Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder ni AIM/iChat i företaget?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter och skissar på en uppdatering av företagets hemsida, funderar på att registrera AIM-adresser till säljare och reprofolket att ha med under respektive persons information. Hur vanligt är det att man använder AIM/iChat till kundkontakt och filöverföring?

Eller är det tillräckligt med fax/mail/telefon/mobil?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-02 11:01

Många av mina leverantörer använder ICQ, några få använder MSN

Ursprungligen av Andersson:

Eller är det tillräckligt med fax/mail/telefon/mobil?

Det är det alldeles säkert, men varför inte gå i bräschen och "leda utvecklingen". Släng in AIM-konton också, alltid gör det någon glad att kunna skicka filer den vägen och chatta i realtid med den som tar emot materialet.

Har tidigare bara sett företag som säljer datorer och tv-spel som har en sorts "hotline" via ICQ.

Jag lägger nog in AIM-uppgifter på prov. iChat finns, varför inte använda det?

Skype någon?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 12:16

Vi använder iChat internt. Själv använder jag det också till ett antal utvalda kunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 12:27

Jag använder det med mina kunder. Smidigt när det tex är ute och reser på andra sidan jorden. Snabb hjälp snabbt. Mycket smidigt.

Vi ichattar till andra sidan skrivbordet Beror i o f sig ofta på att vi har musik i lurarna och inte hör varandra Men smidigt vad gäller små filer och dyl också...

Jag arbetar som underkonsult till ett s t o r t svenskt konsultbolag. De kör PC och använder MSN.

Det är kanon, om jag sitter hos en kund och en kollega sitter hos en annan kund är det lite osnyggt att ringa, men via MSN kan vi ställa frågor till varandra.

/Magnus

I vårt förlagshus använder vi iChat för i stort sett all överföring av textfiler, bilder osv. Fast eftersom det bara är halva förlaget som gått över till OS X ännu (större stockholmska mediehus har alltid backat sig in i framtiden) så utgör iChat en skiljelinje mellan över- och underklassen på företaget...
(Det är f.ö. sjukt att flera av Sveriges största tidningsförlag fortfarande står med ena foten i OS 9.2 och Quark 6... och dessutom väljer skoldatorn eMac när de väl uppgraderar! hos oss har många G5 OS X på sina hemmadatorer men pendlar till stenåldern varje dag.)

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-08 13:23

Vi använder iChat. Inte med @mac.com-adresser, utan med adresser reggade hos AIM. Det finns en del program där ute som inte grejar att prata med personer som har adresser ("screen names") som innehåller @.

Numera kan ICQ också prata med AIM-användare, så jag har faktiskt ganska många ICQ-adresser i min kontaktlista. Jag anger bara personens UIN precis som i ICQ. Det fungerar med de flesta program, men däremot inte med t ex Miranda, som använder det äldre AIM-protokollet.

Det kan också vara bra att känna till att AOLs inloggningsserver (oscar) lyssnar efter AIM på samtliga portar. Om man sitter någonstans där IT-avdelningen bara släpper ut port 80 genom brandväggen, kan man alltså ställa om iChat att använda port 80 istället för den vanliga porten 5120. Det har hjälpt mig många gånger.

Ursprungligen av rawrez:

Vi använder iChat. Inte med @mac.com-adresser, utan med adresser reggade hos AIM. Det finns en del program där ute som inte grejar att prata med personer som har adresser ("screen names") som innehåller @...

Jag ska försöka regga <namn>.<företag> åt de som behöver/ska testa detta.

Hos oss är sådana program förbjudna, men innan de blev det så körde jag ICQ mot en konsult under en beta-test av en programvara. Var perfekt med direkt kommunikation när man blev trött på att sitta i telefon. Epost var för slött.

En nuvarande konsult kör MSN men tyvärr kan vi inte köra det av policyn på företaget. Vi kör iChat internt mellan Mac-användarna. Sitter en och snart en till våningen ovanför som det är smidigt att kommunicera med den vägen.

/c

ICQ i arbetet, MSN privat. Sparar mkt tid, slipper ringa etc. Mailar knappt längre.

Intressant att se hur många amerikanska företag (mindre) nyttjar ICQ i det dagliga arbetet och i kommunikation med kunder. Många webbhosting-företag erbjuder t ex 24/7-support via ICQ. Väldigt populärt och uppskattat.

Inte alls samma driv här i Sverige.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-08 17:22

Telefon

Ursprungligen av Andersson:

Eller är det tillräckligt med fax/mail/telefon/mobil?

