Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är fel i koden?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Problemet är att sidan inte funkar i Safari. Jag hittar inte felet. Någon här kanske som förstår bättre? Sidan är alltså byggd med 5 centrerade ramar. Koden syns nedan. Doctypen borde väl inte vara problemet?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<frameset cols="*,800,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame src="tomleft.htm" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
<frameset rows="*,60,430,20,50,*" cols="0" frameborder="NO">
<frame src="tomtop.htm" name="topFrame" scrolling="NO" noresize>
<frame src="top.htm" name="mainFrame" scrolling="NO" noresize>
<frameset cols="370,430" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
<frame src="left.htm" name="leftFrame1" scrolling="NO" noresize>
<frame src="main.htm" name="main" scrolling="NO" noresize>
</frameset><frame src="botten.htm" scrolling="NO" noresize>
<frame src="annons.htm" scrolling="NO" noresize>
<frame src="tombotten.htm"></frameset>
<frame src="tomright.htm" scrolling="NO" noresize></frameset>
<noframes><body>
</body></noframes>
</html>

Jag förstår inte problemet.
Har du fyllt någon av frame(arna) med innehåll?
Vad händer i så fall?

// Danne

Ursprungligen av Stenbäck:

Jag förstår inte problemet.
Har du fyllt någon av frame(arna) med innehåll?
Vad händer i så fall?

// Danne

Jo alla är fyllda och innehållet i framesen syns om jag förhandsgranskar t e x toppen för sig, main för sig o s v men inte tillsammans i indexsidan (koden ovan). Det som ligger i framesen verkar inte vara problemt alltså. Hela sidan och ramarna syns perfekt i IE, men i Safari är det kört, bara en vit tom sida.. PC och andra läsare är inte kollade än.

Har aldrig sett problemet förr och fattar noll nu..

Ligger den ute?

I så fall kan jag kolla med andra läsare och på pc.

Tack. Jag laddade upp på http://www.semedia.se/websidan/bella.htm
Jag laddade inte upp bilder och den riktiga texten. Observera att det bara är ett första utkast. Har inte nödkollat allt och inte ens länkat css.. Börjar undra om det är min Safari som blivit knäpp.

Jag ser den heller inte i Safari, men i Firefox och IE på PC så syns den.
Märkligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 13:47

Samma här. Kolla validatorn på w3 org och minimera antal fel, så långt du kan.
http://validator.w3.org/check?uri=http://www.semedia.se/websidan/bella.htm

Men, varför använder du frames?
Det finns andra (enligt mig bättre) sätt att göra det där på.
Frames har alltid tycker jag varit en källa till mysko saker och allmänt förtret.

Tack för er tid iaf.

Linus. Jag bara hatar frames själv. Skulle gärna göra annorlunda, men sidan ska knackas i html. Småbilderna är tumnaglar i ena fönstret och de ska öppna den stora bilden i ramen med stora bilden. Detta är krav som inte jag satt upp tyvärr. Vilka andra alternativ finns? Har du några tips?

Jag är bara amatör på websidor. jobbar med närliggande men är inte insatt i alla alternativ. Kan bara html och asp själv. Inget dynamiskt eller annat kul tyvärr..

EDIT: Kollade w3 nu och satsar på annan doctype. Fast knepigt är det att andra sidor med den doctypen ochframes funkar i Safari.. Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 14:10
Ursprungligen av lotelo:

Vilka andra alternativ finns? Har du några tips?

The lesser of two evils: Tabeller.
Vi ska inte vara puritaner här, men frames är så mycket evil man kan vara. Det kommer för evigt ge dig trubbel med en pixel hit och en pixel dit. För att inte tala om användarvänligheten med bokmärken och bakåtknappande och sånt som kan bli bekymmer.

Satsa på vanilj-html, lägg på css.
ASP, det är väl till för att generera dynamiska sidor?

Ursprungligen av Linus:

Satsa på vanilj-html, lägg på css.
ASP, det är väl till för att generera dynamiska sidor?

Det ska jag. Har bara inte kommit till vad som ska in i css än ens. Och det är ju sant om ASP, men annat klarar jag knappt alls. Är totalt nollad på allt övrigt vore kanske bättre formulerat?

