Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

text färg i Terminalen?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-03 00:04

Hej,
vet någon vad man skall "säga till" Terminalen för att sätta förgrund/text färgen ?

Backgrunden kan man sätta med t.ex.:

# osascript -e 'tell front window of app "Terminal" to set background color to {3243,1543,14353}'

  • Medlem
  • 2004-09-03 01:04

Du vill absolut knappa in det i Terminalen? Du kan inte tänka dig att göra det via menyn
Terminalen -> Fönsteerinställningar ... eller har jag förstått det fel?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-05 21:47
Ursprungligen av 3OPAH:

Du vill absolut knappa in det i Terminalen? Du kan inte tänka dig att göra det via menyn
Terminalen -> Fönsteerinställningar ... eller har jag förstått det fel?

Japp - nåväl, inte så väldans viktigt direkt, tänkte bara att nån kanske har koll

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 00:06

Det räcker inte med att du sparar en .term-fil som du kan öppna när du vill, om du inte vill ha den färgen konstant?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-07 23:46
Ursprungligen av Netzach:

Det räcker inte med att du sparar en .term-fil som du kan öppna när du vill, om du inte vill ha den färgen konstant?

Nja, jag ville köra ett kommando för att sätta bakgrundsfärgen.

Hittade det där med att sätta bakgrundsfärgen på macosxhints, börja för skojs skull hacka ihop
ett script som jag tänkte ha att exekvera för att slumpmässigt (inom vissa ramar) sätta bakgrunds-
färg och text färg (tänkte jag) så jag kan hålla reda på alla olika Terminalfönster (och plåga ögonen
med hysteriska kombinationer).

Nåväl, ganska fånigt och troligen en funktion som man tröttnar på

Kanske skall leta bland applescript dokumentation...hmm..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-09-09 20:05
Ursprungligen av flabb:

Hej,
vet någon vad man skall "säga till" Terminalen för att sätta förgrund/text färgen ?

Backgrunden kan man sätta med t.ex.:

# osascript -e 'tell front window of app "Terminal" to set background color to {3243,1543,14353}'

Haha, tra-la-la, vissa saker finns framför näsan på en ibland...

Öppnade Applescript editor, valde 'öppna ordlist', valde 'Terminalen' - voila, där fanns
alla termer som Terminalen fattar..

Ett diaboliskt exempel:

# osascript -e 'tell front window of app "Terminal" to set background color to {666,666,666}'
# osascript -e 'tell front window of app "Terminal" to set cursor color to {234176,65765,767}'
# osascript -e 'tell front window of app "Terminal" to set normal text color to {234176,65765,767}'

1
Bevaka tråden