Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det inte förbjudet enligt lag att visa priser utan moms?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 14:55

Jäkligt irreterande att sajter som Macoteket och andra visar sina priser utan moms, och deras skyltning med det är nästan obefientlig. Gick det inte genom en lag för några år sedan som sa att alla priser måste skrivas ut med inräknad moms?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 14:57

i vänsterlisten på macotekets hemsida kan man välja med/utan moms... riktigt smidigt för alla...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 15:03
Ursprungligen av Fralle:

Jäkligt irreterande att sajter som Macoteket och andra visar sina priser utan moms, och deras skyltning med det är nästan obefientlig. Gick det inte genom en lag för några år sedan som sa att alla priser måste skrivas ut med inräknad moms?

Det gäller för priser och reklam riktat endast till privatpersoner. Macoteket har nog ett och annat företag på kundlistan.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-07 15:08
Ursprungligen av emilsson:

Det gäller för priser och reklam riktat endast till privatpersoner. Macoteket har nog ett och annat företag på kundlistan.

Närmare 80% företag har jag för mig jag läste någonstans i macoteket forumet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 15:15

Okej, jäkligt störigt bara när man inser att allting blir dyrare... *suck*

Jag vet! Det är skitirriterande... Man kan tro att det är Macotekets fel att "ljuga" sådär, men sen då man tänker vidare så är det ju inte Macoteket, utan statens med alla dessa skatter...

Nåja, skatter är otroligt viktigt så jag skulle inte kalla "fel" så mycket som "förtjänst". Tyvärr måste man ju stå ut med de få nackdelarna som det medför, när man handlar dator.

  • Medlem
  • 2004-09-07 16:10
Ursprungligen av Laseranders:

Nåja, skatter är otroligt viktigt så jag skulle inte kalla "fel" så mycket som "förtjänst". Tyvärr måste man ju stå ut med de få nackdelarna som det medför, när man handlar dator.

Nu ska vi väl inte diskutera politik här, men skatter är väl bara bra om man får ett fungerande välfärdssystem som tack för hjälpen... Det kan man inte ens med lite god vilja påstå att vi har här i Sverige... eller?

Råkapitalism blandat med världens högsta skatter har en lite fadd bismak.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-07 16:22
Ursprungligen av stfm:

Nu ska vi väl inte diskutera politik här, men skatter är väl bara bra om man får ett fungerande välfärdssystem som tack för hjälpen... Det kan man inte ens med lite god vilja påstå att vi har här i Sverige... eller?

Vi hamnar ofrånkomligen på ämnet politik med den fråga du ställer. Även om du inleder med att "nu ska vi väl inte diskutera politik här" så leder ju din fråga till jämförelser med andra länders välfärdssystem samt de politiska skillnaderna i de länderna som har lett till deras situation, etc, etc.

Jag har inget emot att låta diskussioner leda till andra diskussioner, men det har vanligtvis moderatorerna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 15:57

Någon som vill starta en stark lobbygrupp så att alla Mac-saker blir skattebefriade?

Anledningen till att vi moderatorer ogillar detta faktum är att politiska diskussioner allt för lätt spårar ur.
Ta det på offtopic.se istället - där kan ni härja bäst ni vill.

  • Medlem
  • 2004-09-07 16:31
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Anledningen till att vi moderatorer ogillar detta faktum är att politiska diskussioner allt för lätt spårar ur.
Ta det på offtopic.se istället - där kan ni härja bäst ni vill.

Så intressant är det kanske inte...

Angående frågan, så ska priserna vara med moms när man vänder sig till privatpersoner. Att man själv kan välja, som hos Macoteket tycker jag är det bästa. Ibland står det ingenting om moms på webben, och då ska momsen vara inräknad (det tycker jag ofta blir lite otydligt).

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 21:37

Vi har kollat upp det där med att redovisa pris med eller utan moms och det är fritt fram utesluta det om man vänder sig till företag. En mjuk regel, med andra ord. Är det någon som gnäller är det bara att hävda att: - Vi jobbar uteslutande mot företag och då vill man veta pris UTAN moms.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 11:14
Ursprungligen av Schuckert:

Vi har kollat upp det där med att redovisa pris med eller utan moms och det är fritt fram utesluta det om man vänder sig till företag. En mjuk regel, med andra ord. Är det någon som gnäller är det bara att hävda att: - Vi jobbar uteslutande mot företag och då vill man veta pris UTAN moms.

