Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

// Vad kan vi förvänta oss från Apple innom 1 år? //

Tråden skapades och har fått 88 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-09-05 14:30

vad säger ni om detta?

  • resolution independent UI i TigerBetyder detta att vi äntligen kommer ha bärbara & stationära 17" med större upplösning än 1440x900 pixlars upplösning?
    Man kommer kunna förstora menyer, ikoner osv utan att behöva sänka upplösningen vilket gör att ytans storlek bibehålls, perfekt på en så högupplöst skärm där man annars inte skulle se menyernas innehåll
    (som de 15" bärbara pc burkarna med 1600x1200)

  • G5 i powerbook? KNAPPAST!Ledsen, men jag tror knappast på att G5 kommer skaffa sig boplats i våra älskade powerbooks på ett bra tag.
    Apple kommer nog istället använda Dual Core G4 i powerbook & vanlig G4 i iBook, men det låter väll inte heller helt taskigt? En "dual cpu" i ens bärbara burkar blir något apple kommer bli ensam om länge...

  • Uppgradera iMac G5?Ni har väll sätt dokument som beskriver hur man byter ut fläktar, cpu, mm på nya iMac G5?
    Har Apple insett att använddare inte orkar köpa ny burk hela tiden? Vem vet, de kanske kommer lansera uppgraderingspaket till imacarna, eller förmodligen erbjuda uppgradering av dem på serviceställen.
    Det bästa vore om grafikkortet även va utbytbart vilket är högst osannolikt

Senast redigerat 2004-09-05 14:43

Mycket snack om att grafikkortet i nya iMac är lite klent. Jag undrar vad som är skälet till att det inte skulle kunna vara utbytbart? Går det inte att komma åt, blir värmen för hög eller är det passformen på andra kort som inte stämmer?

Ursprungligen av Ian Curtis:

Mycket snack om att grafikkortet i nya iMac är lite klent. Jag undrar vad som är skälet till att det inte skulle kunna vara utbytbart?

Gissar på att grafikkortet är integrerat på moderkortet/logikkortet. En inte allt för ovanlig lösning hos "budgetmaskiner" på PC-sidan. Lite synd men säkert nödvändigt av utrymmes och värmesjäl.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 23:33
Ursprungligen av Ian Curtis:

Mycket snack om att grafikkortet i nya iMac är lite klent. Jag undrar vad som är skälet till att det inte skulle kunna vara utbytbart? Går det inte att komma åt, blir värmen för hög eller är det passformen på andra kort som inte stämmer?

Fast det är väl inte riktigt lika illa som vi/jag får det att låta, kikar du på en vanlig pc tänkt för vanliga människor sitter det väl kanske ett nvidia 6200 eller ati x600 i dem nuförtiden, kort som inte är bättre de. Men jag gillade ju amigan en gång i tiden och där fick man ju verkligen överlägsen hårdvara för pengarna, dåvarande amigor körde ju macos snabbare än macarna själva trots emulering. Inte blir det ju bättre av att man kan köpa en pc i delar precis som man vill ha den och till ett skapligt pris relativt färdigbyggda system. Det och premien man betalar för att det är en appleprodukt (som väl iofs inte är så farlig om man väger in den design och tankearbetet bakom istället för att bara ta en plåtlåda och stoppa i standardkomponenter, plus oset man får med, plus ilife och iwork (som ju bara var 30 dagars demoversion).
Jag hade inte haft något besvär med radeon 9600 om jag visste att jag kunde byta det om ett halvår då det säkert känns lite föråldrat och man "måste" byta. Å andra sidan finns det tv-spel, men vad skall man då med en bra dator till överhuvudtaget? Bara spel som kräver något.

