Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple utvecklar nytt tangentbord

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enligt säker källa håller Apple på att ta fram ett nytt tangentbord tillsammans med en svensk innovatör.
Funktionen bygger på att varje tangent är utrustad med en liten LCD-panel som visar bokstäver och siffror. En liten miniskärm. Detta innebär att man bara behöver göra ett tangentbord för hela världen som det sedan går att ändra utseendet på hur man vill.
Programvarorna kan innehålla egna tangentuppsättningar som automatiskt bygger om tangentbordet med färg och bokstäver.
Idag finns ju en del specialtangentbord ex. för Final Cut Pro som skulle bli överflödiga.

Det man jobbar på nu är den ergonomiska utformningen. Funktionen är redan klar.

Man frågar sej bara varför ingen har kommit på detta förut. Så fantastiskt smidigt.
Är det någon på 99mac som hört om det tidigare?

  • Medlem
  • 2004-09-05 22:04

Det låter ju inte som om behovet är så stort. Det kan ju förklara varför ingen har tänkt på det tidigare. Om det skulle bli det minsta dyrare än ett normalbra tgbord tror jag inte att någon utan specialbehov slår till.

Ursprungligen av Baron:

Det låter ju inte som om behovet är så stort...

Jag skulle snarare säga precis tvärt om. Själv jobbar jag med Logic och ibland ProTools för ljudproduktioner samt Final Cut Pro för videoredigering. Dessa program har helt olika tangentbordsuppsättningar för sina snabbkommandon. Skulle man direkt kunna få feedback på vilka tangenter som gör vad, i det program som för tillfället är aktivt skulle det vara en helt sjukt bra funktion.

Speciellt för program som Logic och FCP (och för övrigt majoriteten av dagen kreativa program) där man kan ställa in sina egna snabbkommandon. Kommandon man inte använder så ofta riskeras att glömmas och om man då kunde få instant feedback på vilka knappar som gör vad, med olika kommandoknappar intrykta skulle det underlätta avsevärt.

Personligen tycker jag uppfinningen verkar klockren och kan bara hoppas att ryktet är sant.

/Jont Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-05 22:11

Hmm... Jag har för länge sen faktiskt önskat och drömt om att det skulle finnas just ett sånt tangentbord!
Jag tycker att det är en jättesmart idé!
Men hur löser de tangenternas form då? De är ju olika i olika länder. I USA är retur-knappens form samma som svenska skift-knappens form tex.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 22:25

Jättesmart! Ända tills någon spiller en Fanta.

  • Medlem
  • 2004-09-05 22:43

jag menar att vi som har med kreativa jobb är i försvinnande liten minoritet jämfört med alla som har användning för tgbord. men visst, kan man uppfinna en usb-tandborste så...

  • Medlem
  • 2004-09-05 23:01

Jag tycker också att det låter som en lysande ide.

Jag tillhör väl inte den minoritet som har ett kreativt jobb, men väl den minoritet som saknar programmet Tangentbord för att få reda på hur i #@!% man skriver ett "¥" eller en pil i Zapf Dingbats. Tänk att kunna se det direkt på det riktiga tangentbordet.

Eller tänk att kunna se på tangentbordet att det har ställt om sig till amerikanskt...

Borde ju inte behöva bli dyrare att tillverka ett dylikt tangentbord. Helt enkelt eftersom man sparar in kostnaden för att ta fram lokala varianter och speciallayouter för vissa program. Initialt blir kostnaden säkert högre, men genom att bara tillverka en sort sänks den på sikt.

Ursprungligen av ohennig:

Borde ju inte behöva bli dyrare att tillverka ett dylikt tangentbord. Helt enkelt eftersom man sparar in kostnaden för att ta fram lokala varianter och speciallayouter för vissa program. Initialt blir kostnaden säkert högre, men genom att bara tillverka en sort sänks den på sikt.

Ja! Vilket genidrag!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-05 23:15

Gammal idé

Ursprungligen av Paverling:

Man frågar sej bara varför ingen har kommit på detta förut. Så fantastiskt smidigt.
Är det någon på 99mac som hört om det tidigare?

Det är en gammal idé. Har sett den tidigare, typ LCD display på varje knapp. Vet inte om det blev någon färdig produkt, men tror det. Idén med färgade knappar kanske är ny.

LCD-knappar:
ScreenKeys
Mer

Andra fräcka tangentbord:
Ljus-tangentbord
¨

Ursprungligen av bod:

Det är en gammal idé. Har sett den tidigare, typ LCD display på varje knapp. Vet inte om det blev någon färdig produkt, men tror det. Idén med färgade knappar kanske är ny.

LCD-knappar:
ScreenKeys
Mer

Andra fräcka tangentbord:
Ljus-tangentbord
¨

Vad jag minns så skrev Ny Teknik om den sortens tangenter för kanse mer än 15 år sedan. Jag kommer inte ihåg om det var en färdig produkt då och har aldrig sett dom i en komersiell produkt tyvärr. Jag tror dom kan vara väldigt användbara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 01:03

Den idén fick jag för sju år sedan eller så, men sen kom jag på att det var idiotiskt och aldrig skulle löna sig. Det är enklare att sälja lösa tangentbord. Men det är helt klart tekniskt möjligt.

Känns spontant som något som har lätt att gå sönder

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 01:19

Ja, exakt. Apple kan lika gärna välja en lågteknologisk lösning och leverera en påse med tangenthattar. (Heter keycaps så på svenska? Var får man tag på en översättare när man behöver en?)