En väldigt enkel och smidig lösning vore att ha kvar valmöjligheten, men att spara valet i en cookie så man slipper ändra till "med moms" varje gång man besöker sidan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 22:07

Ett tips från en ekonomistuderande:

Problemet för återförsäljaren är att det skapar en negativ bild hos privatkonsumenten av ÅF vilket kan leda till att de finner denna ÅF icke trovärdig och väljer därmed en annan.

Ett tips är att göra det klart för konsumenten genom att välja att visa både inkl. och exkl. moms.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 22:41
Ursprungligen av Fralle:

Ett tips från en ekonomistuderande:

Problemet för återförsäljaren är att det skapar en negativ bild hos privatkonsumenten av ÅF vilket kan leda till att de finner denna ÅF icke trovärdig och väljer därmed en annan.

Ett tips är att göra det klart för konsumenten genom att välja att visa både inkl. och exkl. moms.

Jag förstår din åsikt som konsument/studerande, men vi får kritik från yrkesfolk när priserna är med moms. Det verkar som det "luktar illa" med priser för konsumenter. Exkl.moms-priserär någon slags kvalitetsstämpel.
Vi säljer naturligtvis till konsumenter också, men är då noggranna med att ge priset med moms. Dock ej på hemsidan.

Kan bara för sakens skull tillägga att alla priser på macoteket store är inklusive moms.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-08 13:56
Ursprungligen av Kristofer G:

Kan bara för sakens skull tillägga att alla priser på macoteket store är inklusive moms.

Om man väljer det valet i menyn ja...

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-09-09 12:56
Ursprungligen av kainen:

Om man väljer det valet i menyn ja...

Macoteket Store är väl iaf deras butik i Sthlm? Där behöver man väl inte välja i nån meny?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-09 14:33
Ursprungligen av hugin:

Macoteket Store är väl iaf deras butik i Sthlm? Där behöver man väl inte välja i nån meny?

ahh... my mistake

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 22:52

Schukert: Hehe, ja det går aldrig att tillfredsställa alla

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 15:21

hrmm, men när jag som privatperson får hem katalogen, orkar jag inte bläddra i den, eftersom allt står utan moms.

så strunta i vad lagen säger, och lyssna på vad konsumenten säger.
vill man inte handla som privatperson, gör man det inte som företag heller...

handlar väl bara om lathet från Macotekets sida.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-09 08:46
Ursprungligen av Dj Leafer:

hrmm, men när jag som privatperson får hem katalogen, orkar jag inte bläddra i den, eftersom allt står utan moms.

så strunta i vad lagen säger, och lyssna på vad konsumenten säger.
vill man inte handla som privatperson, gör man det inte som företag heller...

handlar väl bara om lathet från Macotekets sida.

Som macoteket skriver i sin "del" av forumet så skall det vara priser både med moms och utan i deras nästa katalog.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 00:05

Det är väl iofs mycket en vanesak att räkna om moms. Just i det här fallet skall vi vara glada att vi har så enkla skattesatser som 25% och 20% baklänges att räkna med. Alla egna företagare jag känner kan räkna bort momsen från ett inkl. moms-pris i sömnen utan miniräknare. Att lägga på 25% på ett pris kräver ju om möjligt ännu mindre tankeverksamhet. Det är inte direkt raketforskning det handlar om här.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-09 03:54

Visa BÅDA priserna

Jag har aldrig förstått detta med hur man visar priserna. Det finns ju en otroligt enkel lösning - VISA BÅDA! Samtidigt. Det kostar ju knappast något extra när man kör på Internet. Förr kanske man kunde förstår det, när saker skulle tryckas. Tog utrymme.
Men nu? Internet måste ju inte likna en trycksak... Det är ju trots allt en ny teknik med nya möjligheter.
¨

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 09:39

vill inte vara en sån bitter, men det sade dom förra sommaren oxå

1
Bevaka tråden