Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärmstrubbel på PowerPC 8200/120

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Juoksengi
  • 2004-09-06 19:36

Har kvar min gamla PowerPC 8200/120 som jag använder som "utskrivare" gentemot min LaserWriter. Har inte haft råd/möjlighet att köpa en USB-skrivare och det har väl fungerat bra så, filerna över till 8200:an och sedan skriver man ut.
Nu började något på 8200 trilskas. Flimmer på skärmen där jag kommit fram till att det
1. inte är bildskärmen, samma flimmer på alla skärmar
2. inte är hårddisken (eller systemet), samma flimmer om man byter hårddisk
3. inte är CD som stör (om den nu kan störa!) jag har kopplat bort CDn
4. inte verkar vara några lösa kablar, jag har testat dem
5. inte verkar vara tangentbord eller mus, det fortsätter att flimra när man kopplar bort dem

Bildskärmsflimret minskar när man trycker ner mustangenten på rätt ställe på skrivbordet.
Någon som har en idé var man kan fortsätta att leta?

Det är ju synd att slänga bort Macen...

Tack på förhand!

Urpo

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 19:51

Det låter som hjärtflimmer. Den är ju trots allt till åren kommen!

  • Medlem
  • 2004-09-06 20:02

Har du provat att ändra upplösning/frekvens i bildskärmsinställningen? Flimrar det på alla inställningar?

  • Medlem
  • Juoksengi
  • 2004-09-07 16:37

Flimrar i alla

Ursprungligen av stfm:

Har du provat att ändra upplösning/frekvens i bildskärmsinställningen? Flimrar det på alla inställningar?

Tack för tipset.
Som rubriken anger så flimrar det oberoende av vilka inställningar som man gör för bildskärmen. Glömde att skriva att jag testat det där.
Har också försökt knacka lite lätt utan att något händer. Felet verkar ligga någonstans i bildskärmskortet (finns det ett sådant??) eller i utgången (har använt olika kablar till olika skärmar).

Urpo

  • Medlem
  • 2004-09-07 17:09
Ursprungligen av urpo:

Tack för tipset.
Som rubriken anger så flimrar det oberoende av vilka inställningar som man gör för bildskärmen. Glömde att skriva att jag testat det där.
Har också försökt knacka lite lätt utan att något händer. Felet verkar ligga någonstans i bildskärmskortet (finns det ett sådant??) eller i utgången (har använt olika kablar till olika skärmar).

Urpo

Det står inget liknande i rubriken. Har du testat att zappa PRAM, och nollställa PMU:n? Det står att läsa på Apples supportsidor hur man gör.

Annars är det nog bara att slänga skiten. Det borde vara rätt lätt att hitta en bättre ersättningsdator för en hundring eller mindre.

Kolla så att grafikkortet sitter fast ordentligt. Det är inte så att du har någon trådlös utrustning (typ telefon mm) i närheten som liger och stör?

  • Medlem
  • Juoksengi
  • 2004-09-07 19:17

Problemet löst!?!

Ursprungligen av whoami:

Kolla så att grafikkortet sitter fast ordentligt.

Grafikkortet ligger vad jag kan se integrerat. Nu fick det här rådet mig dock att börja relativt hårdhänt rucka och vrida på det stora kortet. För att göra en kort historia kort så försvann problemet åtminstone för tillfället. Nu är bildskärmen som den "alltid" har varit och jag kan skriva ut saker igen!
Tusen tack för hjälpen!

Urpo

1
Bevaka tråden