Nuvarande dator är en athlon-xp 2100+, 1gb ram, 2*80+1*200gb disk, dvd-brännare och radeon 9200. Samma cpu, 512mb ram, 2*80gb disk och gf2 gts satt i när jag köpte den för 2.5 år sedan.
Ett audigy2 platinum ex också, eller vad de heter, så jag stör mig en del på att spdif och hörlursuttaget är ett och samma, jag vill kunna ha lurar och koppla datorn till min receiver, som tur är finns det ju usblurar som antagligen fungerar de med?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-09-05 22:09

Vette sjutton om jag vill ha en iBook med G5, med tanke på hur pass grillad min vänstra handled är av en sketen 800MHz G4, jag längtar faktiskt tillbaka ibland till mitt gamla dasslock åtminstone när man sitter och skriver.

Ärligt talat är det bara jag som hellre drömmer om 10 timmars batteritid, svala tangentbord och högupplösta skärmar mer än Barsebäcksliknande processorer...

Ursprungligen av iBjorn:

Ärligt talat är det bara jag som hellre drömmer om 10 timmars batteritid, svala tangentbord och högupplösta skärmar mer än Barsebäcksliknande processorer...

Nej, jag vill helt klart ha en iBook mini! Den skall vara liten lätt och snygg i samma design och färger som iPod mini. Det går t o m bra med G3 processor bara den är sval, tyst och liten.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-05 23:33

iWeb

iWeb - enkelt program för att skapa och underhålla web-sidor.
Själv använder jag GoLive. Men vet en massa som skulle vilja ha ett enklare program för att snabbt sätta ihop en liten site. Att Apple släppt (eller kommer att släppa?) en HTML-editor i sitt nya WebKit kan ju vara ett tecken på detta.

Skulle vara kul om Apple visade framfötterna här med.

Ursprungligen av bod:

iWeb - enkelt program för att skapa och underhålla web-sidor.
Själv använder jag GoLive. Men vet en massa som skulle vilja ha ett enklare program för att snabbt sätta ihop en liten site. Att Apple släppt (eller kommer att släppa?) en HTML-editor i sitt nya WebKit kan ju vara ett tecken på detta.

Skulle vara kul om Apple visade framfötterna här med.

Att Webkit får stöd för HTML-editering (dvs IE-taggen content editable) har nog mer med Dashboard att göra. Och stöd för alla (för tillfället) IE-specifika publiceringsverktyg som bygger på det.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-05 23:47

Nja

Ursprungligen av Hagelin:

Att Webkit får stöd för HTML-editering (dvs IE-taggen content editable) har nog mer med Dashboard att göra.

Nja... det vet man aldrig. Det är väl snarare så att det är rätt enkelt för Apple att ta fram iWeb nu om dom skulle vilja det. Dom har både preview, edit, FTP, WebDav, bildkonvertering mm färdigt.
Hade gärna sett ett program från Apple här. Dom skulle få även en Web-editor att vara enkel som en barnlek.
¨

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-06 00:02

Multiprocessorsmaskin samt DSP-kort

En annan sak som man skulle vilja se från Apple är en flerprocessorsmaskin, typ 4 eller 8 processorer. Typ att man hade processor-slots. Man väljer själv hur många processorer man vill ha. Det finns ju funnits sådana lösningar för PCI, men det blir ju lite ineffektivt och stöds heller inte av OS utan endast av specialskrivna applikationer.

Det kommer alltid att finnas behov för detta.
Det var sådant väldigt snack i början av OSX hur mycket effektivare OSX var vid flera processorer, typ 20-30st, jämfört med NT. Mycket prat, liten verkstad. Om man inte kan få fler än 2 processorer, spelar det ju rätt liten roll hur bra OSX är att hantera detta.

