Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage 2004 med Exchange

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sök efter bra förklaringar men jag får inte Entourage att funka mot vår Exchange 2003.

Vi har webmailen igång, vilket är ett krav. Jag har provat att ange server med http: https: eller bara servernamnet eller servernamn.domän.ad samt IP-adress.

Jag får inget felmeddelande men inget dyker upp i mapplistan. I gamla Entourage vX så kan jag läsa mail från Exchange så där funkar inställningarna, och då anger jag endast servernamn.

Någon som har samma typ av miljö som oss som får det att funka?

Entourage 2004
Mac OSX 10.3.5 som är medlem i domänen.
Domän-nätverk med MS ActiveDirectory
Exchange 2003

Javisst. Vi kör det på ett antal klienter, men det har bråkat. Entourage 2004 har autoinställning vilket inte alltid fungerar. Jag gjorde då så att jag slängde ut Office och installerade om det. Då var den helt med på att ta emot mina inställningar.

På en klient fungerar allt utom att slå upp adresser på LDAP-servern. Där har jag inte hunnit med en ominstallation ännu. Varför den bråkar vet jag inte. IT-avdelningen säger att det kontot är precis likadant inställt som de övriga som fungerar. Skriver jag in LDAP-servern manuellt så fungerar det inte. Men om Entourage bara hittar den via autoinställningen så fungerar det att slå upp adresser.

Skumt är bara förnamnet.

/c

Ojoj.. men vadå installera om. Jag installerade Office genom att dra mappen till min program-mapp. Ligger det inte inställningar i min hem-mapps bibliotek?

Jag har kvar gamla Office vX och där kan jag också se mina Exchange-mail. Har även för mig att jag testade med demo-versionen för ett tag sedan, och jag tror det funkade, men jag kunde inte använda den eftersom den la in "Skickat med demo" i varje mail.

Låter skumt.
Jag kör Office 2004 nu. Fick det igår.
Installerade det med installeraren och inte genom att dra mappen.
Jag har sedan lagt in alla uppgifter som behövs. Vi har visserligen en Exchange 2000.
Vet inte om det gör någon skillnad för dig.

Men prova att installera om programmet.

Det är just gjort. Nu körde jag med installeraren. När jag startade Entourage första gången valde jag att hämta allt från Office vX, eftersom den iaf kommer åt mailen. Men det är samma sak nu. Jag får ju inget felmeddelande så det borde ju hitta någon server annars skulle det väl plinga till.

Det står (frånkopplad) bredvid kontonamnet i mapplistan när man startar upp men det försvinner så jag antar att det blir någon kontakt där.

Nu är problemet löst.
Jag trodde jag provat precis allt. Det var knappen "DAV kräver säker anslutning (SSL)" som saknades. Jag har provat med den i men då var det säkert något annat som saknades istället. Nu räcker det att ange servernamn.
Lite segt kanske ibland, men det slår ju PC-Outlook 2000 via Citrix.

Hej jag söker någon som kan konsulta åt mig att ställa in en MS exchange server så den går köra mot Entourage 2004. Har tröttnat på den "stora firman" som har hand om den. Jag sköter ett antal macanvändare på ett ställe där man annars har PC.

Fick du det att funka Patrik H ??

  • Oregistrerad
  • 2007-04-17 22:17

om inte så har han nog stoooort tålamod som väntat i 3 år..........

(Fö. fick jag min 2003 server igår och har precis fått 2004 att prata med min Exchange. Trodde dock att Entourage stödde "riktig" exchange prat och inte bara RCP-över-http

Nä fi fanken. Finns det nån aning om jag och mina 5 mac-kollegor kommer att kunna använda Exchangeskiten på jobbet snart? Vi är ca 80 windowsare och 5 macare.
Office 2008 - blir det äkta MAPI då? (eller vad det heter) för IMAP suger. ITavdelningen vägrar sätta på IMAP över webben dessutom, så vi kommer bara att kunna läsa mejlen sittandes på jobbet. (Vilket ju är helt idiotiskt för då kan man ju lika gärna PRATA med oss i stället för att mejla...)

Jag måste då jobba på den snällaste IT-avdelningen i världen.
Vi tillåter då alla Maccare att läsa mejlen även hemifrån med Entourage.
Fast det är klart vi kan våra saker.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag måste då jobba på den snällaste IT-avdelningen i världen.
Vi tillåter då alla Maccare att läsa mejlen även hemifrån med Entourage.
Fast det är klart vi kan våra saker.

Alltså, vad finns det för anledning att INTE sätta på imapen över webben?
Eftersom webmailen för mac är sjukt mycket 1987 på deras gamla exchangeserver, så kommer jag att sluta kolla mejlen. Det går liksom inte ens att logga UT. Enda sätet att logga ut från webmailen är att stänga webläsaren, och ett sånt arbetssätt kan man ju inte ha...:(

Jag vet inte exakt hur det är uppsatt för att vi ska kunna kolla webbmail och använda Entourage men fungerar gör det. Så är det IMAP som krävs så är det det som körs.
Allt via SSL så klart.

  • Medlem
  • Boston
  • 2007-10-17 09:51

Alright, lite småstruligt att sätta upp men sen... Hur bra funkar Entourage jämfört med Outlook? Jag funderar på att gå över till att bara köra Mac på jobbet men en av de viktigaste saker jag har är mejlen. Har en mejlbox på 2,5GB, 20 000 mejl och åtminstone ett femtiotal underkataloger, är slav under kalendern och jobbar rätt mycke' med Anteckningar.

Så...känns det snabbt och smidigt att arbeta med? Tacksam för all feedback.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-22 23:37

Jag får inte heller till det med vår Exchange 2003 med Entourage.
Inga problem med mina tre Windowsklienter eller min mobil (P990i) där det bara funkar rakt av.

Jag är HELT grön på Mac (köpte min Macbook i fredags) och tycker än så länge att allt är krångligt och besvärligt med Mac jämfört med Windows, så lite hjälp vore tacksamt.

Vart ska jag börja? Jag kommer åt vår server så jag kan kolla inställningar där om nån vänlig själ som vill hjälpa till...

Följ guiden i Entourage när du väljer att lägga till ett Exchange-konto.
Ta hjälp av din sysadmin för att klura ut alla uppgitfer som behövs.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-24 00:39

Det enda som var fel var att jag inte kryssat i DAV.
En lustig sak är dock att på Macen behöver jag inte koppla upp mig via VPN men det måste jag med mina Windowsmaskiner...

1
Bevaka tråden