Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

StudioDisplay - Touchknapps-trubbel

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-03 21:45

Köpte en begagnad cube med 15" Apple Studio Display. Den hade en viss förmåga att somna in och vakna av sig själv. Tydligen ett känt fel som beror på att touchknappen på datorn får för sig att någon tryckt på den. Detta löste sig efter det att jag rengjort sensorn.

Problemet nu är att den vänstra touchknappen (bildskärmsinställning) på skärmen har börjat att uppföra sig likadant, vilket innebär att programmet bildskärmsinställning tar kontrollen och kastas upp och ned i ansiktet på mig, ofta bara med några sekunders mellanrum. Det sker i perioder och oftast först efter någon timme då skärmen varit på.

Det är MYCKET enerverande!!!

Skruvade isär skärmen och tvättade ur med t-röd, tog isär kontakter och sprejade kontaktsprej, satte ihop det hela igen. Inte hjälpte det. Den förra ägaren måste haft samma problem för han hade satt en tejpbit över sensorn, något som tydligen ska hjälpa. Det hade det inte gjort.

Hittade den här länken på Apples sida för hur man deaktiverar knapparna på skärmen:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58813
'The "enable bezel button" checkbox' har jag inte lyckats trolla fram hur jag än burit mig åt med mina stackars fingrar. (Kör Panther).

...låt oss komma till punkt:
Har någon erfarenhet av detta och kan ge tips så jag slipper skruva isär skärmen mer än en gång till? Ska jag:
1. Helt sonika dra ur kontakten till sensorn eller kan det ge upphov till felmeddelanden?
2. Sätta en isolerande tejpbit över sensorn?
3. Sätta en jordande tejpbit över sensorn för att leda bort ev. "spökströmmar"?
4. Göra något annat?

Tacksam för tips och idéer.

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 21:50

Har haft problem med att burken vill vakna direkt efter vila någon enstaka gång…
…då har det räckt att köra systemunderhåll och rensa i loggarna.

Lite annat sätt att angripa problemet

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-09-08 18:38

Vafalls! Krävs det inte spett och slägga, utan en j-kla drinkmixer?
Ska prova den medicinen Pär, men jag lär inte bli glad på dig om det fungerar.

*muttrar irriterat och längtar tillbaka till den tid då ett hårdvarufel var ett hårdvarufel - inte mjukvarubaserat*

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-10-24 08:49

Ok, jag verkar vara ganska ensam om problemet, men utifall av att någon mer är drabbad:

Cocktail hjälpte inte, inte heller den nyinstallation av systemet jag gjorde för ett tag sedan.
Skruvade istället isär skärmen - drog ur sensorn, tejpade kontakten och monterade ihop. Klart.

1
Bevaka tråden