En annan produkt man skulle vilja se från Apple:
DSP PCI-kort som stöds av OSX direkt. Idag har ju t.ex ProTools egna PCI-kort med DSP-processorer för att klara att köra mix, effekter och ljudprocesser i realtid. Vad fräckt det hade varit om istället dessa processorer varit integrerade i OSX där system skötte det hela. Då kunde all program utnyttja detta, PhotoShop, 2D; 3D, video. Då hade pratet om processorer avtagit om man kunde få den maskin som behövdes. PhotoShop stödde för länge sedan Radius grafikkort som hade DSP på sig. Det har funnits massa speciallösningar genom tiden. TC Works har DSP-kraft via FireWire. Också specialskriven kod.
Tänk om allt detta var STANDARD. Då hade alla program kunnat utnyttja det och priset hade gått ner.

Dock tillhör det väl den bistra verkligheten att man inte skulle behöva byta maskiner så ofta som Apple vill. Så om sådana här lösningar kommer från Apple, kanske inte är sannolikt.
¨

  • Medlem
  • 2004-09-06 00:13
Ursprungligen av bod:

En annan sak som man skulle vilja se från Apple är en flerprocessorsmaskin, typ 4 eller 8 processorer. Typ att man hade processor-slots. Man väljer själv hur många processorer man vill ha. Det finns ju funnits sådana lösningar för PCI, men det blir ju lite ineffektivt och stöds heller inte av OS utan endast av specialskrivna applikationer.

Det kommer alltid att finnas behov för detta.
Det var sådant väldigt snack i början av OSX hur mycket effektivare OSX var vid flera processorer, typ 20-30st, jämfört med NT. Mycket prat, liten verkstad. Om man inte kan få fler än 2 processorer, spelar det ju rätt liten roll hur bra OSX är att hantera detta.

En annan produkt man skulle vilja se från Apple:
DSP PCI-kort som stöds av OSX direkt. Idag har ju t.ex ProTools egna PCI-kort med DSP-processorer för att klara att köra mix, effekter och ljudprocesser i realtid. Vad fräckt det hade varit om istället dessa processorer varit integrerade i OSX där system skötte det hela. Då kunde all program utnyttja detta, PhotoShop, 2D; 3D, video. Då hade pratet om processorer avtagit om man kunde få den maskin som behövdes. PhotoShop stödde för länge sedan Radius grafikkort som hade DSP på sig. Det har funnits massa speciallösningar genom tiden. TC Works har DSP-kraft via FireWire. Också specialskriven kod.
Tänk om allt detta var STANDARD. Då hade alla program kunnat utnyttja det och priset hade gått ner.

Dock tillhör det väl den bistra verkligheten att man inte skulle behöva byta maskiner så ofta som Apple vill. Så om sådana här lösningar kommer från Apple, kanske inte är sannolikt.
¨

Tror knappast vi får se en powermac med fler än 2 självständiga cpu:er, som mest dual dualcore g5:or eller liknande. Om nån mac får fler cpu:er än 2 blir det nog rackmodell.
Har man behov av mer cpu kraft skaffar man sig nog ett tack med xserves som man klustrar.

hum....det du snackade om där i slutet....är det inte det som motsvarar apples nya core image, core video & core audio?
bara att vänta på att adobe & macromedia smackar in stöd för det när det finns i Tiger, det hade varit häääärligt.
Speciellt om 3d program kan börja använda grafikkortet allt mer för rendering tom istället för bara modellerandet.

En lite OT pryl...såg att ett företag som skapar musikskapar program (för win tror jag) håller på att fixa så att man kan använda grafikkorten (gpu:erna) som extra cpu:er.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-06 03:51

Cluster inte färdigutvecklat

Ursprungligen av P3t3r:

Tror knappast vi får se en powermac med fler än 2 självständiga cpu:er, som mest dual dualcore g5:or eller liknande. Om nån mac får fler cpu:er än 2 blir det nog rackmodell.
Har man behov av mer cpu kraft skaffar man sig nog ett tack med xserves som man klustrar.

