Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LISP i Xcode?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kort fråga: finns det något sätt att kunna programmera LISP i Xcode? Det vore underbart att få slippa använda mig av X11 så som jag gjort det senaste året (börjar bli lite träligt och framför allt svårt att skaffa sig en översikt).

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2004-09-07 14:57
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Kort fråga: finns det något sätt att kunna programmera LISP i Xcode? Det vore underbart att få slippa använda mig av X11 så som jag gjort det senaste året (börjar bli lite träligt och framför allt svårt att skaffa sig en översikt).

Snabb sökning på ADC ger vid handen att den enda lisptolk som finns i Xcode/OS X står som vanligt att finna i emacs....

Det enda språk som gett mig värre rysningar än lisp är nog APL. Speciellt på en vanlig terminal.......

Bah, typiskt!

Tack för att du kunde bekräfta det iaf.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 20:05

Man kan använda Dr Scheme också...

Ursprungligen av svanerik:

Man kan använda Dr Scheme också...

Juste! Men det verkar som att den inte klarar av AIMA-moduler att döma av dokumentationen.

  • Medlem
  • 2004-09-08 18:56

Jag har inget svar på din fråga, men jag är nyfiken på vad du använder Lisp till? Jag har hört att det skall vara ett trevligt språk, men det används ju inte så ofta.

Ursprungligen av gnrv:

Jag har inget svar på din fråga, men jag är nyfiken på vad du använder Lisp till? Jag har hört att det skall vara ett trevligt språk, men det används ju inte så ofta.

Jupp, det är ett väldigt trevligt språk! Just nu så sitter jag och skriver på en Artificiell Intelligens-laboration där en autonom dammsugare ska söka igenom ett rum, suga up0p allt damm och sen ta sig hem igen på bästa möjliga sätt. Vid sidan av det så har jag börjat skriva på ett feature-igenkännigsprogram (dvs så att en agent kan hitta kanter och former i en bild) och ett projekt där jag använder en wordnetdatabas för att ge ordförslag när någon skriver en text.

Ps. Jag skriver i Common LISP (en lite skiljt från Scheme) från Franz.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-09-08 19:07

För de som är intresserade av LISP och dess dialekter kan jag varmt rekommendera läsning av boken "Structure and Interpretation of Computer Programs" av Abelson, Sussman. Sussman är medskapare till LISP-dialekten Scheme, som passar både språkpuristen och nybörjaren på grund av dess elegans. Boken har uppnått smärre kultstatus (i stil med Knuth's biblar och GoF:s Design Patterns, för att ge en fingervisning) och finns på bibblan eller fritt tillgänglig från http://mitpress.mit.edu/sicp/ .

olov

får min första någonsin mac imorgon och då ska det börja lispas.
har hittat några alternativ... mest intressant var nog
http://clisp.sourceforge.net/
dock är jag alldeles för trött (redan) och tänker nog ge upp mina >30 tab fönster :/

ett sista försök, http://www.digitool.com/download.html
dock vill man nog koda mer än 15 minuter per gång.... men det borde väl inte vara så svårt att få igång det..? (är ju van pc-få-allt-gratis-skojare)

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-10-05 01:37

I avsaknad på en bra IDE för lisp - Det sättet jag skulle köra lisp är att är att köra clisp och köra '(load "test.lisp")' där jag har filen "test.lisp" öppnad i editor. För att ladda in förändringarna i koden till lisp så skulle jag bara lada om filen ( - Har typ kört så här när jag har labbat ML).

Själv så skriver jag min AI labbar i java - på gott eller ont / ToK

1
Bevaka tråden