Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Psykisk stress...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 01:12

Hej!

Jag är en ganska nystartad företagare. Min fråga är ganska kort. Är det vanligt att man har ångest just innan man skall sova? När jag tänker på hur fel vissa bitar kan gå så kan jag kallsvettas. Som anställd eller arbetslös hade jag aldrig sådana problem.
Enda sättet att få bukt med det är att noga gå igenom problematiken och sedan försöka hitta en lösning. Något annat recept har jag inte. Vore skönt att höra att fler har höga krav på sitt företag att det kan orsaka ångest. Så man vet att man inte är ensam om det...

Det är ganska vanligt. Speciellt vanligt är det innan företaget går runt ordentligt (ekonomiskt eller logistiskt eller perfektionistiskt) eller i samband med att man måste säga upp personal eller om någon anställd orsakar större problem än vad som är normalt.

Det du kan göra är att lära dig mer om stresshantering och/eller skaffa dig en bra psykoterapeut och/eller ta kontakt med andra företagare som du kan träffa och diskutera företagsproblem med. I Stockholm finns det flera VD-klubbar som är bra, du hittar säkert någon sådan där du bor också.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 14:35

GRATTIS – DU ÄR NORMAL! Du är nystartad företagare och har ångest när du har lagt dig och skall sova: Då är du helt normal!

DIN ORO VISAR DIG var du har dina ambitioner. Och just när du är nystartad har du många ambitioner: du vill tjäna pengar, hitta kunder, lyckas med jobben -allt! Oron är ett bra arbetsredskap. Det är bara enfaldiga människor som aldrig känner oro.

VILOSTUND HAR GULD I MUND! Det är sant att ångesten gärna kommer när man har gått och lagt sig – men det gör ju även idéerna och lösningarna! Så har du mycket problem att ta ställning till – gå och lägg dig, och lägg ett anteckningsblock på nattygsbordet. Varje gång du lägger dig och vilar så klarnar tankarna och du kommer på bra saker som du inte har tänkt på tidigare under dagen. Den icke-intellektuella delen av hjärnan tar över och lösningarna kommer som ett skott och helt utan ansträngning. Pröva nu genast så får du se att det fungerar!

EN ANSTÄLLD INDIVID HAR EN ANNAN SITUATION. Att du inte känner ångest som anställd, beror på att du inte ser hur dåligt det går för det företag som du är anställd på. Du ser inte hur mycket back dom går när du är hemma och är sjuk exempelvis. Nu har du ju faktiskt ansvaret, och du vet också att du har mycket kvar att lära innan du är fullärd. Sådant kan också skapa ångest. Men det är lugnt. Du har all tid i världen. Varje dag har du 24 timmar att förfoga över själv – det du!

DU HAR FRIHET! Också som anställd kan du förresten ha ångest – för att chefen är dum och dina arbetskamrater mobbar dig. Men du kan inte ändra på din chef och dina arbetskamrater, så det är en värre situation. Som egenföretagare kan du också ta ledigt när det är fint väder och jobba med bokföring när det regnar.

GÖR MISSTAG! Det effektivaste sättet att förkovra sig och bli bra, är inte att fråga andra, utan att göra själv. Gör du saker efter eget huvud, istället för att springa och fråga besserwissrar och snillen som det går tretton på dussinet av, så blir det också en hel del misstag. Var inte rädd för misstagen, de är bra, och oftast ändå ganska kul att göra. Nej – för bok över dina misstag och försök att samla så många som möjligt under ett år. Längsta listan vinner!

ARBETA ISTÄLLET FÖR ATT SOVA MED ÅNGEST. Att jobba med produktion; det du tjänar dina pengar på, är en patenterad medicin mot ångest. Och har du ångest när du skall sova så kan du jobba en timme istället. Du blir tröttare av att somna in med ångest och sedan få mardrömmar än att jobba några enstaka nattimmar.

RÖR PÅ DIG! Promenad innan man kryper i säng är också bra mot ångest. Nåt kul eller intressant att läsa likaså så att du kan "stänga av" jobbet. Det är också bra att utöva någon ordentligt fysisk sport (vi snackar alltså inte kricket). Efteråt blir man cool och en sån attityd smittar av sig på omgivningen på ett trevligt sätt.

NÄR DU GÅR UT MED DITT BUDSKAP:
- Skippa kvalitetssnacket. Coolt. För du är bra. Det behöver inte framhållas.
- Skippa "bra pris"-snacket. Då slipper du de snåla kunderna med orimliga förväntningar.

Alla gillar dig. Och dom som inte gillar dig kan fara.

JAG SJÄLV: Själv var jag mycket taggad när jag hade satt in min första annons om att jag sålde billiga (gråimporterade) hårddiskar. Jag tänkte att det skulle bli besvärligt om kunderna började ringa när jag fortfarande låg i sängen på morgonen. De kanske också skulle ringa när jag hade gått och lagt mig, eller jag kunde missa en bra beställning för att jag satt på toa. Men det fanns ju faktiskt telefonsvarare...

Glöm inte att försäkra dig.
Jag gick in i den där väggen för tre år sedan och utan en bra, som jag har, försäkring hade allt gått käpprakt åt helvete.
Det är troligen inte det första man tänker på som nystartad företagare men tro mig, det är viktigare än du tror.

MVH

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-09-04 23:02

Två trådarna är fyllda med goda tips.

Men istället för att ställa in sig på att gå i vägen kanske man bör jobba för att inte gå dit. Personligutvecklins kurser m.m. ??

Finns en bra bok som jag håller på att försöker ta mig igenom (läshuvud?) den heter Gör din grej, huvudsak för hur man skapar sitt eget arbete. Hur man lär känna sig själv osv.

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=9163066572&pt=search_result

Tycker det verkar som det finns mycket god företagssamhet här på 99mac, grymt kul å se. Skulle inte kunna utvecklas till något mer??

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 23:42

Tack för svaren. Då är det alltså på rätt väg jag är.

Mvh
Jonas

1
Bevaka tråden