Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 eller PowerMac G4 2*1,25Ghz

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Jag funderar allvarligt på en ny iMac G5 20". Har tidigare tyckte att en G5:a med Appleskärm blivit alldeles för dyrt men nu är jag i inköpstankar...

Har idag mittenmodeller från sista G4-serien; 2*1,25Ghz. Datorn används som analysdator: mycket office, lite Photoshop men framför allt VPC bland tungre program.

Nu till min fråga: skulle en iMac G5 vara ett, om möjligen litet, prestandalyft? Eller köper jag ner mig?

Tack på förhand för alla synpunkter!

Gå till www.xbench.com och kolla in deras jämförelsesida så får du en hum om prestandaskillnaderna mellan G5 singelmaskiner och dubbla G4or.

Mmm... men det är lite luddiga siffror... Ingen iMacG5 med ännu dessutom...

Ursprungligen av iJohannes:

Mmm... men det är lite luddiga siffror... Ingen iMacG5 med ännu dessutom...

Det är inte så luddiga siffror kolla processor och disk o.s.v. , det går dessutom att jämföra siffrorna från olika datorer bredvid varandra.

iMac G5s prestanda kommer ligga i närheten av dito Powermac singel G5 så jämför Dual G4 med en sådan.

  • Medlem
  • 2004-09-03 12:45

Risken finns att iMac är lite långsammare än en singel G5... jag undrar om prestandalyftet är helt motiverat (i vissa fall är den säkert långsammare, pga enkel processor). Fast den är ju cool.

Det verkar vara en attans så jämn dragkamp! (Tack för instruktionerna Errol - nu gick det bättre att jämföra)

Jag har en het köpare via nät-annons för 5500:- + 12000:- (17" apple skärm + dator) på kroken. iMac 20" går loss på 18800:- inkl moms (utbildningspris, Apple store). Bytet kostar sådeles nätta 1300 pistoler.

Positivt:
* större skärm,
* SuperDrive (G4:an levererades med Combo)
* dubbel så stor HD,
* ganska jämförbar prestanda...
* Plus en dator som tar mycket mindre plats (detta är viktigt i detta fall!).

Sämre/frågetecken:
* 64 MB grafikkort - samma som min 18 mån gamla burk.
* Skärm - kvalité. Kanske har Apple kassare displayer i sina iMac:s än i studioo displayerna?
* Expansionsmöjligheter - men det kvittar i detta fall.

Ska jag köra? Har jag glömt nackdelar?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-05 00:19

Expansion

Ursprungligen av iJohannes:

* Expansionsmöjligher

Idag är det nästan bara grafikkortet man behöver byta/expandera. Nästa allt annat löser man via FireWire/USB. TV-burkar, hårddiskar, ljudkort. PCI-kort har spelat ut sin roll såvida man inte behöver t.ex processorkort för proffs-system som ProTools.

Sen är ju iMac:en så ball jämfört med den gamla G4:an...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 18:55

iMAC! köp om du kan, jag skulle ha gjort det utan tvekan....

1
Bevaka tråden