Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kurslitteratur på företaget

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 16:06

Jag går universitetsutbildningar för att bli mer kunnig inom min firmas verksamhetsområde. För att klara mina studier köper jag kurslitteratur, t ex "Massmedier", "Makt och medier", "Medier och kultur", "Kommunikationsvetenskap" osv. Är det okej att köpa dessa böcker i firman, trots studiebidrag?

http://www.jensjakob.se

Nej.

Utgifterna ska ha ett direkt samband med inkomsternas förvärvande, och din kurslitteratur har inget sånt direkt samband.

Bara att bita i det sura äpplet och betala ur studiebidraget, som ju är till för just det bl.a.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 20:48

Om man får statliga bidrag för en kurs, får man alltså inte ta upp just den kursens kursböcker på firman? För man måste ju få köpa böcker? Om jag köpt böckerna när jag inte gick kursen hade det ju varit okej, eftersom den handlar om det jag sysslar med i firman... eller!?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-06 13:33

Jag har tagit upp kurlitteratur i företaget som jag ansett att jag behöver för att klara att driva mitt företag. Men jag är ingen redovisningsexpert!

Den här frågan har provats en mängd gånger och såvitt jag vet med samma utfall, att generell utbildning inte är en kostnad som har direkt samband med utgifternas förvärvande. Skatteverket gör också skillnad mellan fortbildning och utbildning, och vid vanlig universitetsutbildning så är det i regel helt klart att man INTE har rätt att dra av kostnaderna för kurslitteratur.

Den typ av litteratur som Josef talar om har snarare med fortbildning att göra, och den är oftare avdragsgill.

1
Bevaka tråden