Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adrian tittar närmare på iMac G5

Tråden skapades och har fått 93 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Adrian Bengtsson testade iMac G5 på Apple Expoi i Paris, här är hans kommentarer.

Keynoten var en trevlig upplevelse, vilket även möjligheten att känna på nya iMac G5 var.

- iMac G5 är verkligen snygg. Ni som inte förstått det ännu: man måste vänta med att såga en Apple-produkt innan man sett den live. Det som inte kommer fram på bilderna är hur snygg den genomskinliga plasten är, likt på den första iPoden. Det ger en tjusig finish. Det vita under kunde förstås ha varit mindre, men man måste ju förstå hur mycket som faktiskt finns där.

- Priset är mycket konkurrenskraftigt. Jämfört med iMac G4 är det rejäla sänkningar (500 dollar!) och stora förbättringar. Alla som säger att det är för dyrt har inte fattat vad det handlar om.

- Vad gäller grafiken kan jag inte uttala mig riktigt, jag såg några killar spela på den och det såg bra ut, men det är inte mitt område. Ljudet var omöjligt att höra i allt sorl på mässan.

Läs mer och se på bildreportaget

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 17:51

…och tack till Adrian för de snygga bilderna…

[font="times"][Missade nog att säga det i "gnälla på grafikkortet" -tråden][/font]

Jättebra bilder och bra skrivet!

Utmärkt reportage samt bilder Adrian! iMac G5 ser ut att bli en höjdare.

Bra reportage..

Men .. Nej tycker inte alls nya iMac är snygg.
Idén är bra men designen är ju knappast ngt man trillar av stolen för. De bilder som folk gjort i PS av kommande iMac var betydligt snyggare.

Ursprungligen av motif:

Bra reportage..

Men .. Nej tycker inte alls nya iMac är snygg.
Idén är bra men designen är ju knappast ngt man trillar av stolen för. De bilder som folk gjort i PS av kommande iMac var betydligt snyggare.

Smaken är som baken...
Jag tycker att de bilder som skapades innan både var ogenomtänkta och inte snyggare.

men som sagt - den är delad...

.... som tur är.

Ursprungligen av draags:

Smaken är som baken...
Jag tycker att de bilder som skapades innan både var ogenomtänkta och inte snyggare.

men som sagt - den är delad...

.... som tur är.

ogenomtänkta ?
Tycker inte 20cm vit plast under skärmytan är särskillt nyskapande eller tilltalande.
Ser ut som en mikrovågsugn. Inget jag skulle skylta med i alla fall för mina kompisar om jag hade en sådan

Ursprungligen av motif:

ogenomtänkta ?
Tycker inte 20cm vit plast under skärmytan är särskillt nyskapande eller tilltalande.
Ser ut som en mikrovågsugn. Inget jag skulle skylta med i alla fall för mina kompisar om jag hade en sådan

Jaja...

Beklaga dig gärna...

Ursprungligen av draags:

Jaja...

Beklaga dig gärna...

En som inte klara att smaken är som baken ! ALla älskar inte nya iMac.. och jag är en av dem !

Ursprungligen av motif:

En som inte klara att smaken är som baken ! ALla älskar inte nya iMac.. och jag är en av dem !

Men för tydlighetens skull gör du några extra hat-inlägg?

Ursprungligen av motif:

ogenomtänkta ?
Tycker inte 20cm vit plast under skärmytan är särskillt nyskapande eller tilltalande.
Ser ut som en mikrovågsugn. Inget jag skulle skylta med i alla fall för mina kompisar om jag hade en sådan

Hur hade du löst det? Genom att göra iMacen 10 cm djup i stället för 5, så allting skulle få plats bakom "skärmytan"?

Ursprungligen av draags:

Smaken är som baken...
Jag tycker att de bilder som skapades innan både var ogenomtänkta och inte snyggare.

Jasså

Ursprungligen av Errol Garner:

Jasså
-bild borttagen-

Det är möjligt att jag uppskattar storleken fel, men jag fattar inte hur de tänkt att en cd/dvd-skiva skulle få plats däri (jfr bredden på slot-in med datorns djup, är det inte lite fel?). Det skulle jag vilja kalla ogenomtänkt...

Kul variant på en uppdaterat spartacus dock (men inte snyggare än iMacen enligt mig).

Ursprungligen av Hagelin:

Det är möjligt att jag uppskattar storleken fel, men jag fattar inte hur de tänkt att en cd/dvd-skiva skulle få plats däri (jfr bredden på slot-in med datorns djup, är det inte lite fel?). Det skulle jag vilja kalla ogenomtänkt...

Kul variant på en uppdaterat spartacus dock (men inte snyggare än iMacen enligt mig).

Tanken är väl att den optiska drivens bakdel är integrerad i stödet. Tycker koncept iMacens design verkade väl så genomtänkt och betydligt snyggare än hur iMac G5 verkligen blev även om den så klart duger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-03 01:29
Ursprungligen av Errol Garner:

Jasså
[bild]

Wow, den var snygg. Jag tycker att nya iMac G5 sänker iMac til eMac nivå design messigt... inte bra. "Klotet" som alla kallar det är nycket mer Apple stil (det somv ar Apple, nu verskar det som om vi får dras med produker ala iMac G5).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-03 01:50
Ursprungligen av Errol Garner:

Jasså
(bild)

Jag undrar ju hur han som designade den där hade tänkt sig att en hel cd-skiva skulle gå in där fram...diagonal slot-in?

EDIT: ajaj, nån hade totalt missat att nån annan redan tagit upp ämnet men jag tycker ändå att stödet ser alldeles för smalt ut, om jag kan lita på min förmåga att bedöma 3D i 2D.

