Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa mobil à la SE 630, typ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag var rätt impad av SE610 när den kom och det börjar luta åt att jag måste byta ut min hyffsat gamla mobil mot något lite nyare.

Vilken mobil rekommenderas om man kör med Mac och tycker att 610 (eller uppföljaren 630, vad skiljer?) verkar trevlig?

Funktioner jag är ute efter:

- Det är bra om man kan ringa med den.
- Trevlig och överskådlig kalender. Nokias gamla kalender sög.
- Syncfunktioner till Macen.
- Internettjafs.
- En väl fungerande T9-implementation. Här tycker jag att Ericsson varit mycket sämre än Nokia tidigare. Har det ändrats med de senaste mobilerna!?

- Blåtand och stöd för Clicker!!!

- Övriga funktioner som någon av er bara inte kan vara utan!

Låt åsikterna hagla!

/Jont Olof

T630.

Ska du ha den ett tag så tycker jag att du ska satsa på Sony Ericsson K700. T630 är fin och ligger mycket bra i pris, men K700 har en del riktigt bra "nyheter". Bland annat bättre telefonbok, mer minne, mkt trevligare menysystem och en bästtre skärm.

/Stefan

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ska du ha den ett tag så tycker jag att du ska satsa på Sony Ericsson K700. T630 är fin och ligger mycket bra i pris, men K700 har en del riktigt bra "nyheter". Bland annat bättre telefonbok, mer minne, mkt trevligare menysystem och en bästtre skärm.

/Stefan

Jag tycker också att K700 verkar vara cool på pappret. Men när jag läst om den på diskussionsforum, Mobils hemsida osv. så verkar det som om telefonen dras med en herrans massa problem. Knappsatser som fastnar, batterier som inte håller och ljud som försvinner när man precis har svarat. Är det verkligen en mobil som är värd att satsa på!?

/Jont Olof

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Ska du ha den ett tag så tycker jag att du ska satsa på Sony Ericsson K700. T630 är fin och ligger mycket bra i pris, men K700 har en del riktigt bra "nyheter".

Skillnaden mellan T610 och T630 är, om jag har förstått det rätt, ganska liten. Jag säger som Stefan: Satsa på K700i! Tungt vägande skäl är skärmen som är ljusår bättre är på T610, samt mer minne (40MB jämfört med 2MB på T610).

Jag bytte min T610 mot en K700 för en månad sedan och är mycket nöjd. Det enda jag egentligen kan invända är att jag tycker T610 är snyggare och att mina prinskorvar till fingrar tycker bättre om tangenterna på T610. Detta kan jag dock leva med utan större problem, eftersom resten i telefonen är så mycket trevligare än tidigare...

Skärmen och minnet var det som fick mig att byta (samt det faktum att det var ett år sedan jag bytte senast så jag kunde binda om abonnemanget och få ett bra pris... ). Andra finesser jag har haft en hel del glädje av är:

  • Den inbyggda radion som låter riktigt bra. FM, stereo, handsfreelurar medföljer.

  • En bättre grafikmotor till Javaspel. Jag har faktiskt köpt flera stycken redan, visserligen för 3 dollar styck, men jag trodde ändå aldrig att jag skulle lägga pengar på mobilspel ;). Prince of Persia och Splinter Cell är faktiskt riktigt underhållande och definitivt värda några tior styck.

  • MP3-spelaren, som egentligen är kass som MP3-spelare eftersom minnet i telefonen inte räcker till många låtar. Det jag uppskattar är istället att man kan använda MP3-filer som ringsignaler vilket ger en hel del festliga möjligheter Äntligen kan man vara säker på att man har en signal som ingen annan har... Det går även att spela in ljud direkt med telefonen och använda dessa som ringsignaler.

  • Kameran har nått VGA-upplösning (640x480) vilket innebär att man nu kan se vad bilderna föreställer. Det är visserligen en bit kvar innan det blir bra, men det är ett stort lyft från vad T610 kunde prestera. Lite dock inte på reklamen som säger att det är 4x digital zoom. Det fungerar bara om man utnyttjar ett läge med mindre upplösning. I maxläget kan man inte zooma alls.

Sedan finns det förstås en miljon andra funktioner med olika nödvändighetsfaktorer. En kul sådan är en Salling Clicker-liknande funktion för att fjärrstyra olika programvaror, som t.ex. presentationer och mediaspelare. Jag såg någonstans att K700 var det närmaste man kunde komma en 3G-telefon utan att köra 3G och mycket av programvaran verkar ha sitt ursprung där.

Oj, det blev längre än jag trodde det här... Finns mycket att berätta om K700i...

/Göran

Ursprungligen av Göran Bolinder:

Lite dock inte på reklamen som säger att det är 4x digital zoom. Det fungerar bara om man utnyttjar ett läge med mindre upplösning. I maxläget kan man inte zooma alls.

