Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska jag köpa en iBook, hur är skärmen?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 22:50

Jag planerar att köpa en bärbar dator nu när jag börjat plugga på KTH.
Är en inbiten pc-användare med ingen som helst erfarenhet av mac.

Har under en tid letat information om diverse bärbara i hopp om att hitta någon
som passar till mina behov. Har mestadels kollat på pc:s av gammal vana men
har på senare tid även börjat se iBook som ett alternativ, men det kvarstår några tvivel.

Jag hoppas att ni ska kunna svara på mina funderingar.
Mitt största bekymmer rör skärmen. Har läst att endel inte alls är nöjda med den.
Hur är era erfarenheter av iBookens skärm, då främst ni som har nyaste 12.1" ?

Ett annat orosmoment är att prestandan, att jag kommer uppleva den som direkt
långsam. Jag vill helst kunna behålla den i några år och inte behöva sitta och svära
över hur långsam den är.

Jag har naturligtvis inte tänkt spela på den. Den mesta delen av tiden kommer jag nog
att använda den till att surfa, chatta, lyssna på musik och göra alldagliga sysslor.
Men vill även att den ska gå att använda till lite mer krävande program, typ photoshop
och senare kanske lite mathlab och liknande.

Ni som har en iBook vad tror ni, funkar det att enbart ha en iBook eller vill man i längden
kompletera med en desktop-dator att ha hemma?

Vore väldigt tacksam om ni som äger en iBook eller har erfarenheter av en kunde skriva
några rader för att förhoppningsvis undanröjja mina frågetecken.

Har precis fått min nya 12" iBook. Tycker att skärmen är väldigt bra. Klar och tydlig. Har inte suttit med några direkt tunga applikationer, men känner att datorn pinnar på rätt bra. Har bara 256 mb i den. Skall jag spela upp film så hackar det lite väl mycket (har testat med Mplayer OSX 2 samt Windows Media Player), antar att det har med minnet att göra. De spel som hänger med flyter på bra. Återkommer med en lite mer utförligare rapport efter några fler dagars användande.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-06 23:17
Ursprungligen av Shattapp:

Har precis fått min nya 12" iBook. Tycker att skärmen är väldigt bra. Klar och tydlig. Har inte suttit med några direkt tunga applikationer, men känner att datorn pinnar på rätt bra. Har bara 256 mb i den. Skall jag spela upp film så hackar det lite väl mycket (har testat med Mplayer OSX 2 samt Windows Media Player), antar att det har med minnet att göra. De spel som hänger med flyter på bra. Återkommer med en lite mer utförligare rapport efter några fler dagars användande.

Vad är det för filmer du spelar upp som hackar? Jag har aldrig vart med om en film som hackar på min iBook G3 800 MHz, frånsett om jag kör DVD-filmer i VLC (där de ju är oaccellererade).

Ursprungligen av xevve:

Vad är det för filmer du spelar upp som hackar? Jag har aldrig vart med om en film som hackar på min iBook G3 800 MHz, frånsett om jag kör DVD-filmer i VLC (där de ju är oaccellererade).

Alla avi-filer samt en del wmv-filer. Vissa mpeg också. Däremot så flyter dvd-filmer på som bara den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-06 23:23
Ursprungligen av Shattapp:

Alla avi-filer samt en del wmv-filer. Vissa mpeg också. Däremot så flyter dvd-filmer på som bara den.

Föreslår att du tankar hem VLC från www.videolan.org så ska nog allt det andra flyta på bra också Windows media player är segt som attan.

Snacka om skillnad. Nu blev det som jag vill. Inga hack whats so ever. En få tacke så himskans.

  • Medlem
  • 2004-09-07 00:31

Min iBook G3/800 hade aldrig några problem med filmer, vare sig med det ena eller andra programmet... Kanske är det minnet som spökar? Jag hade 640MB.

G4 processorn klarar vilka filmer som helst. Förmodligen även HD-filmer.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 12:48

Jag har sedan två månader tillbaks en iBook 12" G4. Skärmen är dåligt inställd från fabrik men du kan ganska enkelt ställa in den själv och resultatet blir så mycket bättre. Om jag gemför denna skärm med min för visso 6 år gamla compaq skärm så är denna grymt mycket bättre i både skärpa som upplösning.

