Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väcka osx ur vila, på distans?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-01-15 13:34

Jag undrar om man kan väcka osx ur vila (sån vila där powerknappen pulserar, deep-sleep?) på distans. Alltså kunna väcka den ur vila via ssh eller något. Det skulle vara ganska smidigt när man är på skolan och glömt väcka den.

Jag har kryssat för "wake for network administrative acess" i Energy Saver under system preferenses. men jag vet inte vad denna gör, för det verkar inte lösa mitt problem

(jag kör 10.1.2)

  • Medlem
  • 2002-01-16 11:50

är det ingen som vet något om detta?

jag är mycket tacksam för svar som kan ge mig lite klarhet i denna fråga.

Vitsen med deepsleep är att datorn skall dra så lite ström som möjligt och inte behöva använda fläkt. Detta gör att den stänger ned allting utom en liten spänning som ligger över minne, usb och PCI bus för att bibehålla informationen i minnet. Processorn är helt avstängd och kan därför inte väckas på distans.

Mitt tips till dig är att skaffa en sambo som kan hjälpa dig med att trycka på några knappar när du är borta (Man kan ha dem till annat också...)

  • Medlem
  • 2002-01-16 23:18

hahahahah!! ok

Tack så mycket för svaret, nu vet jag. (dock hade jag hoppats på ett annat svar men det är ju inte ditt fel
Ligger det någon spänning över nätverkskortet månne?
Jag har nämligen hört av en kompis (som dock använder pc, men endå) att man med vissa nätverkskort kan starta datorn från distans genom att typ pinga den eller liknande.

Det behövs speciella nätverkskort, även för PC, för att fjärrstarta datorn...

Tidigare så kunde man väl väcka MacOS 9 på distans om man hade webdelning påslaget samt tillät fildelning - då borde den väl kunna väckas på distans. Jag tror att jag då satte lösenord via mappen behörighet (kolla get info på mappen) för att komma in i en delad mapp - testa detta. Förmodligen så har din jobbdator DHCP så din brandvägg hemma kan nog konfigureras till att släppa igenom dig, kolla bara jobbdatorns IP. Valet att väcka den via modemet har du om du låter den sladden vara inkopplad även om du ligger uppkopplad via ethernet, alltså ring först och logga sedan in med webläsaren efter kanske 30 sekunder då burken vaknat. (se andra valet i Energy Saver). Detta funkade för mig då jag satt med jobbets PC och ville hämta något i bostaden på macen... ett par signaler och sedan la jag på luren. Tror man numera automatiskt hamnar i mappen "Shared"...

[ 17-01-2002: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

Det fungerar utmärkt för mig, men jag har endast provat på lokalt nätverk.

Tror att man kan välja om det ska vara endast administratörs, eller all trafik som väcker den.

Jag kopplade upp med SSH och efter en stund vaknade datorn. (Har jag för mig, eller så har jag drömt allt ihop. :rolleyes: )

Har tyvärr inte möjlighet att prova nu, eftersom jag bara har en grå G3 med OS X (Jaja, det går segt som f*n) och den verkar inte ha de inställningsmöjligheterna i strömspararen.

Eum alltså, anropade med SSH. Jag kunde givetvis inte koppla upp innan den vaknat. Vad jag dock inte förstår är hur den ska känna av om det är administrativ trafik eller inte.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 19:43

Jag vill gärna föra den här tråden i ljuset igen.

Om någon funnit en lösning på hur man kan få igång en sovande Mac på distans skulla jag gärna veta hur. Vilken skillnad gör det att kryssa i "Wake for network administrator access" om man inte kan väcka datorn via nätverket?

Jag har sökt på Apples sidor och diskussioner utan att finna ut hur man gör.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-05 20:18

Jag ska kanske tillägga att jag testat all anropa med ssh utam lyckat resultat...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Processorn är helt avstängd och kan därför inte väckas på distans.

Jag har för mig att "Sleep/Wake Up" funktionen finns i Apple Remote Desktop. Jag är dock lite osäker, om och hur detta fungerar i praktiken (har inte hunnit prova ännu). Men enligt Tomas påstående skulle det alltså inte fungera alls... eller går detta att kringgå med ARD?

/M

[ 05 November 2002, 20:56: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

En Mac kan väckas på distans, våga bara påstå annat!