PS. Det funkar att lägga in ett enkelt javascript på undersidorna som förhindrar att framsen öppnas utanför själva framesetsidan. DS

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 14:00
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
 "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
 <html>
 <head>
 <title>Untitled Document</title>
 <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
 </head>
 
 
 
<frameset cols="*,800,*" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
	
	<frame src="black.html" name="leftFrame" scrolling="NO" noresize>
	
	
	<frameset rows="60,430,20,50,*" frameborder="NO">
		
		<frame src="black.html" name="topFrame" scrolling="NO" noresize>
		
		<frame src="black.html" name="mainFrame" scrolling="NO" noresize>
 		
 		
		<frameset cols="370,430" frameborder="NO" border="0" framespacing="0">
			
			<frame src="black.html" name="leftFrame1" scrolling="NO" noresize>
			
			<frame src="black.html" name="main" scrolling="NO" noresize>
		</frameset>
 		
 		
 		
 		<frame src="black.html" scrolling="NO" noresize>
		
		<frame src="black.html" scrolling="NO" noresize>
 	
 	</frameset>
 	
 	
 	
 	<frame src="black.html" scrolling="NO" noresize>

</frameset>
 
 
 
 <noframes><body>
 </body></noframes>
 </html>

Sorry, provade lokalt och ändrade lite grejor (black.html) för att få feedback på om det fungerade. Det ovanstående fungerar.
Spring inte och ändra doctypen, rätta till alla fel tills koden följer standard och validerar som sådan, eller med varje fall marginella fel endast kvar.

Ursprungligen av Linus:

Spring inte och ändra doctypen, rätta till alla fel tills koden följer standard och validerar som sådan, eller med varje fall marginella fel endast kvar.

Jo, börja med det, annars kommer dokumentet aldrig att validera ;). Ett dokument som innehåller frames ska ha en frameset-DOCTYPE:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Se till exempel Fix Your Site With the Right DOCTYPE! för info.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 22:19
Ursprungligen av system.log:

Jo, börja med det, annars kommer dokumentet aldrig att validera ;). Ett dokument som innehåller frames ska ha en frameset-DOCTYPE:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

Se till exempel Fix Your Site With the Right DOCTYPE! för info.

Rätt i och för sig.
Men nu är det ju alltså så att IE5 (eller 6) på Win inte gillar den där DTD:n, fastän den är riktig. Browsern skapar ofta en horisontell scroll just p.g.a. den rätta DTD:n. Tar man bort den, så försätta browsern i "quirk's mode" och scrollern försvinner.
(Dessutom finns det en del attribut till framset-taggen som W3C aldrig validerar, men som måste till för att framesetet ska funka i andra webbläsare. Men det är en annan historia)
Sensmoral: Ibland ska man faktiskt skita i valideringar, utan se hur en sajt ser ut i verkligheten och rätta sig efter det.

Tack Linus. Ska rättas här nu;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 14:37

Kolla också upp <iframe>-taggen för övrigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 14:41

i frame taggen har jag aldrig förstått mej på..

Men iframe är som jag ser det bara en nödlösning i värsta fall då man absolut mååååste ha in mycket på små utrymmen. Har jag missuppfattat? Jag gillar inte de där flytande ramarna alls där jag sett användandet av dem. Svårt att göra snygga bra saker med dem väl?

I allra värsta fall blir det väl en iframe till texten på denna sidan (som börjar vara färdigrättad ), men helst inte.
Är nog mest anti alla ramar oftast.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-10 16:06
Ursprungligen av lotelo:

Men iframe är som jag ser det bara en nödlösning i värsta fall då man absolut mååååste ha in mycket på små utrymmen. Har jag missuppfattat? Jag gillar inte de där flytande ramarna alls där jag sett användandet av dem. Svårt att göra snygga bra saker med dem väl?

I allra värsta fall blir det väl en iframe till texten på denna sidan (som börjar vara färdigrättad ), men helst inte.
Är nog mest anti alla ramar oftast.

Lotelo,

Du kan inte göra en sida med ett frameset på det där viset. Öppna den i en webbläsare och öka fontstorleken så börjar du förstå vad jag menar: När en användare med stor default font öppnar sidan kommer en massa text och annat att försvinnna och om du tillåter framesen att ha scroll-lister för att motverka detta, så blir ju sajten olidligt ful.

Dessutom undrar jag i vilken ordning framesen kommer att läsas i webbläsare som Lynx.

En bra sida för lite varningar om frameset är denna: http://apptools.com/rants/framesevil.php

Notera att iframes bara är en annan variant a frames, med samma problem. Plus att taggen inte funkar i äldre webbläsare, typ NN4.xx, osv....