Senast redigerat 2004-09-03 02:07
Ursprungligen av xevve:

Jag undrar ju hur han som designade den där hade tänkt sig att en hel cd-skiva skulle gå in där fram...diagonal slot-in?

Som sagt en del av CD/DVD driven hamnar i stödet .

  • Oregistrerad
  • 2004-09-02 18:24

Var sitter egentligen powerknappen?

Den får man köpa till som tillval nej men den sitter väl på sidan som på nya Aluskärmarna eller ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-02 18:29

Den sitter på baksidan, under alla I/Os.
Den är utstående lite grann kan man säga, så det e lätt o känna den...

mvh
b0bben

Ser ut lite som en xserve på insidan.

Precis som b0bben skriver så är powerknappen på baksidan, under alla in- och utgångar. Den syns inte så bra på bilder men känns lätt med handen. Jag tror Phil Schiller sa under keynoten att den dessutom sitter rakt bakom lampan på framsidan - den lampa som pulserar om datorn är i vila - så det ska vara extra lätt att hitta den.

Hur tyckte du skärmen på 17" var i jämförelse med 20".

Någon sa här på forumet att 17" var kass... och en annan att 17" kändes liten pga widescreen formatet.

Vad säger du om detta.

Ursprungligen av draags:

Hur tyckte du skärmen på 17" var i jämförelse med 20".

Någon sa här på forumet att 17" var kass... och en annan att 17" kändes liten pga widescreen formatet.

Vad säger du om detta.

Det verkar ju vara samma skärmar som i iMac G4. Jag hade en 17" och det är STOR skillnad mellan 17" och 20" i bildkvalite. 20" verkar mycket skarpare, ljusare och har en betydligt bättre betraktningsvinkel. Specen för iMac G5 verkar bekräfta detta (samma stod i specen för iMac G4):

Typical viewing angle:
17-inch models
120° horizontal
90° vertical

20-inch model
170° horizontal
170° vertical

På min 17" märktes detta tydligt. Satt man lite fel blev bilden mindre skarp och mörkare.

Det är inte så jag säger 17" är dåligt men 20" är så mycket bätttre.

Ursprungligen av draags:

Hur tyckte du skärmen på 17" var i jämförelse med 20".

Någon sa här på forumet att 17" var kass... och en annan att 17" kändes liten pga widescreen formatet.

Vad säger du om detta.

Rent utseendemässigt är 17" lite smidigare och nättare än 20". Det stora vita partiet under skärmen blir ju ännu större på 20"-modellen. 20" är också lite tjockare (tror det är 0,3 tum). Men å andra sidan - det är en härligt stor skärm och jag skulle utan tvekan välja 20" för den större skärmytan. 17" kändes inte så fasligt liten, men det kanske beror på att min huvuddator är en iBook med 12"...

När det gäller kvalitén på skärmarna kunde jag aldrig göra något bra jämförelse, så det vågar jag inte uttala mig om.

Om designen rent allmänt så vill jag tillägga att jag förstår dom som tycker iMag G4 var snyggare och stiligare. Eftersom den hade en mycket tunnare skärm så upplevs iMac G5 som lite klumpig. Men i sig är ändå iMac G5 snygg och det faktum att allting finns samlad där bakom skärmen bidrar till en känsla av "coolhet", datorn har reducerats till en skärm (inte helt olikt känslan när den allra första iMacen presenterades, på den tiden skärmar var stora och tunga).

Det stora vita partiet under skärmen är det som de flesta har haft negativa åsikter om och det skulle helt klart vara elegantare om kanten var lika tunn på alla sidor av skärmen, men det är fysiskt omöjligt i dagsläget.

När jag funderar på det så tror jag att det vita partiet kan vara en viktig bit i iMac G5:s personlighet. Den hade varit betydligt mera anonym om den sett ut som en skärm helt och hållet. När iMac G5 kommer att skymta förbi i reklam, musikvideor och filmer i framtiden så kommer man omedelbart att känna igen den på detta vita parti. Det är nog värt en del.

20cm låter som en grov överdrift.

Skulle de inte haft någon kant under hade de troligen fått gömma allt innehåll (att stapa på varandra och göra en djupare dator är nog inte heller någon lösning ur värmesynpunkt) bakom en ännu större skärm. Trevligt förvisso, men då hade priset nog varit ett annat också. Men det kommer säkert.

Antar att den nya imacens skärm är bättre än globens - eller?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-02 21:24
Ursprungligen av draags:

Antar att den nya imacens skärm är bättre än globens - eller?

Är det inte samma skärmelement i både ACD, gamla 20" iMac, och den nya? Skärmen i gamla iMac 20" är helt fantastisk, det är den enda jag sett IRL (jobbar framför en sådan).

Nice toy – got to have it!

Tråkigt om den inte går att köpa med 20 tums bildskärm med enklare version!!
Alltså bara combo och 20 tums skärm.
Men det är nog inte att tänka på.

Minnet är i underkant, har jag fått läsa på många sajter. Vissa anser att grafiken inte är något att hurra för, men priset och vad man får med pengarna kan man inte klaga på.

Fast tänk vad den kommer att kosta fullt utrustad tillräckligt med minne samt wireless utförande fullt ut!

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-09-02 22:00

Tack Adrian för väldigt bra bilder. Nu förstår jag att den antagligen ser väldigt sober och mac-ig ut. Har ju själv iPod med den genomskinliga plasten, så nu blev det en helt annan sak.

MÅSTE HA!!!!!!!!

Bevaka tråden