Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förnya .mac?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2004-09-06 13:12

Då var det dags igen då, att bestämma om man ska förnya sitt .mac-konto eller ej. Känner att jag inte använt det speciellt mycket senaste året.
Vad är det som är beroende av .mac? Backup vet jag. Men iSync funkar väl ändå (ja förutom att synca mot .mac-servern så klart…)

Och nej, jag har inte kunnat hitta motiv till att skaffa ett mac.se ännu… :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-09-06 13:39

Tveksamt... det är smart med backup och sync, men det bygger ju på psync som finns i systemet. Om man har en extern disk kan man få det att funka lika bra som med .mac. Dessutom är deras servrar otroligt långsamma. Jag tycker inte att de har lyckats hålla en tillräckligt hög nivå på .mac.

Jag använder mailen som min privata mailadress samt att min sambo även har en .mac under mitt konto som sin privata.
Mejlen har fugnerat perfekt det senaste året. Både för mig och min sambo.

Jag synkar även min kalender, adressbok och bokmärken med .mac och det ser jag som en värdefull backup eftersom jag har samma adresser och kalender i Powerbooken, imacen hemma och i telefonen.
iSync fungerar hur smidigt som helst.

Backup tar jag på annat sätt. Mot min iPod med iSync.

Så nog tycker jag att .mac är värt sina pengar. Plus att jag stödjer Apple indirekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-07 12:50

Jag använder .Mac för i stort sett alla mina jobbfiler. Jag kommer åt dem från min mac, men även från alla xp-burkar på jobbet. Dessutom är det helt fantastiskt smidigt att lägga upp fotoalbum från iPhoto. Satt på hotellrummet efter att min dotter fötts, och lade upp bilder till nära och kära.

Det är inte för diskutrymmet så mycket som smidigheten man betalar.

Vänligen, Ylan

Glömmde precis det... detta med iPhoto! Det gör det värt pengarna. Har ibland funderat på att uppgradera diskutrymmet men har inte kommit fram till det ännu...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 13:52

"Mailen har funkat perfekt", skulle det vara ett argument? Jag har kört en miljard olika mailkonton under en miljard olika år... so to speak..., och aldrig haft strul med dem. Skulle gärna ha .mac för det är smidigt att lägga upp iPhoto-bibliotek till släkt och vänner så, men det är nog det enda jag skulle behöva det till och... då är det på tok för dyrt.

Tja... kanske inte men det har fungerat felfritt. Det är inte alla mejl som gör det.
iPhoto, möjlighet till att synka adressbok och sådant gör att det är värt pengarna.
Samt alla små gåvor man får under året från Apple.

  • Medlem
  • 2004-09-07 14:19

Äh, .mac är egentligen asdåligt (objektivt påstående )

Deras servrar är löjligt långsamma. Det är egentligen enda anledningen till att det inte behövs mer än 100MB. När det tar drygt en halvtimme att lägga upp 20MB, så finns det liksom ingen anledning att ha mer.

Jag skulle vilja att de speedar upp servrarna och ger 1GB i lagring. Backup på 100MB är löjligt.

Programmen som används (iSynk och Backup) är ju väldigt bra, men praktiskt oanvändbara mot deras servrar.

Håller med "stfm" till 110% - är själv ytters tveksam till att förnya mitt som går ut inom kanske 40 dygn. Jag är däremot supernöjd med att ha ett konto hos Martin, dvs. ".mac.se" och som väl bara kostar en tredjedel av vad Apple begär. Men OK, jag behöver bara ett mailkonto som piskar skiten ur vad Apple kan ge samt utrymme för att göra backuper (manuellt) via FTP... en och annan webbsida kanske jag snickrar ihop där också.

Ursprungligen av thevil:

Olle, maila mig på thevil@gmail.com så får du ett konto där. Bästa mailtjänsten jag har provat.

Tack för omtanken men jag är så jättenöjd med ".mac.se" - är gmails tjänst ännu bättre än det skräpfilter som finns på mac.se ??? Föresten, kan gmail nås med "mail.app" eller är det bara via webbläsaren ??

  • Medlem
  • 2004-09-07 16:27
Ursprungligen av thevil:

Oanvändbara? Det funkar otroligt smidigt för mig. Har du exempel på någon tjänst som sköter det bättre?
Det är möjligt att det funkar dåligt om du behöver ta back-up på många GB varje dag, men för oss normala användare funkar det utmärkt.

Det går inte att backa upp flera GB varje dag mot en server på 100MB. Även om vi hade tillgång till flera GB, så skulle man ändå inte hinna ladda upp eller ned så mycket på ett dygn mot deras extremt långsamma servrar. Med tanke på vad man betalar, så får man väldigt, väldigt lite.

När tjänsten lanserade var hårddiskarna en fjärdedel så stora. Deras webutrymme borde åtminstone reflektera det, tycker jag. Dessutom sitter många på snabba uppkopplingar, som förvandlas till modemliknande dito med .mac.

Tanken med iDisk servern är ju att det ska gå snabbt och smidigt, men det är mycket smidigare att lägga filerna på en Zipdisk.

Jag lägger ned .Mac för gott, iDisk är oanvändbar, så dålig hastighet. Mailboxen är på 15 MB, men varje försändelse är begränsad till 3 MB. Oproffsigt.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-07 16:02

Använder inte .mac-mailen så mycket, men för mig är medlemskapet vettigt i alla fall. Gillar att automatbackuppa mina wordfiler (där jag gör lejonparten av mitt arbete) dagligen, utan att tänka på det.

Gillar dessutom att snabbpublicera semesterbilder, och att få trevliga program gratis (även om jag tycker att det börjar bli länge sedan nu...).

Ett tips för att göra hemside-framställningen enklare är att investera i Macromedia Contribute.
Snabbt verktyg för att slänga ihop något, och har man en gång satt ftp-kopplignen så behöver man inte bry sig så mycket sedan.

En smidigare variant av Dreamweaver helt enkelt.

Och då kan man köra mot vilket webb-hotell som helst.

  • Medlem
  • 2004-09-08 13:39

Vi arbetar tydligen olika. Jag har rätt få filer under tio meg. De inställningsfiler man vill göra backup på i systemet är rätt små, men tar ändå åtskilliga minuter att ta backup på. iCal har jag inte ens nämnt, men när du tar upp det så uppstår det ofta konflikter... Det verkar klurigt att synka information, för jag har aldrig stött på ett verktyg som lyckas till 100%.

Jag ska inte argumentera med dig om det här. Om du tycker att du får pyttemycket (jag förstod din festliga pik) så är jag bara glad.

1
Bevaka tråden