Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport - Vad beställa?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-09-07 08:13

Jag vill bara kolla så jag fattat vad det är jag ska beställa. Vi har två Macar (PB + PM) och en PC här hemma som vi idag kör i nätverk (Netgear router).
Tänkte att jag skulle beställa en iMac G5. Jag vill ha trådlöst nätverk och jag vill ha AirTunes.

Jag ska kunna sitta på nedanvåningen och köra min musik över stereon från iMacen och ungarna ska samtidigt kunna ta upp PB:n på sina rum och köra musik i sina anläggningar.

Vi har en delad mapp i PC:n och det blir en delad mapp i iMacen (idag i PM). Detta ska vara åtkommligt från alla inkl PB:n (som iom trådlöst säkert kommer att snurra runt i hela huset + trädgård).

Jag antar att jag måste beställa ett AirPort Extreme-kort samt en Extreme basstation. Samt en AirPort Express-basstation med AirTunes för varje anläggning jag vill kunna spela upp musik. Rätt?

Vilken Extreme-basstation ska jag välja? Vad är det för skilnad på AirPort Extreme-basstation (med ström över Ethernet (PoE) och UL 2043) och AirPort Extreme-basstation (med modem)?

PC:n är ungarnas (valde PC för spelens skull). De kör iTunes och lägger sin musik i den delade mappen. Kan man med Airport via PB:n köra sin iTunes-musik som ligger i den delade mappen i PC:n?

Jag har även tänkt beställa var sin iPod mini till ungarna. Funkar de ihop med Airtunes?

Till sist; Vinner jag något på att köpa alltihop från Macoteket eller Inwarehouse istället för AppleStore?

/Bosse

Citat:

BosseBus]Jag antar att jag måste beställa ett AirPort Extreme-kort samt en Extreme basstation. Samt en AirPort Express-basstation med AirTunes för varje anläggning jag vill kunna spela upp musik. Rätt?

Extreme Basstation behöver du väll inte för Express klarar av 10 användare, elle har jag fel någon? Du behöver i alla fall Extreme kort och Express för varje dator med AirTunes.

Citat:

Vilken Extreme-basstation ska jag välja? Vad är det för skilnad på AirPort Extreme-basstation (med ström över Ethernet (PoE) och UL 2043) och AirPort Extreme-basstation (med modem)?

Den med ström över ethernet är precis vad det låter och är mest till för stora företag som vill sätta stationerna på bästa ställen utan att behöva dra ström till den.

Citat:

PC:n är ungarnas (valde PC för spelens skull). De kör iTunes och lägger sin musik i den delade mappen. Kan man med Airport via PB:n köra sin iTunes-musik som ligger i den delade mappen i PC:n?

Det borde funka.

Citat:

Jag har även tänkt beställa var sin iPod mini till ungarna. Funkar de ihop med Airtunes?

Det tror jag inte funkar.

Citat:

Till sist; Vinner jag något på att köpa alltihop från Macoteket eller Inwarehouse istället för AppleStore?

Om du köper hos den kompetenta personalen på inlife.se så får du ett mycket kunnig personal och en känsla att du vill handla allt där ifrån. Fast det blir inte billigare om du inte ska köpa mycket saker, fast det skulle du ju. Hör med dom om du kan få lite rabatt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-07 09:42

Många frågor på en gång. Det mesta av det du vill göra är fullt möjligt. Du kan utesluta AirPort Extreme-basstationen om du sätter in AirPort-kort (eller motsvarande) i samtliga datorer. Samtliga datorer kan då ansluta direkt till AirPort Express.

Ett annat alternativ är att använda en Netgear-router med inbyggd switch och WIFI, istället för den planerade AirPort Extreme-basstation och den befintliga Netgear-routern.

Via AirPort Express och AirTunes så kan du dela på iTunes-musiken mellan era Macar, PC och din stereo i vardagsrummet oavsett om den ligger lagrad på Macen eller PC:n.

iPod Mini går inte att ansluta till AirPort. Den kan bara spela av den musik som ligger lagrad på iPod:ens egen hårddisk.

http://www.apple.com/se/airportexpress/airtunes.html

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-07 09:49

Mats hann före mig. Men vi var väl ganska samstämmiga i våra svar.

Värdesätter man personlig service så är nog en lokal återförsäljare att föredra. Macoteket fungerar som en lokal återförsäljare på nätet, enligt min erfarenhet.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-07 10:10

Det går väl utmärkt att spela från iPoden, bara att ansluta till en dator och spela precis som vanligt.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-09-07 10:29

Hm, jag har en Quicksilver (733) och en PB Lombard. Är det möjligt att pela i AirPort-kort i dem? PC:n är nåt 2.x Mhz-tjosan.

/Bosse

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-09-07 12:43

Du kan installera ett AirPort-kort internt i en QuickSilver, men det skall vara den gamla varianten d v s ej Extreme. Eller så kan du installera ett Sonnet Aria PCI-kort, om du vill ha tillgång till den högre hastigheten.

I en PC kan man sätta in ett PCI-kort för wlan t ex Sonnet Aria.

I en Lombard så får du använda ett Sonnet Aria-kort för PC-card-platsen:

http://www.sonnettech.com/product/aria_extreme.html

Finns hos Macoteket.

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-09-07 13:20
Ursprungligen av Macus:

Du kan installera ett AirPort-kort internt i en QuickSilver, men det skall vara den gamla varianten d v s ej Extreme. Eller så kan du installera ett Sonnet Aria PCI-kort, om du vill ha tillgång till den högre hastigheten.

I en PC kan man sätta in ett PCI-kort för wlan t ex Sonnet Aria.

I en Lombard så får du använda ett Sonnet Aria-kort för PC-card-platsen:

http://www.sonnettech.com/product/aria_extreme.html

Finns hos Macoteket.

Hyvens & tack!

/Bosse

1
Bevaka tråden