Ah - så den har alltså "4 ggr digital utzoomning"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-06 08:48

Jag har haft min K700 i ca 2v. nu och inte haft några problem alls med den. Den syncar utan problem med maccen via blåtand och den har alla funktioner man kan tänka sig.
Det som jag reagerade på mest var ju batteritiden då, den håller i ungefär tre dagar om du använder den hyfsat mkt. t ex. tar massa foton, lyssnar på radio, spelar in lite video etc.. men det är inget större problem tycker jag.

Står valet mellan t630 och en K700 så tycker iaf jag att valet är klart. K700!!

Så sin stand by tid är inte längre än tre dagar trots att du har en sådan sen version av telefonen. Det bådar inte direkt gott tycker jag... Hur lång praktisk stand by tid får man från T630?

Göran: Upplever du batteritiden som ett problem!? Och hur är det med knappsatsen!? Enligt vad jag läst mig till skall 2:an på knappsatsen fastna på vissa exemplar. Den sista kritik jag hört om K700 är att den man talar med inte skall höra vad man säger i början av samtalet när man blir uppringd (litegrann som Telias telefonkiosker). Är det problem som du har upplevt!?

Tack för utförligt svar!

/Jont Olof

Batteritiden har jag inget problem med. Jag brukar iofs stoppa luren i laddaren när jag är nere på halva batteritiden, så jag utnyttjar sällan batteriet till det bittra slutet. Därför spelar det egentligen ingen roll för mig om jag laddar den med 2 eller 5 dagars mellanrum. Än så länge sover jag ändå på nätterna och behöver inte telefonen då...

Det sitter ett mindre batteri i K700 (BST-30 med 700mAh) jämfört med T610 (BST-25 med 770mAh) så det är inte så konstigt att tiden blir sämre. Förmodligen behövdes utrymmet till kameran och annat lull-lull. Dessutom lär den förträffliga skärmen på telefonen suga i sig betydligt mer batteri än tidigare.

En kul detalj jag glömde i förra inlägget är den lampa som sitter bredvid kameran och som är avsedd för att man skall kunna ta bilder i mörker. Så länge motivet inte är mer än en halvmeter bort funkar det säkert, men inte annars. Däremot är ficklampan guld värd om t.ex. skall besöka en BajaMaja på Malmöfestivalen mitt i natten... Man vill ju gärna se vad man kliver i, samt försöka hitta lite papper utan att av misstag råka fingra på något onämnbart...

Jag har inte heller upplevt något problem med hörbarheten (som inte är orsakat av undertecknads sluddrande förstås... ). Däremot fastnar min 2-knapp ibland om man inte trycker rakt uppifrån på den, och det kan vara lite irriterande. Nu har jag vant mig och lärt mig trycka rätt så det händer inte lika ofta längre. Knappsatsen är väl annars det sämsta med K700 och känns lite väl plastig för en i övrig såpass påkostad lur. Joysticken är dock betydligt bättre än på T610.

/Göran

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-06 12:17

Jag har haft min k700 i ett par veckor nu, och den är fantastisk. Tycker att adressboken är många gånger bättre i k700 än t610/630. Kalendern är helt ok. Allt synkar bra mot både Outlook på jobbet och PBn hemma via blåtand. Upplever inte batteritiden som ett problem. Visst går det snabbare att tömma det än på den gamla t68 jag hade, men å andra sidan är skärmen såååå mycket bättre att man förlåter det.

Gå in och känn på ett ex hos din favorithökare!

Frågvis är jag och det är kul att få svar!

Jag läste någonstans att iSync inte synkar alla adressuppgifter till/från K700. Stämmer detta eller har problemet avhjälpts sedan introduktionen?

/Jont Olof

Den här tycker jag är intressant; ska släppas inom närmaste månaden:

http://www.nokia.se/phones/6260

Kommer nog köpa den själv, i kaffetemat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-06 13:06

Kan säga att jag personligen aldrig haft något problem med att tvåan på knappsatsen ska ha fastnat när man tryckt ner den.. men jag har bara haft min telefon ett par veckor så det kanske är ett problem för äldre modeller?
Det enda som jag uppfattar som lite störande är att det kan ta en sekund eller två innan den som ringer upp hör vad man säger, men detta har jag bara upplevt med handsfree inkopplat, utan den verkar det funka normalt.

Edit:
Sitter och pillar med inställningarna för att kunna maila från mobilen nu får se om man får rätsida på detta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 13:23

knappsatsen på min T630 har fastnat några gånger, med följden att nedersta knappraden inte gått att använda.

Mitt största problem med min t630 (utöver den första besvikelsen över plastigheten samt att färgen väldigt lätt nöts bort) är utformningen av själva luren. Jag använder inte handsfree utan pratar på det gamla hederliga sättet med luren mot örat, och det är hopplöst att hitta "rätt" placering.

