Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AP Express - räckvidd?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en (vanlig, ej extreme) basstation i mitt bostadshus. Eftersom jag bor på landet tar jag mig ut på nätet via dess modem.

Sitter och arbetar i mitt kontor, beläget på tomten. 15 meter men ett par väggar emellan min iBook och basstationen. Mottagningen blir så där, två av fyra. Det leder till väldigt långsam prestanda.

Funderar således på att köpa en express, och ha den som "brygga".

Blir det bättre? (Hastigheten alltså) Blir signalen starkare? Ja, ni fattar.

Eller så här: Vad kan jag förvänta mig för räckvidd av expressen?

Skall jag hellre köpa en ny basstation som kan förses med extern antenn?

/Magnus

  • Oregistrerad
  • 2004-09-03 10:05

Apple säger ju själva att APExpress är användbar som "repeater", så som signalförstärkare av signalen borde den funka fint...
Snabbare blir det ju int eom det är så att du kan använda hela bandbredden idag utan "packet loss", fast har du det så blir det snabbare då du lär kunna undvika endel (dvs. blir det snabbare om du går lite närmare din basstation så blir det snabbare med en APE som "repeater")

[< http://www.apple.com/airportexpress/ > och rubriken "Extend Your Network" ]

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-09-03 10:33

Har du två av fyra i signalstyrka beror nog inte segheten på den trådlösa överföringen. Beror inte den låga prestandan på att du kopplar upp dig via modem? Airport med väldigt låg signalstyrka har ju fortfarande mycket högre bandbredd än 56k som ditt modem ger dig max.

Ursprungligen av akesson:

Har du två av fyra i signalstyrka beror nog inte segheten på den trådlösa överföringen. Beror inte den låga prestandan på att du kopplar upp dig via modem? Airport med väldigt låg signalstyrka har ju fortfarande mycket högre bandbredd än 56k som ditt modem ger dig max.

Det är s t o r skillnad på snabbheten om jag sitter i vardagsrummet med fötterna på bordet och basstationen en meter från min iBook och om jag sitter i kontoret med två av fyra.

Men det är aldrig särskilt snabbt med 56k.

/Magnus

1
Bevaka tråden