Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Battlefield 1942 mods

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är nybliven BF-ägare och har hört talas om att det skall finnas "mods" till BF. Vad är mods för nåt. Har sett här på forumet att det skall finnas mods som heter Silent Heroes och Desert Combat, är det typ nya banor eller extra vapen eller vad?

Och vilka mods är bra och vilka är dåliga. Det är ju så förjordat stora filer att ladda ner med mitt stackars ad(sl(ö))

är det någon vänlig själ som orkar förbarma sig över mig och skriva nåra rader om dom bästa modsen (och dom sämsta) så jag får lite hjälp i fildjungeln.

mvh

nOOb gleisner

Ursprungligen av gleisner:

Är nybliven BF-ägare och har hört talas om att det skall finnas "mods" till BF. Vad är mods för nåt, och var hittar jag dom till min mac?

På B svarar jag "Vet ej, kanske den här tråden kan ge någon ledtråd".

På A svarar jag "Till glädje för oss BF-spelare finns det ett antal människor utan liv och med för mycket fritid som lägger ner ett otroligt arbete på att skapa nya kartor, miljöer, fordon, vapen o.s.v. En välgjord mod är nästan som ett nytt spel, fast med samma spelmotor som tidigare. Många moddar är väl så bra (och i flera fall bättre) än de "officiella" expansion packs som har släppts till BF (Road to Rome, som Mac-användare får på köpet, samt Secret Weapons of WWII, som inte finns till Mac ännu)."

Jag är överlöpare och spelar BF på en XP-burk och har därför haft mycket nöje av ett antal moddar redan. Alla seriösa modd-skapare har förstås egna hemsidor med massor av info, skärmdumpar, filer och diskussionsforum. De som jag har erfarenhet av är följande:

Silent Heroes - Sverige mot Norge i modern tid. Leopardstridsvagnar, Stridsfordon 90, AK5, HKP9, Tgb 20 och en massa annan välkänd materiel från Försvarsmakten.

Desert Combat - USA mot Irak i modern tid. Abramsstridsvagnar, Humvees, Apache- och Blackhawk-helikoptrar osv.

Galactic Conquest - Battlefield i Star Wars-miljö! En imponerande modd som erbjuder X-wing, Tie-fighter, Millenium Falcon, lasersvärd och allt annat man känner igen från filmerna. Miljöerna är även de kända platser som Tatooine, Hoth, Dödsstjärnan osv. Att de har lyckats få till en fullt spelbar version av den berömda scenen när man skall spränga Dödsstjärnan är det som imponerar mest på mig. Att köra den i multiplay över Internet är en riktig adrenalinhöjare!

Forgotten Hope - Battlefield 1942 som det skulle ha varit. Fler vapen, fordon, miljöer och framför allt högre realism. Här duger det inte att rusa fram som någon 40-tals Rambo utan man måste samarbeta och utnyttja terräng och materiel fullt ut.

Det finns ett otal andra moddar och flera har säkert minst lika hög klass som ovanstående. Jag har dock inte hunnit prova dem, eftersom det rör sig om 500 - 1000 MB att tanka ner för varje modd och jag dessutom försöker ha lite normalt liv mellan varven... ;).

En bra webbplats för allt som rör BF är Planet Battlefield. Där hittar man det mesta som är värt att veta, inte minst omfattande strategiguider, samt den mest kompletta listan över moddar.

/Göran

Ursprungligen av Göran Bolinder:

På B svarar jag "Vet ej, kanske den här tråden kan ge någon ledtråd".

Desert Combat - USA mot Irak i modern tid. Abramsstridsvagnar, Humvees, Apache- och Blackhawk-helikoptrar osv.

/Göran

mot vad? Hagelbössor, kamelkatapulter och rostiga MIG:s och självmordsbombare?

Lär ju bli lite svårt med jämvikten mellan lagen i just den fajten...

Ursprungligen av gleisner:

mot vad? Hagelbössor, kamelkatapulter och rostiga MIG:s och självmordsbombare?

Lär ju bli lite svårt med jämvikten mellan lagen i just den fajten...

Ja, ja, ja... Jag vet att jag var lite enkelspårig i materielgenomgången, men jag kan inte hjälpa att jag har bättre koll på NATO-materiel än rysk dito. Har väl spelat för lite på Axis-sidan...

Såg förresten att det gick att tanka ner en mac-version av Silent Heroes från deras hemsida nu. Gör det !

/Göran

.........och tusen tack för hjälpen Göran!

Nu har jag lite bättre koll!

tack!

Det finns en Halo-mod vet jag...

Ursprungligen av Andersson:

Det finns en Halo-mod vet jag...

Cool, någon som testat den?

Hittade denna sida som listar moddar till Mac:
http://www.macfpsgames.com/

Tycker det vore kul om vi i BF gänget här på 99mac kunde testa nån mod någon kväll?

Jeps! Det låter bra, jag är med på forgotten hope.
Ska bara lasta ner den drygt 1 G stora filen föst.

Förresten kan man hämta en "BF1942 Mod Launcher" och alla
modsen på denna sida:
http://www.macologist.org/viewtopic.php?t=127
(notera att sidan updateras just nu, så den är offline et tag)

Senast redigerat 2004-09-16 18:22

Kan tipsa om att Desert Combat gick lite sämre än "platt-vanilj" Battlefield på min burk, men å andra sidan så flyter inte BF alltid för bra på min burk. Kul mod dock!

1
Bevaka tråden