Det är nog en vanlig missuppfattning av Apples cluser-lösning. När jag hörde om den första gången så förutsatte jag också att OSX skulle sköta detta "transparent" så att alla program fick nytta av det. Men icke. För att få fart, måste tyvärr varje program skrivas om. Cluster är inte för vanligt folk, det är för utvecklare. Det finns ju även andra specialsätt att öka hastigheten, t.ex nätverksrendering av 3D/animationer.

Skillnaden mellan cluster och att ha flera processorer i en och samma maskin, är att väldigt många programvaror redan stödjer flera processorer och nästan inga program stödjer cluster. Sätt i ett gäng processorer, och hastighetsökningen kommer direkt.

Ursprungligen av P3t3r:

hum....det du snackade om där i slutet....är det inte det som motsvarar apples nya core image, core video & core audio?

Precis.Core Image/Video utnyttjar detta (dock inte Core Audio vad jag vet). Här ser man EN effekt av att använda andra processorer än huvudprocessorn/G5. Om man sedan tänker sig att man hade haft 8 DSP-processorer per PCI-kort (tror det är något sådant på Digidesigns DSP-kort). Då kan man snacka dator. Det är sådana lösningar som gör att det kommer NYA tillämpningar på en dator.

Jag tror att vi kommer få ser än mer 2 processorer i en Mac. Antingen rakt av eller i form utav flera dualcore. Man skall också ha i minnet att OSX är utvecklat för detta samt att både XBox2 och PlayStation3 satsar på flerprocessor-maskiner. Och till sist det faktum att det är svårt att höja GHz-farten, gör det ännu mer troligt att vi får se fler processorer i en och samma maskin.
Om det sker inom ett år, som tråden handlar om... vem vet? Jag tycker det borde ha kommit för flera år sedan.
¨

Senast redigerat 2004-09-06 04:21
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-06 04:24

Proffsmaskiner, mer PCI

En sak som borde vara bra är om Apple gjorde om sina största maskiner.
- En modell med AGP- och 1st PCI-plats. Lägre pris än nu.
- En modell med AGP- och kanske 6 PCI-platser. Högre pris än nu.
De flesta användare behöver inte PCI-längre, det mesta kan fås via FireWire istället.
Men de som behöver PCI, t.ex ProTools-system, behöver mer än de 3 som idag finns.
Så hade Apple det förr, på 8500/9500-tiden. Visst man kan köpa PCI-expander-chassin, men den busshastigheten är ju helt bedrövlig. Framförallt idag när den interna hastigheten är så "grym" i G5orna.

Det core kul om det kom inom ett år det med. Även här så borde det kommit för länge sedan, eller rättare sagt, Apple borde inte tagit bort det som redan fanns.
¨

  • Medlem
  • 2004-09-06 06:50
Ursprungligen av bod:

Det är nog en vanlig missuppfattning av Apples cluser-lösning. När jag hörde om den första gången så förutsatte jag också att OSX skulle sköta detta "transparent" så att alla program fick nytta av det. Men icke. För att få fart, måste tyvärr varje program skrivas om.
¨

Japp, tyvärr...

MEN! detta kanske är apples mål...helt transparent klustring.
Tänk er, jobbar ni med något som inte kräver mer än 100 mbit bandbredd för att fördela arbetet så letar er lilla ibook upp andra macar via wlan anslutningen ni har hemma och hittar er g5 powermac i nätverker och slavar den hadde ju varit hur grymt som helst...

ska bli intressant att se om apple förenklar klusterteknologin mer så det inte krävs specialskrivna program för ändamålet.

Ursprungligen av P3t3r:

Japp, tyvärr...

MEN! detta kanske är apples mål...helt transparent klustring.
Tänk er, jobbar ni med något som inte kräver mer än 100 mbit bandbredd för att fördela arbetet så letar er lilla ibook upp andra macar via wlan anslutningen ni har hemma och hittar er g5 powermac i nätverker och slavar den hadde ju varit hur grymt som helst...

ska bli intressant att se om apple förenklar klusterteknologin mer så det inte krävs specialskrivna program för ändamålet.

