Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikkort till Cube.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 10:35

Prövade mig på att uppgradera mitt grafikkort i cuben i början av veckan med otroligt lyckat resultat. Så nu fungerar quartz extreme otroligt bra på min cube.
Eftersom det inte säljs några mac-kort som är tillräckligt små så fick jag vända mig till den mörka sidan, d.v.s. att jag fick köpa ett pc-kort och flasha om det, som det så fint heter.
Det hela var relativt enkelt det räckte med att jag hade en pc med en ledig agp-plats och ett pci-kort. Man bootade burken i dos och fick sedan köra lite små program som man hittade på cubeowners forum. Det tråkiga med kortet var att den metallplattan som alla kontakterna sitter på är för stor. Eventuellt så får jag gå iväg till någon metallgubbe som får klippa lite i det, fast nu så hänger kontakterna lösa.

Om det är någon som är intresserad av hur man går tillväga så är det bara att svara detta inlägget så kan jag skriva lite mer utförligt.

Ursprungligen av ctrlalt:

Prövade mig på att uppgradera mitt grafikkort i cuben i början av veckan med otroligt lyckat resultat. Så nu fungerar quartz extreme otroligt bra på min cube.
Eftersom det inte säljs några mac-kort som är tillräckligt små så fick jag vända mig till den mörka sidan, d.v.s. att jag fick köpa ett pc-kort och flasha om det, som det så fint heter.
Det hela var relativt enkelt det räckte med att jag hade en pc med en ledig agp-plats och ett pci-kort. Man bootade burken i dos och fick sedan köra lite små program som man hittade på cubeowners forum. Det tråkiga med kortet var att den metallplattan som alla kontakterna sitter på är för stor. Eventuellt så får jag gå iväg till någon metallgubbe som får klippa lite i det, fast nu så hänger kontakterna lösa.

Om det är någon som är intresserad av hur man går tillväga så är det bara att svara detta inlägget så kan jag skriva lite mer utförligt.

Jag är mycket intresserad, så skriv gärna lite utförligt om vilket kort du har, vilken prestanda, flashning etc. Samt om det är med fläkt, hur ljudnivån har förändrats.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 11:18
Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag är mycket intresserad, så skriv gärna lite utförligt om vilket kort du har, vilken prestanda, flashning etc. Samt om det är med fläkt, hur ljudnivån har förändrats.

Att den fortfarande skulle vara tyst var en av de största kraven, eftersom jag använder den som server, och det gjorde att jag ville ha ett kort som var fläktlöst och hade kylfläns.
De tutorials som jag hittat handlade mest om att uppgradera till riktigt höpresterande grafikkort, i cubens ögon sett, såsom Radeon 9200 och uppåt. Tillslut så hittade jag ett inlägg som handlade om Radeon 7000, ett relativt bra kort som inte genererar allt förmycket värme.
Eftersom jag inte heller visste om det kunde gå vägen så köpte jag det billigaste Radeon 7000 kortet jag kunde hitta och det vart också ett av de som har sämst rykte d.v.s. ett club3d kort som jag inhandla på mycom för knappa 300 bagare.
Kortet är mindre än det grundkortet som sitter i och den har både dvi och analog ut plus en tv-ut som jag inte vet om den funkar.

En tutorial om hur man flashar om det finns på cubeowner. Dock så måste man ladda ner andra roms som klarar av 64k istället för 128k rom som hänger med i den vanliga flashpaketet. Dessa hittar man här.

Jag ska testa att flasha om en kompis kort nästa vecka så det ska bli kul och se hur det går för honom. Jag är lite sugen på att köpa ett lite värre kort bara för att testa men jag vet inte om jag kommer ha någon nytta utav det.

Frågan är vilken Cube du har. Den jag har är den första modellen, men det kom en uppdaterad modell efter årsskiftet 2001 med CD/RW. http://apple-history.rhapsody.com.hk/ Passade kortet direkt i Cubens slot eller fick du fila och greja. Hur ser det ut när det är monterat med TV ut. Får kontakterna plats på Cubens undersida, eller ser det ut lite som ett hemmabygge om man tittar på kontakterna?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-10 13:12
Ursprungligen av Ian Curtis:

Frågan är vilken Cube du har. Den jag har är den första modellen, men det kom en uppdaterad modell efter årsskiftet 2001 med CD/RW. http://apple-history.rhapsody.com.hk/ Passade kortet direkt i Cubens slot eller fick du fila och greja. Hur ser det ut när det är monterat med TV ut. Får kontakterna plats på Cubens undersida, eller ser det ut lite som ett hemmabygge om man tittar på kontakterna?

Min burk är det DVD-ROM på. Kortet passade i cuben behövde inte fila något alls.

Problemet med att köpa ett agp-kort till den är att kortet har den vanliga agp plattan för kontakterna. Den plattan är förstor och har den lilla böjen med hål så att man ska skruva in den i chassit. Så ser inte kortet i cuben ut. Det är en rak platta med två hål som man skruvar i burken. Om du tittar på denna sida så förstår du nog vad jag menar, titta främst på de övre bilderna. TV-ut i detta fallet är ingen s-video utan en rca-kontakt, eller vad det nu heter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:49

Sådana här trådar gillar jag! Satt just och tänkte på ett nytt kort. MEn sedan kom jag på att jag har en 17" ADC och slutade vara så glad.

1
Bevaka tråden