Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

dvd spelaren i G5

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej hej

stoppade precis in en amerikans dvd i min powermac G5. dvd spelaren satte igång men meddelade att jag var tvungen att byta regionskod på dvd och att jag endast kunde göra det här fem gånger, sedan låser den in sig på senast valda region.

jag blev ju en smula paff av det här, finns det inget sät att se till så man slipper det här? jag menar, jag har ju en mac!

tänkte att jag kanske skulle kunna spela dvd genom vlc men så fort jag stänger ned dvd spelaren så matas skivan ut.

jobbigt. tacksam för hjälp.

anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:25

Gå in i inställningarna för cd-dvd och ändra; "öppna dvd-spelare" till "VLC" eller "ignorera".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-02 16:42

I systeminställningarna inte i dvd-spelarens inställningar alltså...

så genom att spela dvd'n i vlc, gör det att jag inte får några problem med att den byter regionskod?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-03 11:21

Det finns ett program som låter dig spela upp DVDer på din G5a oavsett regionskod. Sök runt lite, så kan jag kolla hemma i helgen.

(Eller är det VLC jag menar? Isf vet jag inte...)

Region X heter programmet. Men då krävs att man flashar om driven först. Vilket iofs är en barnlek:
http://forum.rpc1.org/viewforum.php?f=30

tack ska ni ha. detta problem känns lite ""oappligt" n'est pas?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-06 17:07
Ursprungligen av anders gbg:

tack ska ni ha. detta problem känns lite ""oappligt" n'est pas?

Tror nog inte dom får välja, det är comme il faut för DVD

  • Medlem
  • 2004-09-08 03:39

Om man vill vara riktigt bökig så kan du göra en image av filmen med MacTheRipper och plocka bort alla regionskoder.. antingen bränna en ny DVD eller spela imagen direkt.

Här finns en uppskö med DVD-hack

http://www.wormintheapple.gr/macdvd/

VLC spelar upp din DVD utan att fråga om Reg byte

VLC spelar upp din DVD utan att fråga om Reg byte

Tillverkarna är skyldiga att regionslåsa DVD-spelarna. Att de sedan ofta gör det enkelt att plocka bort spärren är ju en annan historia.;)

Vill man använda Apples egen DVD-spelare är omflashning helt nödvändigt. Sedan byter man region med Region X.

Att ha en regionsfri spelare borde vara obligatoriskt, med tanke på fördelarna som utländska DVD-utgåvor har.

1
Bevaka tråden