Macars nätverkskretsar fungerar så att de aldrig är helt avstängda så länge datorns nätaggregat har ström. Nätverkskortet lyssnar efter ett "magiskt" paket som är adresserat till kortets MAC-adress, och när det tas emot ser det till att sparka igång datorn. Behövs alltså _ingen_ specialhårdvara av något slag! Macen kan dessutom vara avstängd.

Eftersom nätverkskortet inte kan ha en aning om IP-adresser eller andra påfund som mjukvaran har för sig, kan man som sagt bara använda MAC-adresser. Det innebär i sin tur att man måste ligga bakom samma router som datorn som ska väckas, så länge man inte skickar ett riktat broadcastanrop. För att ta reda på sin dators MAC-adress (kallas även Ethernet-adress) är det bara att öppna "Nätverk" under Systeminställningar, eller så kör man "ifconfig -a" i terminalen.

Finns även ett färdigt program för att väcka sovande eller avstängda datorer här:

http://gsd.di.uminho.pt/jpo/software/wakeonlan/

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 22:12

Samuel, det här med Pearl-script är inget jag dagligen pysslar med... Hur går jag tillväga rent konkret för att väcka min PowerMac G4 867 från min PowerBook på samma LAN? Båda kör Jaguar. Hur fixar man till ett broadcastanrop och vilken nytta har jag av MAC-adressen? Kan jag skicka ett anrop till en MAC-adress istället för en IP-adress? Du verkar veta en hel del om dessa saker, så om du har lite mer info tar jag tacksamt emot det.

Tack / Mattias

Samuel, du vet att du mer o mer börjar lysa med GUD status i mina ögon va? Får jag sammanställa alla dina tunga inlägg här o ge ut en bok ?

Boken av och om GUD

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-11-06 22:41

Om man har Apple Remote Desktop så kan man väcka en dator som sover. Jag har inte haft möjligheten att prova att göra det över internet, men lokalt på mitt nätverk går det bra. (Kör fortfarande ANAT och OS9 på servrarna, där det också funkar på samma sätt.)

ARD klarar till och med av att väcka en iBook som satts i vila genom att stänga locket! (För er som inte vet är det omöjligt att ha datorn igång med locket stängt.)

I ARD används TCP/IP, så jag antar att det går utmärkt att använda över internet med. Kruxet skulle väl vara (som nämts ovan) att man anropar på MAC-adressen och inte IP när man väcker. Vet inte hur Apple löst det... Men jag skulle tro att grabbarna i Coupertino har fixat det där.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-06 22:58

Efter lite trixande fick jag det att fungera! Tack för länken och tipsen Samuel. Jag kan väcka datorn från en annan maskin på LANet, men inte starta den om den är avstängd. Skall detta fungera också? Jag minns att min gamla beiga G3:a (eller om det var min 8500) kunde sättas på automatisk ett visst klockslag även om den var helt avstängd. Det är väl inte så långt ifrån att starta via nätverket...

Jag skulle vilja ha möjligheten att starta/väcka datorn utifrån om det var möjligt. Samuel, du skrev nåt om ett riktat broadcastanrop. Vad är det och kan man använda det för ändamålet? Borde det fungera om jag i min D-link 704 ställer in att anrop på port 9 skickas vidare till adress 192.168.0.255 på LANet varefter jag utifrån skickar det magiska paketet till min fasta IP?

Nu har jag läst på lite mer om avstängda Macar, och det verkar faktiskt vara så illa att de inte kan väckas i avstängt läge. Mycket märkligt iofs, eftersom hårdvaran borde klara det, men det får man väl leva med... Kanske en dresserad apa med egen personsökare skulle klara det, men i avsaknad av sådan får jag vackert masa mig iväg för att trycka på knapparna själv.

(och nej Jürgen... jag är inte gudomlig, i såna fall skulle jag väl inte behöva använda program för att väcka datorer på distans heller )

Ett riktat broadcastanrop går ut på att man skickar paketen adresserade till nätets broadcastadress, som man använder för att skicka till alla datorer på det nätet. Har man ett nät med adresser i stil med 10.0.0.x blir broadcastadressen 10.0.0.255. Det fina i kråksången är att man kan använda detta för att adressera en specifik MAC-adress inom nätet, så har man en dator med MAC-adressen "00:01:02:03:04:05" så kan man nå den med ett anrop till adressen "10.0.0.255-00:01:02:03:04:05". Att man använder broadcastadressen på det sättet innebär alltså att data skickas till alla datorer i nätverket, men bara datorn med den givna MAC-adressen förväntas reagera. Därför kallas det för att göra ett "riktat" broadcastanrop.