Min förra telefon (Nokia 3210) var lätt att placera rätt mot örat så att man hörde bra + att yttre ljud skärmades bort. Den luren är helt enkelt utformad så att den passar örat - högtalaren sitter längre ner än på t630 och är omgiven av en yta som sluter (nästan) tätt mot örat. T630 är det inte, den känns nästan obekväm och ibland måste jag trycka luren hårt mot örat för att höra vad den andre säger.

Nu är jag tillbaka igen. Jag har klurat länge nog på det här med telefonen och var idag på väg att köpa en K700i. Jag hade kommit ända till affären och började snacka med försäljaren när jag fick kalla fötter. Problemet är ju att en K700i kostar 4000 medan en T630 går lös på 2000, dvs halva priset. Det här med radio och mp3-spelare är inga funktioner som jag efterfrågar egentligen, men K700i har andra kvaliteter som jag gillar, frågan är dock om det är värt det dubbla priset?

Minnet - Jag har inte lyckats utröna hur mycket minne T630 har, men jag har förstått att K700:an har rätt mycket mer (är det 4MB mot 40Mb, eller?) Hur påverkar detta adressbokskapaciteten? Hur många poster kan exempelvis lagras i T630 mot K700:an?

Video - Att kunna spela upp mp4-kodade filmer tycker jag låter cool, men inte för att spela in videosekvenser med kameran, utan snarare för att kunna spela upp exempelvis musikvideos på mobilen. Jag producerar videomaterial som jag i sådana fall vill kunna tanka över till mobilen och visa upp. Går detta? Hur lång tid kan man trycka in på telefonens 40 MB?

Spelmotorn - Göran skrev att grafikmotorn i K700 var avsevärt mycket bättre. Eftersom jag jobbar en del med dataspelproduktioner så låter detta intressant. Hur stor är skillnaden egentligen!? Finns det alltså spel till K700 som inte går att spela på T630?

Vilken telefon integrerar bäst med Mac OS X? Jag har talat med Jonas Salling och K700:an har något fel i systemet som göra att den inte presenterar informationen från Salling Clicker korrekt på skärmen. Detta är dock ett rent kosmetiskt problem som inte påverkar funktionen och förhoppningsvis blir detta snart avhjälpt. Hur är det med iSync?

Någon annan sa även att skärmen var avsevärt mycket bättre än på T630...

Jag tror att mitt huvudsakligan problem är att jag har så svårt för att slänga pengar på en nalle. Jag vill ha balla funktioner, men jag vill veta att jag får valuta för pengarna. Om fördelarna med K700i inte lever upp till det dubbla priset kan jag precis lika gärna köpa en T630, slänga på en tusenlapp till och få en Palm Tungsten T3 på köpet.

Åsikter?

/Jont Olof

Ursprungligen av Jont Olof:

Minnet - Jag har inte lyckats utröna hur mycket minne T630 har, men jag har förstått att K700:an har rätt mycket mer (är det 4MB mot 40Mb, eller?) Hur påverkar detta adressbokskapaciteten? Hur många poster kan exempelvis lagras i T630 mot K700:an?

T630 - 2MB, T700i 40MB. Begränsande faktor för adressboken är tyvärr inte minnet, utan att det bara finns 500 platser för telefonnummer. Vad det beror på att telenummer ligger på fasta platser vet jag inte och jag tror att övriga adressuppgifter går på det vanliga minnet. Jag som har alldeles för många kontakter fick dock göra ett urval och bara synka vissa för att det skulle fungera. Antalet blir ungefär 500 delat med det antal nummer du har till varje kontakt (kanske oftast 3 - hem, jobb, mobil). Jag synkar just nu 273 adresser med min K700 och det är ganska nära smärtgränsen. Hur många enT 630 klarar vet jag inte men jag tror det är samma som en T610. Till min T610 synkade jag max runt 200 kontakter.

Ursprungligen av Jont Olof:

Spelmotorn - Göran skrev att grafikmotorn i K700 var avsevärt mycket bättre. Eftersom jag jobbar en del med dataspelproduktioner så låter detta intressant. Hur stor är skillnaden egentligen!? Finns det alltså spel till K700 som inte går att spela på T630?

Så lär det vara. Jag tror att t.ex. Splinter Cell - Pandoras Box (som jag personligen anser vara 3 mycket väl investerade dollar från Gameloft ) marknadsförs tillsammans med vissa Ericsson-modeller försedda med samma grafikmotor. Några detaljer har jag dock inte.

Ursprungligen av Jont Olof:

Vilken telefon integrerar bäst med Mac OS X? Jag har talat med Jonas Salling och K700:an har något fel i systemet som göra att den inte presenterar informationen från Salling Clicker korrekt på skärmen. Detta är dock ett rent kosmetiskt problem som inte påverkar funktionen och förhoppningsvis blir detta snart avhjälpt. Hur är det med iSync?

