem
  • 2004-09-10 22:13

Funderar på att processoruppgradera den, vad tycker ni om det? Eller kanske det är bättre att köpa en begagnad G4a med ca 1 Ghz singel.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-09-10 22:42
Ursprungligen av Henke:

Funderar på att processoruppgradera den, vad tycker ni om det? Eller kanske det är bättre att köpa en begagnad G4a med ca 1 Ghz singel.

Om du bara ska spela på burken så skulle det nog vara bättre att bygga ihop en egen "lek-peze" för samma summa som processoruppgradering och shysst grafikort till den nuvarande burken... Dessutom skulle prestandan i spelen bli betydligt behagligare än på G4:an( som trots allt har några år på nacken).

  • Medlem
  • 2004-09-10 23:09

Jag går alldrig över till "The DARK side" :D!! Jag har redan ett ganska hyfsat grafikkort i min G4a Radeon 9000 Pro. Jag tror jag behåller det och köper en bättre begagnad G4a. Jag ska ha den till spel, internet, klippa film och sånt där.

Ursprungligen av Henke:

Även om inte 450 Mzh x2 är lika bra som 900 singel så är det bättre än att bara ha en 450 mxh processor.

Är ingen expert på sånt här, men handlar det inte om vissa typer av beräkningar där dubbla processorer kan vara till nytta? Måste inte också programmen vara optimerade för dubbelpropp?

  • Medlem
  • 2004-09-11 00:02

Detta är lite kompliserat men jag har för mig att programmen måste vara optimerade för dubbelprocessor men om de är de så är det en fördel att köra programmet med dubbelprocessor.

Såg på www.macfpsgames.com, att aspyr nu släppt en beta-patch till BF 1942, och denna patch skall bland annat göra så att datorer som inte uppfyller systemkraven ändå kan starta spelet. Sen om det går att spela, ja det är ju en annan femma.

Ladda hem och testa!

lycka till.

ps. Om du bara ska spela på burken, så är det bara pc som gäller. Det går att bygga ihop en skitgrym spel-pc på ex. komplett.se för ca 5000:- inkl crt-skärm. En pc som kan köra alla nya spel.

funderar själv på att göra detta, men just nu har jag inte stålarna. Jag hatar xp, men om man ändå kör BF, Halo, och alla andra kuliga spel, så ser man ju inte röken av det jävla windows i alla fall.... Du kan ju blunda när pc:n startar, och bara titta snabbt så du hittar genvägen till spelet på skrivbordet.

Det är bara att inse fakta. Ska man spela är det inte värt 20 000 för en "spel-mac" när man får en grym spel-pc för 5000.

Jag siktar på att köpa en pc för spel så småning om, men till allt annat väljer jag självklart mac!

Vem köper en Mac bara för att spela spel på den?

Hur mycket har du att spendera på uppgradering/ny dator, Henke? Jag tror fortfarande du blir allra mest nöjd med en ny dator, t.ex. en iMac G5. Du kan säkert få sålt din gamla dator för en slant med.

Förresten så är de billiga "spel-pc-datorerna" bra i prestanda/krona, men de är generellt av otroligt låg kvalitet med delar som har hög risk att gå sönder. Jag har sett allt för många gånger folk som köper "titta-vilken-billig-bra-dator-för-bara-fyra-tusen" som sedan har trasigt nätagg, får byta grafikkort, måste köpa till minne och förmodligen skärm inom ett år.

PS. Om jag någonsin skulle få för mig att köpa en spel-PC (t.ex. om det skulle komma ett PC-only superduper-bortom-allting-annat jättebra spel) så skulle jag köpa en märkesdator som t.ex. Dell.

Ciryon

  • Medlem
  • 2004-09-11 17:56

Ska faktiskt berätta att jag beställt en iMac G5 Super Drive med Airport, Bluetooth, 1 GB ram. Jag vägrar att köpa en PC, jag ska inte bara spela på macen men det är en av grejerna. Annars vad det ett bra tips att blunda då du startar PCn. Min lillebror har fått min G4a men den ska så småningom bytas ut mot en nyare G4a. Nu längtar jag efter iMacen. Tror ni att en iMac G5 kommer att hålla som en bra speldator ett tag?

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2004-09-11 20:19

För jobb och likande funkar min dual 867 utan problem, men när det kommer till spel så märker man verkligen hur dåligt pris/prestanda-förhållande apple har på sina datorer( speciellt när man kollar vad grafikkorten till mac kostar)...

Min nästa burk blir nog en PowerBook G5 och en hembyggd lek-PC (med shyssta komponenter), på så sätt får man ut det bästa av de två världarna till ett rimligt pris

word, Cyrion... OM jag skulle köpa en PC för att spela på så skulle de bli en Dell Dimension XPS, men den kostar 30 000 i acceptabel konfiguration och då köper jag hellre än dubbelproppad G5 och ett GameBoy Advance..

  • Medlem
  • 2004-09-12 00:12
Ursprungligen av bobbanbobbelito:

word, Cyrion... OM jag skulle köpa en PC för att spela på så skulle de bli en Dell Dimension XPS, men den kostar 30 000 i acceptabel konfiguration och då köper jag hellre än dubbelproppad G5 och ett GameBoy Advance..

Ja det förstår jag! Vad vill man helst ha, en Dell eller en G5a???

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-09-14 03:10

Henke, det är grafikkortet som sätter stopp när man ska spela på imacen, och det är inte utbytbart... Men nog ska de la funka med spelet men räkna inte med att imacen blir något fpsmonster.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-17 11:52

iMac lär ju iallafall fungera bra med alla spel som är nya just nu.

1
Bevaka tråden