Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blinkande frågetecken och hårddisk på tomgång

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-10 10:41

När jag startar min Ibook G3 så får jag upp en mapp med blinkande frågetecken. Enligt Apples supportsida ska man då tydligen starta från Mac OS 9 eller om det inte fungerar från CD-ROM-skivan med Mac OS 9 och sedan följa anvisningarna i supporttexten. Nu läste jag detta på jobbet idag och kan alltså inte praktisera förrän jag kommer hem men vill då förbereda mig med några frågor om detta inte skulle fungera. Finns det kortkommandon för att datorn ska starta från Mac OS 9? Det tycks ju som jag i mitt fall får försöka starta från startskivan. Det andra problemet är att ibland startar datorn utan blinkande frågetecken men då kommer jag bara till äpplet (jag kör fortfarande Jaguar) och hårddisken står och hackar liksom som på tomgång. Nu hoppas jag att detta beror på att datorn startar från fel operativsystem. Skulle det dock vara så att hårddisken är kaputt så undrar jag (jag har tyvärr inte möjlighet att på jobbet surfa runt bland alla HD-tillverkare) vad ett hårdiskbyte skulle kosta förutsatt att jag väljer 30 GB som jag har nu. Jag köpte datorn via Macoteket i juni 2002. Nu har ju garantin gått ut men är det fortfarande enklast att lämna den till dem eller kan ni rekommendera någon annan (jag må ha haft 5:a i träslöjd men känner ändå att jag inte vill pula med datorn själv)? Hur lång tid kan ett sådant byte ta? Rimligen behöver ju inte datorn skickas utomlands utan det borde de kunna fixa på plats. Nu har jag dessbättre inga viktigheter på hårddisken då jag köpte denna dator efter studier med uppsatser en masse. Däremot har jag massa skojsigheter som t.ex. ett inte alldeles oansenligt Itunes-bibliotek vilket vore opraktiskt om det försvann. Kan man återskapa/spara informationen på en skadad hårddisk någorlunda enkelt?

Många frågor från en Mac-ägare sedan 1992 utan dylika problem tidigare.

Tack på förhand!

Senast redigerat 2004-09-10 11:36
  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-10 12:59

Genom att hålla ner ALT knappen under uppstart ska datorn visa dom olika hårddiskarna som du kan välja att starta från.

Om den bootar från en hårddisk med OSX kan du även köra en felkintroll på den.
Håll ner knapparna APPLE(kringa, commad) och S under uppstart.
Du kommer då in i OSX bassystem utan grafik.
När den har laddat klart kommer det en text där det står att du ska skriva:
/sbin/fsck -y
gör det och tryck på Enter. Den gör då en felkontrolla av filstrukturen på hårddisken.
Om den säger att den har ändrat på något. Gör om kontrollen till den inte hittar något att fixa.
Starta om.

Lycka till.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-10 13:24
Ursprungligen av Creops:

Genom att hålla ner ALT knappen under uppstart ska datorn visa dom olika hårddiskarna som du kan välja att starta från.

Om den bootar från en hårddisk med OSX kan du även köra en felkintroll på den.
Håll ner knapparna APPLE(kringa, commad) och S under uppstart.
Du kommer då in i OSX bassystem utan grafik.
När den har laddat klart kommer det en text där det står att du ska skriva:
/sbin/fsck -y
gör det och tryck på Enter. Den gör då en felkontrolla av filstrukturen på hårddisken.
Om den säger att den har ändrat på något. Gör om kontrollen till den inte hittar något att fixa.
Starta om.

Lycka till.

Stort tack! Jag ska prova det så fort jag kommer hem.

  • Medlem
  • 2004-09-13 17:01
Ursprungligen av Creops:

Håll ner knapparna APPLE(kringa, commad) och S under uppstart.
Du kommer då in i OSX bassystem utan grafik.
När den har laddat klart kommer det en text där det står att du ska skriva:
/sbin/fsck -y
gör det och tryck på Enter.

Glunten: /sbin/ behöver man inte skriva. Var noga med att det blir ett minustecken på skärmen. När man är i det där läget blir tgbordet amerikanskt, och minus ligger på plustangenten. och gläm inte mellanslaget.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-13 17:06
Ursprungligen av Baron:

Glunten: /sbin/ behöver man inte skriva. Var noga med att det blir ett minustecken på skärmen. När man är i det där läget blir tgbordet amerikanskt, och minus ligger på plustangenten. och gläm inte mellanslaget.

Problemet är dessvärre att jag inte ens kommer så långt. Inget händer när jag trycker kortkommandona. Jag når helt enkelt inte datorn.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-13 16:54

Det funkade dessvärre inte! Hårddisken står fortfarande och tuggar som på tomgång. Jag provade att hålla nere ALT-tangenten men den visar då bara en OS X-disk som inte reagerar när man klickar på den. Inte heller kommandot äpple + S fungerade då inget alls hände. Jag provade att installera om Mac OS 9 från skivan, vilket rekommenderas vid blinkande frågetecken, men den hittar ingen hårddisk att installera på. Inte heller när jag försökte installera om OS X som jag ju egentligen använder. Nä, jag få nog helt enkelt ta och ringa en tekniker från Macoteket. Surt bara att de tar så mycket betalt för att komma ut och hjälpa till på plats. Ett simpelt minneskort eller Air Port-kort kan jag ju installera men en eventuell ny HD känns lite mer osäkert.

  • Medlem
  • 2004-09-13 16:58

Testa att starta med x nedtryckt, och se om du kan tvinga den att hitta OSX på det sättet. Körde du skivkontroll från cd-skivan?

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-13 17:05
Ursprungligen av Baron:

Testa att starta med x nedtryckt, och se om du kan tvinga den att hitta OSX på det sättet. Körde du skivkontroll från cd-skivan?

Jag har testat skivkontroll vilken meddelade att inga fel förelåg...

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-13 17:11
Ursprungligen av Baron:

Testa att starta med x nedtryckt, och se om du kan tvinga den att hitta OSX på det sättet. Körde du skivkontroll från cd-skivan?

Jag ska dock hem och testa om det funkar att starta med "x". Tack så länge!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-13 17:19

Testa att sappa pramet innan. äpple+alt+p+r.
Håll nere tills datorn startat om tre gånger och låt sedan datorn boot up.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-09-14 08:46
Ursprungligen av Tobias:

Testa att sappa pramet innan. äpple+alt+p+r.
Håll nere tills datorn startat om tre gånger och låt sedan datorn boot up.

Ok, ska testa även det. Sedan får jag nog ringa Macoteket. Om inte annat för att få reda på OM det är fel på HD:n.

1
Bevaka tråden