Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear och MSN messenger - blaj

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-09-02 08:08

Aj då, ser på tidigare diskussioner att NetGear tydligen var ett felköp... Borde så klart inte snålat utan köpt Apples prylar direkt... *suck* Postade detta på MacNytt utan att få svar. Här verkar vara mer aktivitet och mer expertis, så jag hoppas på bättre lycka här...

Köpte en router (NetGear WGR614v4) för att kunna fixa ett litet nätverk med mina 2 burkar.

Sedan dess spökar MSN messenger, och jag har försökt ALLT inklusive ringa NetGears support. Där hade de aldrig varit med om problemet (vilket tydligen är standardsvaret där av tidigare inlägg här att döma).

Vad som händer är att messen plötsligt inte är uppkopplad. Det ser ut som om den är det, men när man ska skicka ett meddelande får man felmeddelandet att Systemet inte är tillgängligt och att jag loggats ut.

Jag har satt igång Microsoft-grejen uPnP och jag har portforwardat till alla tänkbara messenger portar, men problemet kvarstår.

Någon som har någon annan idé? Tacksam för hjälp!

Vill inte tappa kontakten med mina mess-kompisar ju!

S.

Har haft exakt samma problem med min Netgear, MEN det skumma var att problemen inte alltid funnits där utan kom efter ett halvår efter inköpet. I samband med att jag trixade lite med Proteus och gjorde en firmware uppgradering av Routern. Problemet berörde både ICQ och MSN och det spelade ingen roll om man nedgraderade firmwaren på Routern el körde in den än nya som kom lite senare heller.

Nu har jag en Airport Express så nu är problemet borta, fick aldrig någon pli på skiten..
Värt o nämna var att jag hade Telia ADSL tillsammans med Netgearen... tror det har o göra med kombinationen, även om Telia inte hade någon aning om det..troligen en timeout i routern tillsammans med något hos Telia är min gissning.

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:12
Ursprungligen av Jürgen B:

I samband med att jag trixade lite med Proteus och gjorde en firmware uppgradering av Routern. Problemet berörde både ICQ och MSN och det spelade ingen roll om man nedgraderade firmwaren på Routern el körde in den än nya som kom lite senare heller.
troligen en timeout i routern tillsammans med något hos Telia är min gissning.

Jag gjorde inte Firmware-uppgraderingen (från 4.04) eftersom supportnissen sa att den inte gjorde ett smack, och iallafall inte skulle hjälpa mot detta problemet.

Någon slags timeout har jag också räknat ut att det är. Jag har provat ändra advertisement i uPnPn till både jättelåång, superkort, standard (4) och nära standard, men det kvittar vad jag gör...

Får väl kontakta Velocity (som f.ö. har världens bästa support - det är alltid en kunnig nisse som svarar, och ev. problem avhjälps på studs! De har supportnumret vidarekopplat till "jourens" mobbe, så man når alltid den som kan hjälpa en direkt!) och höra om de kan trixa in någonting på servern eller något... Inte vet jag en massa om sånt här inte...

Tack tack...

Samma problem med pc och d-links billigaste router.

Prata vi Telia ADSL nu?

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:07

Inte Telia ADSL...

Ursprungligen av Jürgen B:

Prata vi Telia ADSL nu?

Nej, jag har bredband via lokala Velocity här i Karlskrona. Inga höghastighetsmodem eller liknande (hos mej iallafall), utan ett ethernetuttag bredvid ytterdörren i lägenheten... Kanske ska ringa dom en vända och höra om de har några teorier...

Skit skit skit att jag inte köpte "riktig" Airport... Snålheten har återigen bedragit visheten.... *morr*

Tack för alla svar! Verkar troligen hopplöst m.a.o....

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-02 10:13

Jag bor Kna (Lyckeby) och har Velocity och jag kör väl inte MSN väldans mkt ska jag väl inte påstå men jag har en av de dyrare routrarna från Netgear och det fhar alltid funkat när jag provat MSN likaså med min gamla MR814 med.

(Jag har FWG114P nu)

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:26
Ursprungligen av maccis:

Jag bor Kna (Lyckeby) och har Velocity och jag kör väl inte MSN väldans mkt ska jag väl inte påstå men jag har en av de dyrare routrarna från Netgear och det fhar alltid funkat när jag provat MSN likaså med min gamla MR814 med.

(Jag har FWG114P nu)

Det är väl bara att gratulera dej...

Supporten var bara helt oförstående. Återstår alltså att kasta skiten genom fönstret och köpa ordentliga prylar då....

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-02 10:24

Provade för sakens skull nu och jag är på MSN just nu Jag kör inte med upnp aktivt samt jag har inte öppnat några speciella portar eller liknande. Nu har jag inte kört MSN på pcn på länge men sist jag hade det igång funkade det mesta vill jag minnas.