Jonas har rätt (och han borde ju veta, eller hur... ). Dessutom finns det en del fjärrkontrollfunktioner för att t.ex. styra presentationer och mediaspelare inbyggda i telefonen som med hjälp av ett annat Salling-hack kan användas till en del motsvarande uppgifter. Med den senaste versionen av iSync fungerar synkningen utmärkt, förutom att adresser inte följer med. Det tror jag dock inte fungerar med någon annan lur heller(?).

Ursprungligen av Jont Olof:

Någon annan sa även att skärmen var avsevärt mycket bättre än på T630...

Någon annan har väldigt klart för sig. Skärmarna spelar inte i samma division. I somras när jag tillbringade den varma och soliga veckan vi fick på en strand i Danmark hade jag precis köpt min K700 och satt förstås och knappade på den dygnet runt, även mitt på dagen på stranden. Det var inga problem att se vad som visades trots intensivt solljus, vilket inte hade varit fallet med 610/630-skärmarna.

Ursprungligen av Jont Olof:

Om fördelarna med K700i inte lever upp till det dubbla priset kan jag precis lika gärna köpa en T630, slänga på en tusenlapp till och få en Palm Tungsten T3 på köpet.

De viktigaste orsakerna till att jag bytte var större minne och bättre skärm. Sedan måste jag erkänna att möjligheten med MP3-ringsignaler lockade en del också. Bättre kamera, radio, spelmotor var saker som var trevligt men inte avgörande och mycket annat som jag idag uppskattar mycket hade jag ingen aning om när jag köpte den.

Det finns ett 63-sidigt White Paper om K700 som säkert ger svar på en massa detaljer. Den kan hämtas om man registrerar sig som utvecklare hos Sony-Ericsson (kostar gratis). Orkar du inte det kan du ju höra av dig så mailar jag det till dig.

/Göran

Ursprungligen av Göran Bolinder:

T630 - 2MB, T700i 40MB. Begränsande faktor för adressboken är tyvärr inte minnet, utan att det bara finns 500 platser för telefonnummer. Vad det beror på att telenummer ligger på fasta platser vet jag inte och jag tror att övriga adressuppgifter går på det vanliga minnet. Jag som har alldeles för många kontakter fick dock göra ett urval och bara synka vissa för att det skulle fungera. Antalet blir ungefär 500 delat med det antal nummer du har till varje kontakt (kanske oftast 3 - hem, jobb, mobil). Jag synkar just nu 273 adresser med min K700 och det är ganska nära smärtgränsen. Hur många enT 630 klarar vet jag inte men jag tror det är samma som en T610. Till min T610 synkade jag max runt 200 kontakter.

Så lär det vara. Jag tror att t.ex. Splinter Cell - Pandoras Box (som jag personligen anser vara 3 mycket väl investerade dollar från Gameloft ) marknadsförs tillsammans med vissa Ericsson-modeller försedda med samma grafikmotor. Några detaljer har jag dock inte.

Jonas har rätt (och han borde ju veta, eller hur... ). Dessutom finns det en del fjärrkontrollfunktioner för att t.ex. styra presentationer och mediaspelare inbyggda i telefonen som med hjälp av ett annat Salling-hack kan användas till en del motsvarande uppgifter. Med den senaste versionen av iSync fungerar synkningen utmärkt, förutom att adresser inte följer med. Det tror jag dock inte fungerar med någon annan lur heller(?).

Någon annan har väldigt klart för sig. Skärmarna spelar inte i samma division. I somras när jag tillbringade den varma och soliga veckan vi fick på en strand i Danmark hade jag precis köpt min K700 och satt förstås och knappade på den dygnet runt, även mitt på dagen på stranden. Det var inga problem att se vad som visades trots intensivt solljus, vilket inte hade varit fallet med 610/630-skärmarna.

De viktigaste orsakerna till att jag bytte var större minne och bättre skärm. Sedan måste jag erkänna att möjligheten med MP3-ringsignaler lockade en del också. Bättre kamera, radio, spelmotor var saker som var trevligt men inte avgörande och mycket annat som jag idag uppskattar mycket hade jag ingen aning om när jag köpte den.

Det finns ett 63-sidigt White Paper om K700 som säkert ger svar på en massa detaljer. Den kan hämtas om man registrerar sig som utvecklare hos Sony-Ericsson (kostar gratis). Orkar du inte det kan du ju höra av dig så mailar jag det till dig.

/Göran

Cool! Hur är det med mpeg4-kodad video, kan du överföra video från dator och spela upp det på telefonen?

Vänta en vecka och köp Nokia 6260 - den är ju snygg dessutom

http://www.nokia.se/phones/6260/

1
Bevaka tråden