Tekniken för hel transparant klustring finns. Är ett svenskt företag som har utvecklat detta, dock enbart för Linux ännu. Men men..

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-05-15 23:39
Ursprungligen av P3t3r:

Japp, tyvärr...

MEN! detta kanske är apples mål...helt transparent klustring.
Tänk er, jobbar ni med något som inte kräver mer än 100 mbit bandbredd för att fördela arbetet så letar er lilla ibook upp andra macar via wlan anslutningen ni har hemma och hittar er g5 powermac i nätverker och slavar den hadde ju varit hur grymt som helst...

ska bli intressant att se om apple förenklar klusterteknologin mer så det inte krävs specialskrivna program för ändamålet.

Kika på QNX, helt klustrat OS är även ett av målen med DragonFLY BSD som är en fork av FreeBSD 4.x.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2005-05-20 13:03
Ursprungligen av iBjorn:

Vette sjutton om jag vill ha en iBook med G5, med tanke på hur pass grillad min vänstra handled är av en sketen 800MHz G4, jag längtar faktiskt tillbaka ibland till mitt gamla dasslock åtminstone när man sitter och skriver.

Ärligt talat är det bara jag som hellre drömmer om 10 timmars batteritid, svala tangentbord och högupplösta skärmar mer än Barsebäcksliknande processorer...

Du är inte ensam om det! Framförallt batteritid och svala tangentbord.

  • Medlem
  • 2004-09-06 00:01

hehe...och här höll vi oss till topicen va?

Apple har gjort så att man kan uppgradera iMac G5 rätt väl... Hårddisk, skärmen, nästan allt förutom när det kommer till processorn och grafikkortet. Jäkligt trist faktiskt då grafikkort var praktiskt taget det enda jag skulle vela uppdatera på den.

  • Medlem
  • 2004-09-06 07:58
Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apple har gjort så att man kan uppgradera iMac G5 rätt väl... Hårddisk, skärmen, nästan allt förutom när det kommer till processorn och grafikkortet. Jäkligt trist faktiskt då grafikkort var praktiskt taget det enda jag skulle vela uppdatera på den.

det som hadde varit läckert är om apple haddde kunnat köra nvidias nya "mobile pci express" gränssnitt, MXM. dvs små mini pci express grafikkort för bärbara datorer...håller tummarna för att det blir så i framtiden i alla fall.

lika stort som ett airportexpress kort ungefär, litet med andra ord

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-07 03:49

iPod MM

iPod MultiMedia:
- Mic-ingång med 16bit 44kHz. Lagrar som Lossless/MP3 etc
- Koppla digitalkamera direkt till USB-kort (USB Storage Device och PTP)
Inget trams med massa kort-adapters. Behövs inte!
- Eventuellt färgskärm
- TV-utgång (kan visa KeyNote-presentationer och MPEG4-filmer mm)

Allt detta (och mer) finns redan i iRiver. Så Apple får skynda på. Annars köper i alla fall inte jag iPod nästa gång jag byter.
iRiver H140
iRiver PMP120
iRiver H340
¨

Ursprungligen av bod:

iPod MultiMedia:
- Mic-ingång med 16bit 44kHz. Lagrar som Lossless/MP3 etc
- Koppla digitalkamera direkt till USB-kort (USB Storage Device och PTP)
Inget trams med massa kort-adapters. Behövs inte!
- Eventuellt färgskärm
- TV-utgång (kan visa KeyNote-presentationer och MPEG4-filmer mm)

Allt detta (och mer) finns redan i iRiver. Så Apple får skynda på. Annars köper i alla fall inte jag iPod nästa gång jag byter.
iRiver H140
iRiver PMP120
iRiver H340
¨

Det enda intressanta med detta är tv-out på video iriver. Färgskärm är inte dumt heller.

Men hur kul är det att se en film på 3,5 TFT skärm med ett litet färgdjup.

