Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LUDC med mac? - Fildelning i Lund

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 10:29

Jag har en förstklassig 10 Mbit-lina i mitt studentrum i Lund. För att minska all tung trafik har man stängt möjligheterna för fildelning utanför Lund. Alltså ska man kunna dela filer inom studentområdet på en utvald hubb (då med en hastighet av 100 Mbit/s). Jag med mac ska tydligen använda mig av dcGUI. Jag har ännu inte fått det att fungera. Jag får upp listan med användare och kan prata med dem, men när jag försöker browsa en fillista står det bara "Send error" i aktivitetsfönstret. Vad kan vara fel?

Tacksam för all form av hjälp/kommentarer!

Om diskussioner om fildelningsprogram inte skulle vara tillåtna på forumet ber jag om ursäkt för den här tråden.

Låter som det är brandväggsrelaterat. DCgui använder port 9172 tror jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 11:03

Hmm... Har öppnat 9176 & 9177. Transfer: TCP Listen Port: 9177, Hub Search: UDP Listen Port: 9176. Är där nån mer port som bör öppnas alltså?

Enligt manualen på http://dcgui.berlios.de är det 9172 som är default, fast i kommandoexempel använder de 9176. Borde gå att se under Options>Connection>Mode.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 11:33

Oavsett vad som är default så är det väl det som man ställer in på som räknas? Kan det spela någon roll vilken man väljer?

Nej, defaultvärdet kvittar, det är vad du ställt in som är aktuellt. Det var bara jag som inte hängde med riktigt i vad du sa.

Har du datorn kopplat direkt ut mot nätverket eller via router/brandvägg?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 12:00

Den är direkt kopplad in i jacket man har i rummet. De har nåt slags system där man reggar sin MAC-adress och sen får en IP-adress tilldelad. För att minska belastningarna så har de på något sätt gjort så att man inte kan dela filer utanför det inre nätet, alltså enbart mellan alla studenter i Lund. Därför är det omöjligtför mig att använda exempelvis LimeWire för att hitta godis. Och nu när inte dcGUI fungerar för mig är mina möjligheter till att nyttja dessa olagligheter borta...

Bodde själv på Delphi när de spärrade P2P portarna mot SUNET, och LU-hubben startades. Om du har öppnat portarna som DCgui använder, vet jag dock inte vad som vad som är problemet.

Om du försöker söka efter filer då? Det kan vara så att du är i passive mode vilket ibland gör att man inte får några träffar.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 12:36

Det kan inte vara nåt med installationen av programmet då? Jag läste nån tråd om dcGUI och hur man installerade det där det var en massa kommandon i terminalen man var tvungen att ta sig igenom. Men jag tror att det bara gällde om man skulle använda sig av en speciell version. Den versionen som man kör genom ett slags Hypercard-liknande program, kommer inte ihåg vad det hette..

Nej, jag är inte i Passive mode.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-25 12:01

Aha, trevligt att man hittade den här tråden. Jag har samma typ av uppkoppling och vill också komma igång med fildelning. Hur funkar det med DCgui? Är det bara att sätta igång det och köra mot en speciellt hub eller? Och i så fall vilken? För om man skulle köra igång LimeWire eller liknande (och även DC mot otillåtna hubbar) så stänger de väl ner uppkopplingen i ett dygn har jag för mig. Någon som fått det att fungera?

1
Bevaka tråden