  • Medlem
  • 2004-09-06 01:28

Hoppas dom sätter tillbaka powerknappen på tagetbordet då…

Ingen ny idé alltså men det är tydligen så intressant att Apple börjat utveckla idén efter att ha fått den presenterad av svenskarna vid ett möte i Cupertino.
Problemet är som en del påpekat att få till själva tangentbords-ergonomin så att den skall fungera men idén var så bra att dom "freaked out" på Apple.
Ytterligare möten är på gång för vidareutveckling.

Har för mig att jag läste om något patent som apple höll på med som skulle ha en sådan funktion för att kunna byta utseende på kringutrustning och datorer. Det här kanske blir den första produkten!

/John

Jag diskuterade precis den här idén med en kompis för något år sedan. Han menade att kostnaden per knapp var så stor att det inte var någon idé att ens fundera.

Det kanske låter otroligt eller som skryt men jag skrev om detta i en tråd (som jag nu letar efter) för ett bra tag sedan då jag tyckte att det var idiotiskt med t-borden för logic/ fcp eller avid som har färdigmärkta -bord. Att det borde vara otroligt smidigt om detta kunde styras innefrån datorn så att man kunde arrangera t-bords layouten i tex fcp och då få snygga symboler på sitt t-bord.

I stil med..

..vore trevligt.

Ursprungligen av Andersson:

I stil med..

..vore trevligt.

Det kommer inte att vara en tryckkänslig yta utan riktiga knappar för att få rätt känsla.

Ursprungligen av Paverling:

Det kommer inte att vara en tryckkänslig yta utan riktiga knappar för att få rätt känsla.

Skit samma, bara det hörs att man "tryckt ner" en tangent.. det är psykoligiskt, som med musklicket

Sorgligt att man inte hittar tråden, men jag tror inte det var en nystartad tråd, utan tanken låg i en annan.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2004-09-06 09:23

Hmm, det känns som om vi glömmer bort en viktig faktor varför Apple skulle göra ett sådant tangentbord...

Tänk dig själv... Steve står på en keynote, visar demo på det coolaste och snyggaste tangentbord världshistorien skådat. Som en kameleont förändras symbolerna efter vilket program man kör. Publiken skulle stöna av åtrå och rusa till affärerna.

Jag tror inte de kan motstå frestelsen att vara först med ett snyggt, väldesignat och innovativt tangentbord. Vem vet, med tanke på deras djurtema beträffande namnen på operativsystem kanske tangentbordet rent av kanske kommer att kallas "Cameleon".

/Conny

detta tycker jag låter intressant ur användargränssnitt synpunkten.

Om vi nu säger, för diskussionens skull, att det blir optimal skärpa och sånt på tangenterna (dvs, mer eller mindre likt dagens tangentbord).
Låt oss ta ett spel som exempel; om man nu får möjlighet som utvecklare att styra dessa LCD knappar genom någon form av API så betyder det ju att när användaren starta spelet ifråga (tex), släcks alla tangenter utom de som används, vilket gör det enklare för användaren att hitta rätt knapp för rätt funktion osv, ja kanske tom ersätta bokstäver med en ikon som ger ännu tydligare indikation om vad tangentens funktion är.
Givetvis vore det ju inte passande i alla typer av program. Men i tex ett spel kunde det ju betyda att man kan göra tangentbordet till en del av spelet.

Jag gillar verkligen iden ur innovations och UI synpunkt, om det då är genomförbart tekniskt och ekonomiskt återstår ju att se. (som alltid)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-06 15:09
Ursprungligen av johan dansk:

detta tycker jag låter intressant ur användargränssnitt synpunkten.

Om vi nu säger, för diskussionens skull, att det blir optimal skärpa och sånt på tangenterna (dvs, mer eller mindre likt dagens tangentbord).
Låt oss ta ett spel som exempel; om man nu får möjlighet som utvecklare att styra dessa LCD knappar genom någon form av API så betyder det ju att när användaren starta spelet ifråga (tex), släcks alla tangenter utom de som används, vilket gör det enklare för användaren att hitta rätt knapp för rätt funktion osv, ja kanske tom ersätta bokstäver med en ikon som ger ännu tydligare indikation om vad tangentens funktion är.
Givetvis vore det ju inte passande i alla typer av program. Men i tex ett spel kunde det ju betyda att man kan göra tangentbordet till en del av spelet.

Jag gillar verkligen iden ur innovations och UI synpunkt, om det då är genomförbart tekniskt och ekonomiskt återstår ju att se. (som alltid)

Hehe, jag tänkte också på möjligheten för spel! Och tänk att kunna bara trycka ner alternativtangenten och direkt se alla specialtecken. Molto koolo!
Det här är så himla Apple, hoppas hoppas hoppas att det blir en produkt av den!

Om man försöker fantisera om vad prislappen hamnar på, så är det nog inget som hamnar i var mans hem, men man måste ju gilla idén.

Jag vet inte om det finns någon som har behov av tangentbord för AfterEffects, Logic och FCP, men om man skulle köpa alla tre plus ett vanligt tangentbord med svensk layout, så är man uppe i ungefär 5.000 kr, och vem vill ha tre eller eller fyra tangentbord stående?

Och tänk vad det kunde dra blickarna till sig när MacGamers drar iväg på LAN bland en massa PC-folk.

Ursprungligen av Paverling:

Enligt säker källa håller Apple på att ta fram ett nytt tangentbord tillsammans med en svensk innovatör.

Säker källa?

Källan satt med i mötet på Apple i Cupertino.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2004-09-06 13:45
Ursprungligen av Paverling:

Källan satt med i mötet på Apple i Cupertino.

Du gör honom/henne säkerligen inte någon tjänst genom att jiddra om det här... Hoppas att någon svensk innovatör kan få ett genombrott. Kul för honom/henne, kul för Sverige...

Bevaka tråden