Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sätta upp en webserver?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Vi kör en gammal G3 B/W med 9.2.2 och ASIP 6.3 som filserver på jobbet.
Vi har Telia 8 Mbit ner och 0,8 Mbit upp utan fast IP.
Sen har vi en SonicWall brandvägg.

Hur ska jag göra för att jag ska lägga vår hemsida på Macservern och hur pekar man vårt domännamn till vår server genom brandväggen?

Använder No-IP för vårat ekonomisystem på en win-maskin idag, det får INTE störas.

Jag vet på ett ungefär hur detta borde gå till men erkänner villigt att jag behöver tips och råd.

Tack på förhand

- Slice -

  • Medlem
  • 2004-09-10 11:44

Det här är ett ämne som jag tycker mig sett avhandlats tidigare här. T.ex. på denna tråd:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=48430&highlight=webserver

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:05

Sätta upp en server:

• Skruva fast en hylla i väggen.
• Sätt upp datorn där.

  • Medlem
  • 2004-09-10 12:17
Ursprungligen av Mondo:

Sätta upp en server:

• Skruva fast en hylla i väggen.
• Sätt upp datorn där.

Ja, Mondo, där fick du ytterligare ett inlägg. Snart uppe i 7000. Bumping kallas det för på internationella fora.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:19

OT: Bumping är när en tråd blivit gammal och fallit bort från förstasidan, då "bumpar" man för att få tillbaka tråden till förstasidan och överst. Mondo bumpade inte.

Edit: Slice, ni ska köra webservern på 9'an? Det finns väl några http-servrar för gamla systemet. MacHTTP och WebStar tror jag finns. Sök på Macupdate. Ska man ha lite avancerade grejor (php,mysql etc) vette tusan om det går.

Edit 2: Brandväggen är väl bara att öppna inkommande TCP för port 80, och så styr du port 80 till serverns interna ip.

Med tanke på att webhotell kostar ungefär som några Latte i månden borde man väl fråga sig om det är värt att köra egen server?

Speciellt struligt är det när ni inte har fast IP.

Linus<<>> Ja vi ska köra webservern under 9'an.
Visst finns det väl en webserverdel i ASIP 6.3 ?
Vår hemsida är GRYMT basic, HTML rakt av inget databasande där inte.

- Slice -

Ace <<>> Vi kör på Bluerange idag och det kostar 2 400:-/år för 100 Mb.

Peanuts kanske, men det skulle vara roligare om vi kunde ha den på vår maskin så att vi kan lägga upp STORA filer för nedladdning.
Känns inte som om vi vill byta till ngn annan heller för Bluerange har funkat riktigt bra.

Dessutom vill jag lära mig.

- Slice -

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:42

Va, använder ni inte någon databas? Som att käka burgare utan ketchup!

Så, sätt upp webservern mer er webplats. Peka om port 80 (så länge ekonomisystemet inte går på den porten) till serverns interna ip. Öppna brandväggen för inkommande TCP på port 80. Det är väl alles?

OT: "bumping" kan användas i två sammanhang: thread bumping och post count bumping. Så ni har rätt båda två

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 12:48
Ursprungligen av Hagelin:

OT: "bumping" kan användas i två sammanhang: thread bumping och post count bumping. Så ni har rätt båda två

Jaså, har aldrig hört uttrycket i samband med att spamma för inläggsräknarens skull. Men det stämmer säkert, även om något säger mig att det inte är första (och vanligaste) definitionen av uttrycket.

Ursprungligen av Linus:

Jaså, har aldrig hört uttrycket i samband med att spamma för inläggsräknarens skull. Men det stämmer säkert, även om något säger mig att det inte är första (och vanligaste) definitionen av uttrycket.

Nej, som du säger så brukar det vara uppflyttning av trådar man menar när man pratar om att bumpa. Men det används även i det sammanhang Ulf pratade om.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2004-09-10 15:09

En liten fråga: Jag vet inte hur stabilt en burk med ASIP rullar, men OS9 är ju inte känt för att vara rock stable, är det verkligen värt att riskera åtkomlighet på servern genom att dra igång ytterligare en service på den?
Att sätta upp en sådan lösning som ni verkar vill ha är ju busenkelt med tex. en gammal PC med Red Hat Linux eller liknande.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-10 17:09
Ursprungligen av nillon:

Att sätta upp en sådan lösning som ni verkar vill ha är ju busenkelt med tex. en gammal PC med Red Hat Linux eller liknande.

Definitionen av busenkelt tror jag skiljer sig lite mellan Slice och dig...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-10 17:07

Webbservern i ASIP är begränsad med inte speciellt svår att få igång. Typ tryck på en knapp, liksom...

Läs igenom instruktionsboken för ASIP (finns med som PDF på cd:n har jag för mig) och för routern och brandväggen. Trafiken till och från webbservern går på port 80 så det är bara den du behöver skicka vidare genom router och brandvägg.

1
Bevaka tråden