Ursprungligen av Danne V:

Lotelo,

Du kan inte göra en sida med ett frameset på det där viset. Öppna den i en webbläsare och öka fontstorleken så börjar du förstå vad jag menar: När en användare med stor default font öppnar sidan kommer en massa text och annat att försvinnna och om du tillåter framesen att ha scroll-lister för att motverka detta, så blir ju sajten olidligt ful.

Dessutom undrar jag i vilken ordning framesen kommer att läsas i webbläsare som Lynx.

En bra sida för lite varningar om frameset är denna: http://apptools.com/rants/framesevil.php

Notera att iframes bara är en annan variant a frames, med samma problem. Plus att taggen inte funkar i äldre webbläsare, typ NN4.xx, osv....

Hmm, jag blev inte mycket klokare av lnken. Det är problem jag är medveten om, men som det också finns botemedel för vissa av. T e x hur sökmotorer, bookmarking och sidor läses in i webläsaren. Det ska det in ett script till. För print finns en speciell pdf för nedladdning på sidan. Den sidan behöver inte kunna skrivas ut.

Fonten kan ju däremot bli ett problem om folk har större snitt som default förstås. Den är max 80 tecken i strl 10pixels. Kan du hänvisa till andra sätt att bygga upp på? Jag tittar gärna på fler länkar och tar till mig tips. Är dock ingen guru på detta så nivån bör kanske inte sättas skyhögt.

Det jag laddade upp var som sagt bara första utkastet och det är nu rättat enligt validatorn w3. Css:en är också fixad nu och det ser äntligen ut att funka.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-10 18:48
Ursprungligen av lotelo:

Hmm, jag blev inte mycket klokare av lnken. Det är problem jag är medveten om, men som det också finns botemedel för vissa av. T e x hur sökmotorer, bookmarking och sidor läses in i webläsaren. Det ska det in ett script till. För print finns en speciell pdf för nedladdning på sidan. Den sidan behöver inte kunna skrivas ut.

Fonten kan ju däremot bli ett problem om folk har större snitt som default förstås. Den är max 80 tecken i strl 10pixels. Kan du hänvisa till andra sätt att bygga upp på? Jag tittar gärna på fler länkar och tar till mig tips. Är dock ingen guru på detta så nivån bör kanske inte sättas skyhögt.

Det jag laddade upp var som sagt bara första utkastet och det är nu rättat enligt validatorn w3. Css:en är också fixad nu och det ser äntligen ut att funka.

Länken visar en massa problem som och användarna får med frames. De flesta problemen kan du ordna med hjälp av olika javascripts. Men det kommer givetvis att ta en massa tid att implementera dom, de kommer att lägga ytterligare "vikt" till sidorna, och funkar självklart inte om användaren inte har javascript påslagen i sin webbläsare.

Men som du säkert såg så finns det problem som du INTE kan lösa....

Vad gäller själva byggandet av en sida som är frame-baserad, så kommer du att märka att olika webbläsare kommer att rendera koden olika. T.ex. kan du aldrig vara säker på att "passningen" du gjort mellan object i två (eller fler) olika frames kommer att bli rätt. Du kommer (nästan garanterat) att få problem med horisontella scrollbars i somliga läsare (bl.a. IE/PC kan t.o.m. kräva att du tar bort DTD:n i frameset-sidan så att webbläsaren går in i "quirk's mode"). I ditt fall har du ett ganska komplicerat frameset, så riskerna att nåt ska gå fel är ännu högra än normalt - vilket du märkte med Safari....

Nä, gör du en konstruktion av "nested tables" (dvs tabller i tabeller i tabeller, osv) och vanliga sidor istället. Använder du Dreamweaver, så sparar du den färdiga mallen som ett "template" och skapar sedan sidorna efter den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 19:09

Det finns ett alternativ till, nämligen lager. Men då gäller att du verkligen håller tungan rätt i mun. Annars så är jag inne på Dannes linje ovan. Tabeller.

Jo, jag hade hellre kört med tabeller eller lager. Båda är jag mer van och anser lättare själv.
Problemet är ju att inget av alternativen fyller funktionen att kunna öppna tumnagelsbilderna som stora i nästa fönster väl? Just den grejen är ett krav från den stora massan.