Enda problemet kan vara om nätverksutrustningen (brandväggar, routrar eller annat) är konfigurerade för att stoppa den sortens anrop. Själv har jag faktiskt inte provat att köra riktade anrop till "mina" macar, utan ssh:ar i stället in till en ständigt vaken server för att väcka andra datorer - kan vara ett tips om man inte kan få igenom riktade broadcastanrop! Kan man t.ex. grundläggande php-programmering är det dessutom hur simpelt som helst att göra ett webbgränssnitt för det hela.

Har f.ö. hittat ett program som åtminstone på papperet verkar bättre än wakeonlan, men jag har inte provat det än:

http://www.gknw.de/wol.html

edit: Förtydligade lite...

[ 07 November 2002, 13:34: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 21:33

Ok.. Nu när det går att väcka datorn, finns det nåt sätt i terminalen att försätta den i vila igen? Vore bra eftersom man kanske vill åt en fil som ligger på en dator i vila men sen vill sätta den i vila igen.

Ursprungligen av Stephan H:

Ok.. Nu när det går att väcka datorn, finns det nåt sätt i terminalen att försätta den i vila igen? Vore bra eftersom man kanske vill åt en fil som ligger på en dator i vila men sen vill sätta den i vila igen.

pmsleep borde kunna fixa det, men jag har aldrig testat själv... kolla "man pmsleep" för mer info.

man pmsleep funkar inte, dock gör man sleep det.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-31 12:28
Ursprungligen av marcushedenstrom:

man pmsleep funkar inte, dock gör man sleep det.

Nej, sleep(1 och 3) suspenderar bara exekveringen av en process/program. Du måste ange hur länge du vill sova, men det är inte möjligt att sova oändligt länge som det handlar med funktionen äpple->sleep alt. stänga locket på en bärbar.

Gräv vidare via pmset(1) kanske.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-10-31 12:24

Det man noterar är att womp (wake on ethernet magic packet) bara är valbart med nätadaptern ansluten.

Ok, så två år har gått sedan tråden var aktiv. Hur gör jag i dagsläget om jag helst vill jobba med ett GUI? Finns det inbyggt i Remote Desktop 2 t ex?

Jag svarar på min egen fråga.

Då gör man så att man kopplar upp sig mot en ARD maskin på det lokala nätet som inte sover och ifrån den startar ARD som i sin tur väcker datorerna på det lokala nätet. M.a.o. man skall se till att ha en vaken maskin på nätet.

I mitt fall gäller det datorn hemma som jag kan behöva plocka nån pryl från ibland under dagtid.

Vilken mjukvara rekommenderas om jag vill testa något terminaltrick?

Nu sitter jag här igen och hade behövt plocka en grej ur datorn hemma ...

Jag har alltså bara en dator hemma och den sover.

Vad kan man göra för att väcka den?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 14:17
Ursprungligen av Anders Täpp:

Nu sitter jag här igen och hade behövt plocka en grej ur datorn hemma ...

Jag har alltså bara en dator hemma och den sover.

Vad kan man göra för att väcka den?

Som jag har förstått det så kan man bara väcka datorer genom att skicka ett speciellt paket till en mac-adress, inte till ett IP-nummer. Det medför i sig att det aldrig går att skicka ett sådant paket över nätet. Så man måste alltid skicka detta paket från en dator som befinner sig på samma subnät. Så om du bara har en dator hemma tror jag inte det är möjligt att väcka den via internet.

Jag har däremot hört ett rykte att det ska finnas routrar som har nån funktion som kan väcka datorer på LAN:et bakom. Men det är väl antagligen en speciallösning från tillverkaren av routern och inte något standardiserat?

Ok... då är jag med.

Vad kan man tänka sig annars? Finns det något man kan göra om man har datorn inkopplad med modemet? Folk ringer ju sommarstugan och slår på värmen så varför inte?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 14:31

Det har varit uppe förut, men i alla fall:

Strömspararen har en inställning för detta. Har dock inte haft anledning att testa det själv.

Bevaka tråden