Det anser jag. Tycker att chattande stör för mycket när man jobbar. Telefonen är en utmärkt kommunikationsväg som ofta glöms bort när man ha ny teknik.
Jag älskar ny teknik, men även gammal kan användas, ibland bättre än ny.

På ett företag jag jobbade gjorde dom inte annat än att chatta. Gick inte sitta 10 minuter och diskutera igenom ett projekt utan att dom nödvändigtvis var tvungna att kolla vad som droppade in i chatten.

Chat kan säkert vara bra. Men för att det skall vara effektivt och hjälpa istället för att störa krävs att man hanterar det på rätt sätt. Att kunna stänga av alla dessa tjänster som chat, mobil, telefon, mail, fax osv är lika viktigt som att använda dom. Det chattande företag jag nämnde kunde inte ens hanter sin mail, svarade inte, informerade inte osv. Så varför då skaffa ännu en teknik när man inte behärskar den befintliga.

Nog många som inte håller med här, men det är min åsikt. Tänkte du kunde få höra en kritiker bland allt ros.
¨

Ursprungligen av bod:

Det anser jag. Tycker att chattande stör för mycket när man jobbar. Telefonen är en utmärkt kommunikationsväg som ofta glöms bort när man ha ny teknik.

precis som med telefonen måste man ju inte svarar direkt när det kommer ett samtal/IM. Dock så tycker jag att ett IM är mindre påträngande/störande än en telefon som står och ringer bredvid vid en, ett IM är lättare att "gömma" tills man har tid att svara (vilket dessutom också brukar vara accepterat bland de som användar det yrkesmässigt, alltså inte förväntar sig svar direkt)

//edit:
Dock så anser jag inte IM som någon form av ersättare till telefonen eller personligt möte, utan mer som ett komplimang, framförallt internt på arbetsplatsen...

På min arbetsplats används både iChat (mellan macanvändare) men framförallt Jabber ganska mycket. Det är helt ovärderligt, tycker många av oss - även lite äldre medarbetare. Det underlättar att vi har jabberkonton kopplade till alla kerberosanvändare och att användarhanteringen därför är både automatiserad och kontrollerad.

Jag kan hålla med Johan om att IM faktiskt är mindre påträngande. På vårt lilla kontor är det fritt fram att använda IM men tyvärr jobbar vi ofta mot folk som inte tar till sig ny teknik lika snabbt. Därför ringer det hela tiden, inte till mig så mycket med vissa kollegor. Det avbryter hela tiden oss när vi är inne i viktiga diskussioner eller håller på att gå igenom något problem. Jag håller inte med Bod om hans hyllning till telefonen eftersom den kräver absolut och omedelbar uppmärksamhet. IM kan vara lite splittrat, men det är inte lika påträngande som telefonsamtal.

IM använder jag mest mot vänner, om än i arbetssyfte ibland (och mellan kollegor om man ska skicka en länk). Däremot använder jag e-post väldigt flitigt, nästan alla har tillgång och vet hur man använder det och för alla uppdrag som inte är akuta fungerar det mycket bra. Ett telefonsamtal kan glömmas bort, men ett mejl i inboxen försvinner inte.

Sen finns det förstås saker som kräver telefon, men det är en helt annan sak, IM (eller e-post) kommer aldrig att ersätta telefonen helt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-20 12:45

Med kontor och kunder utomlands kör vi Skype sedan någon vecka tillbaka när Mac-versionen kom... Funkar fin-fint också när man ska prata (och spara på telefonräkningen).

Hej,

jag skulle vilja påstå att det är ganska oseriöst av ett företag att tillåta dess kommunikation att passera 3:e part (som vissa gör med antispam+antivirus). I praktiken har användare lite förståelse för vart och hur de ska skicka känsliga uppgifter (t.ex. användarnamn+lösenord). Okrypterad email är såpass mycket använt att folk inte rynkar på näsan ifall det dyker in hemliga uppgifter i inkorgen.

Av denna anledning så har jag implementerat kommunikation med Jabber (IETF standard XMPP - http://www.xmpp.org/). Stöd för XMPP finns/kommer i senare versioner av iChat. Med Jabber har man möjlighet att ha en egen server "in-house" och därmed kontrollera att trafiken inte läses av obehöriga. Det går även att kryptera med SSL, samma typ av kryptering som ex.v. banker använder över HTTPS.

Det är även lätt att programmera mot Jabber. Funktioner jag använder för tillfället är att jag får ett meddelande när någon tjänst går ner på övervakade servrar, och att mina kunder kan skicka mig meddelande direkt ifrån webben.

Kontakta mig ifall ni vill ha assistans att sätta upp en lösning kring Jabber.

1
Bevaka tråden