Sidan byggs ideéllt till förening där alla tycker mycket och majoriteten har bojkottat mitt andra alternativ med popup som alternativ bildvisning. Jag hade hellre kört upp bilderna i 420px stora popupfönster i stället vid öppningen av bilderna. Jag jobbar med formgivning, men kod är bara hobbygöra på amatörnivå. Sidan på servern är gamla felversionen, den är rättat nu.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-10 19:48
Ursprungligen av lotelo:

Jo, jag hade hellre kört med tabeller eller lager. Båda är jag mer van och anser lättare själv.
Problemet är ju att inget av alternativen fyller funktionen att kunna öppna tumnagelsbilderna som stora i nästa fönster väl? Just den grejen är ett krav från den stora massan.

Sidan byggs ideéllt till förening där alla tycker mycket och majoriteten har bojkottat mitt andra alternativ med popup som alternativ bildvisning. Jag hade hellre kört upp bilderna i 420px stora popupfönster i stället vid öppningen av bilderna. Jag jobbar med formgivning, men kod är bara hobbygöra på amatörnivå. Sidan på servern är gamla felversionen, den är rättat nu.

Ideella föreningar....är det ett gratisjobb, alltså? Voj, voj...
Men vad är det du ska göra? Ett album?
Vad använder du för verktyg? Dreamweaver?
Kolla din sida nyss, men fick en 404....
Fasen, inte ska en värmlänning gå utan hjälp. Det här ska vi lösa, serru...

Danne
Kallsta

Ursprungligen av Danne V:

Ideella föreningar....är det ett gratisjobb, alltså? Voj, voj...
Men vad är det du ska göra? Ett album?
Vad använder du för verktyg? Dreamweaver?
Kolla din sida nyss, men fick en 404....
Fasen, inte ska en värmlänning gå utan hjälp. Det här ska vi lösa, serru...

Danne
Kallsta

Aha, fler värmlänningar

Jo, det är gratisjobb. Är själv så involverad så jag vill ju göra det riktigt bra..
Jag kör med Dreamweaver MX. Bilderna är jätteviktiga eftersom det handlar om en hel bunt fotografer, men jag har iaf lyckats få ner gränsen till fyra bilder per skalle och texten till max 80 ord. Borde kunna rymmas skapligt i ett lagom popupfönster alltså.

Sidan plockade jag ner sedan jag rättat. Fortfarande ser det för olika ut i olika browsers med ramarna runt de olika framesen och med bild/textplaceringar som skiftar plats (flytttar sig några px) beroende på vart jag kollar sidan. Detta trots att koden är skapligt felfri nu (bara uppenbara baggisar kvar enligt validatorn). Det är inga katastrofer, men jag vill inte ha det så.

Ska notera era argument i stället, sno den avskräckande länken och börja skissa på ett annat förslag utan frames för att visa dem. Envisas de med sånt framesnickrande efter det så får nog nån annan av dem snickra.

Jag tror alltså fullt ut på era råd om att låta bli. Här ska byggas på annat sätt.

Ett erkännande

Jag byggde i frames iaf. Nog för att jag litade på er, men allt annat blev bortröstat ännu en gång. Jag blev tvungen att prioritera bort Opera, men alla andra läsare verkade funka ok, iaf ända fram till nyss.

Nu fick jag problem i Safari och sidan ska upp på riktigt i kväll.

Ett javascript till menyn för att öppna två frames samtidigt i vänstermenyn slutade fungera i Mac+Safari nyss. Det enda jag gjort var att ta ändra namnknappar till skriven text (i väntan på letandet av nytt typsnitt), länka om och dela upp sidan på två servrar.

Koden är densamma som varit hela tiden och vänstermenyn har fungerat förut. Kludden ligger på http://w1.555.telia.com/~u55504133/bella1/galleri.htm

Någon som har en gissning om vad som gått galet? Scriptet till menyn har funkat tidigare..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-11 08:03

Så det är ett slags galleri?
I så fall kanske du kan testa WebPics: http://www.splons.com/m3/webpics/ som är shareware men som funkar utan betalning om man vill testa. Ett suveränt verktyg att göra gallerier som genererar html-sidor.
Sen kan man bända och bryta i dom med Dreamweaver, t.ex. applicera ett template på (till?) dom eller ändra i dom med hjälp av Find & Replace.
Jag har ett exempel som jag inte vill publicera offentligt (sorry, alla andra), så jag mailar dig off-list.

Danne

1
Bevaka tråden