Segheten, jag har 512 + 256 mb ram i min vilket flyter på riktigt bra, visst den är inte överdrivet snabb men nu har jag DC, XFactor (liknande kazaa), iTunes smat HandBrake igång som avkodar en dvd skiva plus andra småprogram igång. Totalt används CPU:n till 100% konstant nu. Trots allt detta flöt filmen S.W.A.T perfekt när jag testa i fullskärmsläge nyss. Med andra ord OS X gör det du vill göra först, vill du kolla på film går dvd-avkodningen något segare. Vilket iaf inte för mig fungerat under XP då filmtitandet hade hackat sönder. Sammanfattningsvis slö för en Mac, det är trots allt den "sämsta" apple du kan köpa idag. Men grymt mycket bättre än liknande PC konkurrenter. Iaf enligt min erfarenhet.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 15:36

Jag tycker att skärmen på min 12" PB (rev. B) är bra (samma som på iBooken). Betraktningsvinkeln i höjdled kunde väl varit bättre, men det är inget jag förlorar någon sömn över.
Tänk på att när du läser inlägg om skärmkvalitet i ett mac-forum är många av dem är skrivna av grafik/foto-folk med känsliga konstnärsögon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 17:59
Ursprungligen av henrrrik:

Jag tycker att skärmen på min 12" PB (rev. B) är bra (samma som på iBooken). Betraktningsvinkeln i höjdled kunde väl varit bättre, men det är inget jag förlorar någon sömn över.
Tänk på att när du läser inlägg om skärmkvalitet i ett mac-forum är många av dem är skrivna av grafik/foto-folk med känsliga konstnärsögon.

Precis. Detta är lätt att glömma bort. Jämfört med de flesta bärbara PC så är skärmen mycket bra, även om den är ännu vassare på 15- och 17-tummarna. Den är skarp, och jämn ut i kanterna, och efter lite kalibrering som nämnts ovan så är färgåtergivningen fullt acceptabel. Mycket av gnället på skärmarna på 12" iBook och 12" PB härrör enligt min mening från människor som sitter med en 9,2 Megapixelsskärm eller liknande på skrivbordet, och sällan från de som verkligen äger en 12-tummare från Apple…

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-07 18:10

Snackade med försäljare på Kullander & Kullander förra veckan och han sa att Ibook och PB har samma 12" skärm.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 18:18

Precis kommit hem från en rund på stan. Besökte inlife och macoteket för att få chansen att klämma
på en iBook i verkligheten. Måste säga att jag tycker skärmen var helt okey.

Testade även en Powerbook 12", vilket jag kanske inte borde ha gjort, och vart grymmt sugen.
Så liten och snygg! Men frågan är ju om den är värd det ganska mycket högre priset?

Är prestandaskillnaden de två emellan märkbar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 18:43
Ursprungligen av nilsson_:

Precis kommit hem från en rund på stan. Besökte inlife och macoteket för att få chansen att klämma
på en iBook i verkligheten. Måste säga att jag tycker skärmen var helt okey.

Testade även en Powerbook 12", vilket jag kanske inte borde ha gjort, och vart grymmt sugen.
Så liten och snygg! Men frågan är ju om den är värd det ganska mycket högre priset?

Är prestandaskillnaden de två emellan märkbar?

Ja, jag tycker prestandaskillnaden är märkbar. Men de största fördelarna med PBn framför iBooken är andra:
-Utökad skrivbordsyta (du behöver inte spegla skärmarna, vilket iofs går att lösa med ibook genom hack)
-Märkbart bättre kvalitetsbygge, iBookens lägre pris betyder också att den inte är lika minutiöst framtagen som PBn.
-Snyggare, en PB syns och märks på ett proffsigare sätt än iBooken som iofs också syns ganska bra med dess knallvita hölje.

Har du råd, är mitt råd att köpa en PB. I annat fall är iBooken ett mycket prisvärt köp, se dock till att ha MINST 512 MB RAM till datorn - OS X formligen ÄTER minne.

IBookens skärm är hyffsad och prestandan likaså, men man får inte glömma bort att iBook är en budgetmaskin. PowerBook håller nog bättre i längden, har du råd köp en sådan.

  • Medlem
  • 2004-09-12 17:57

Jag var lite i samma sits. Jag har nyligen börjat på chalmers och har nu en iBook som ska underlätta för mig.
Skärmen tycker jag är aldeles utmärkt, inga som helst problem.

De största bristerna med en iBook anser jag vara lådan samt tangentbordet. Lådan först och främst är lite svår att förklara, men den känns lite osammanhängande, och när man fäller ned locket t.ex. knarrar det ganska gott om den. Tangentbordet känns även lite halvdant, och det låter ganska gott om det när man knackar på...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 18:04

Efter lite funderande så bestämde jag mig. Så nu har jag beställt en Powerbook 12".
Hoppas bara att leveransen inte tar evigheter.

1
Bevaka tråden