Det som kan tänkas intressant är musikvideos kanske - njae jag är tveksam.

Jag tycker det är litet att se film på min 12" pbook så mindre än det tycker jag känns - ej kul.

Ursprungligen av draags:

Men hur kul är det att se en film på 3,5 TFT skärm med ett litet färgdjup.

Det beror på var. I vardagsrummet kanske man vill se på lite större skärm (eller projektor), men på tåget, i tältet ute på hajk eller, hrm, bakersta raden på gymnasiet så kan det nog vara kul.

Ursprungligen av Niklas Hjelm Smith:

Apple har gjort så att man kan uppgradera iMac G5 rätt väl... Hårddisk, skärmen, nästan allt förutom när det kommer till processorn och grafikkortet. Jäkligt trist faktiskt då grafikkort var praktiskt taget det enda jag skulle vela uppdatera på den.

Antar att du ska spela och hålla på..

Köp en "riktig" G5 eller en billig AMD64-dator :/ .. Apple vill se iMac som en "vardagsdator" och då kommer den nog förbli det.

Det skulle vara skitbra. Hoppas dom her in det i dom bärbara också.

  • Medlem
  • 2004-09-06 22:46

tverkar på att de kommer välja att ha det i bärbara, blir för klumpigt för apples slimmade bärbara...men perfekt för framtida imacs med allt i ett dator koncept. *sneglar på klumpiga pc´s* vem vill ha sån tjocklek för att kunna byta grafikkort?

Ska bli intresant att se om/när Apple börjar använda PCI Express.

  • Medlem
  • 2004-09-06 22:57

Apple gillar att använda nya tekniker, pci express ÄR framtiden, kommer ersätta dagens pci & agp helt, pci-X är endast för serversidan, och det kommer nog hålla i sig ett tag till där
(många blandar ihop pci express och pci-x, har sett lite skräckexempel på bl.a. detta forum)

Jag tror nästa G5 powermac uppgradering kommer ressultera i att man kan välja pci+agp eller pci express på moderkortet en period, för att senare enbart erbjuda pci express.

Iochmed detta gränssnittsbyte får vi hoppas att avi och nvidia sparkar ut lite fler grafikkort för macarna, SNÄLLA!

  • Medlem
  • 2004-09-07 12:29

Jag tror helt enkelt inte att det finns en sån stor marknad för en produkt som du beskriver bod, vill man köra KeyNote-presentationer och MPEG4-filmer kör man nog en valfri 12" book från apple. En liten portabel enhet som klarar detta blir nmog minst lika dyr som en billig ibook...

Tycker att det är allmänt smart av apple att inte satsa energi på att fixa en portabel multimediaenhet / handdator eftersom de tillverkare som finns idag får kämpa som f#n för att överleva, smartphones äter upp den lilla handdatorkaka som finns kvar, en utdöende art anser jag.

Jag tror inte att bods iPod MM kommer att locka lika många som vanliga iPod, men det är ändå rätt rimliga och attraktiva lösningar. Att koppla digitalkameran direkt är det många som efterlyst efter den halvhjärtade lösningen med kortläsare (och även före den kom för den delen). Att se filmer på iPod är det nog väldigt liten mening med att göra, men just TV-ut för att kunna köra filmer, eller varför inte visa digitalbilderna, på TV.

Själv så tycker jag att FM-radio är ett given funktion i iPoden, speciellt nu när det kommer mindre stereoanläggningar som helt baserar sig på iPoden (t.ex. den från Bose). En annan funktion jag gärna skulle ha är en trådlös (via Bluetooth) fjärr till iPoden så jag kan ha min iPod nånstans i någon ficka eller väskan och ändå reglera allting smidigt (fjärr via tråd är bara inte samma sak). Och när man kopplat in iPoden till stereon (på festen t.ex.) vore ju fjärrkontroll väldigt smidigt.

Bevaka tråden