Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" eller 15"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa en PowerBook men kan inte bestämma mig för en 12" eller en 15". Finns det någon som har erfarenhet av båda och som kan rekommendera någon av dem? Något speciellt att tänka på?

Tack på förhand
Bengt Renander

  • Medlem
  • International user
  • 2004-09-04 16:02

Jag har själv en 12" och skulle jag köpa ny bärbar igen så skulle det bli ännu en 12". Den är verkligen lagom stor för att vara en bärbar och den extra skärmytan man får med en 15" är inte tillräcklig mycket större för de fall där man behöver mycket skärmyta.

Så jag skulle rekommendera en PB 12"

  • Oregistrerad
  • 2004-09-04 16:11

Håller med.Köp en 12" och använd resten till att köpa en 17" TFT att ha hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 16:30

Vad ska du göra med den?

jag säger 15" rakt av, jag tycker skärmytan är mkt större än 12" även större tangentbord, fungerar bra att bära med sig, jobbar du med grafik så är ju 12" omöjligt att jobba på....

ska du bara sitta hemma med den & surfa & maila så är det väl kanske bättre med en 12"

  • Medlem
  • 2004-09-04 16:40

FW 800 & PCMCIA-slot finns bara på PB 15" (& 17") - något som får mig att rösta på 15", men det beror ju på vilka behov du har...

Tangentbordet är i n t e större, däremot ytorna runt omkring.

12" är ju sedan maximalt bärbar & har bäst portplacering (allt på vänster sida).

således vinner både 12" & 15" - men på olika vis, tycker jag...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-04 18:55

Som några tidigare påpekat så beror det lite på användningsområdet. Men jag upplever 15" som lite för stor för att vara "riktigt" bärbar. Men det är ingen tvekan om att den skärmen rymmer mer - själv kör jag numera en 12" + extern skärm. Hade tidigare en 15" som jag iofs var supernöjd med. Anledningen att jag bytte till 12" och inte en ny 15" var en kombination av portabilitet och pris. Själv jobbar jag mycket med Photoshop och InDesign och visst, det är ingen höjdare med 45 paletter fördelade på 12", men bärbarhetenväger upp detta, i alla fall för mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2004-09-04 19:29

Jag hade precis samma problem som du, jag kunde inte bestämma mig om jag skulle skaffa en 12- eller 15-tummare. Jag använder min PB i jobbet och hemma, så varje dag tar jag den med mig fram och tillbaka från jobbet, mycket mer bärande på en laptop kan det väl knappt bli? Alltså borde ju storleken vara viktig...

Samtidigt så har man ju på 12-tummaren ganska begränsad skärmyta, inte bara fysisk storlek, men det är även så att 12-tummaren endast klarar av 1024*768 pixlars upplösning, som mest. Dessutom så ska visst skärmen ha något lägre kvalitet. Och därtill så ska den visst bli lite varmare än de större modellerna också.

Jag tänkte att om man nu stoppar ner PowerBook:en i en väska när man tar den med sig, tillsammans med andra grejor man behöver, som t.ex. laddare, mus, och kanske något annat (beror ju på vad man använder den till, vissa kanske har ännu fler grejor som de måste ha med sig), hur stor betydelse har då de där 3 tummen som utgör skillnaden mellan modellerna?

Till slut valde jag en 15-tummare, p.g.a. att jag inte tror att det blir någon stor skillnad då man stoppar ner den i en västa, som ju jag gör, när jag tar den med mig. Och dessutom så tyckte jag att 1024*768 pixlars skärmupplösning kändes rätt trångt i längden.

Don efter person är väl det som gäller. Jag bytte till en 15" på grund av skärmen och att jag trots allt inte flyttar datorn så ofta. Lutade länge åt att skaffa en extern skärm i stället, men eftersom jag vill ha så lite prylar som möjligt föll valet trots allt på storebror. Det är trots allt rejäl skillnad i skärmyta om man jobbar lite med final cut eller dreamveawer då och då.

Om jag däremot rest mer än jag gör idag så skulle 12-an varit kvar i min ägo, kompletterad med skärm. Även om en 15" trots allt inte är så bökig att få ner i väskan så är det skillnad.

1
Bevaka tråden