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:29
Ursprungligen av maccis:

Provade för sakens skull nu och jag är på MSN just nu Jag kör inte med upnp aktivt samt jag har inte öppnat några speciella portar eller liknande. Nu har jag inte kört MSN på pcn på länge men sist jag hade det igång funkade det mesta vill jag minnas.

Det går alltså att köra MSN, men man måste "hålla igång" och chatta, för den kopplar ner sej när jag varit inaktiv sisådär 5 minuter. Märkte det först på att Epost-siffran inte uppdaterades trots att jag läste igenom hotmailen.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-02 10:32
Ursprungligen av Siss:

Det går alltså att köra MSN, men man måste "hålla igång" och chatta, för den kopplar ner sej när jag varit inaktiv sisådär 5 minuter. Märkte det först på att Epost-siffran inte uppdaterades trots att jag läste igenom hotmailen.

Ok jag skickar typ aldrig meddelanden på MSN men Proteus visar snällt att MSN är igång. Kör du MSN Messenger 4?

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:35
Ursprungligen av maccis:

Ok jag skickar typ aldrig meddelanden på MSN men Proteus visar snällt att MSN är igång. Kör du MSN Messenger 4?

Jepp. 4.0.0

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-02 10:30

Blir det kris så får du komma och prova MSN hos mig funkar det fortf inte så är det ju nåt annat problem. Min lillasyster kör mac och hon bor här och har Velocity med och hon kör också MSN utan några problem. Gissningsvis ligger felet i din router, prova kör utan routern och se om de funkar kanske?

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:33
Ursprungligen av maccis:

Blir det kris så får du komma och prova MSN hos mig funkar det fortf inte så är det ju nåt annat problem. Min lillasyster kör mac och hon bor här och har Velocity med och hon kör också MSN utan några problem. Gissningsvis ligger felet i din router, prova kör utan routern och se om de funkar kanske?

Ja, utan routern är det inga problem, det har jag kört sedan i mars, så det är kommunikationsproblem med routern helt klart. Macoteket har kanske öppet köp om jag har tur. Så får jag väl skaffa en Airport istället...

Tack för all hjälp och stöd!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-02 10:36
Ursprungligen av Siss:

Vad som händer är att messen plötsligt inte är uppkopplad. Det ser ut som om den är det, men när man ska skicka ett meddelande får man felmeddelandet att Systemet inte är tillgängligt och att jag loggats ut.

Jag hade samma problem, också med en NetGear (deras trådlösa 108 Mbps, minns inte namnet) på lokalportarna. Det som löst mitt problem var att byta plats på kablarna och använda ett annat uttag. Kanske ingen lösning egentligen, men en perfekt work-around!

  • Medlem
  • 2004-09-02 10:42

Kabel!

Ursprungligen av memark:

Jag hade samma problem, också med en NetGear (deras trådlösa 108 Mbps, minns inte namnet) på lokalportarna. Det som löst mitt problem var att byta plats på kablarna och använda ett annat uttag. Kanske ingen lösning egentligen, men en perfekt work-around!

Kabel säger du! Jag visste inte om jag skulle köra "vanlig" eller korsad kabel när jag skulle koppla in burk nummer två, så jag pluggade in en korsad. Kan det vara så enkelt? Vågar jag byta till vanlig? Den som följde med routern var tjock och blå, så jag antog att det var någon specialare... Ska prova byta till den medföljande blå och kolla...
Den lilla detaljen har jag totalt glömt i allt felsökande. Nytta kan man ha av er!!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-02 10:37

Ok bara att byta routern då skulle jag säga, FWG114P är den snabbaste routern från Netgear med över 50Mbit throughput, kan vara bra att ha när det väl blir fiber här ute nästa år.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2004-09-02 10:56

den blå medföljande är en rak kabel. Det ska vara en "rak" i din WAN port.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-09-02 10:58

Stäng av UPNP och öppna se till att port 1863 utåt är öppen så skall MSN Messenger fungera.

  • Medlem
  • 2004-09-02 11:20
Ursprungligen av molia:

Stäng av UPNP och öppna se till att port 1863 utåt är öppen så skall MSN Messenger fungera.

Framsteget med blå kabeln var att den faktiskt kopplar ner aktivt nu (gubbarna blir röda och systemet ej tillgängligt slängs upp direkt istället för innan när jag trodde jag var uppkopplad utan att vara det...), om det nu var positivt... hrmm...

Öpnna portar - är det detsamma som port forwarding??

  • Medlem
  • 2004-09-02 11:57
Ursprungligen av molia:

Stäng av UPNP och öppna se till att port 1863 utåt är öppen så skall MSN Messenger fungera.

Nope, hjälpte inte det heller... Ger upp.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-02 13:29

Men alltså... Antingen är ju portarna som krävs öppna, och då funkar det, eller så funkar det inte. Att det kopplar ner _ibland_ har väl knappast med en sådan inställning att göra!

  • Medlem
  • 2004-09-02 13:39
Ursprungligen av memark:

Men alltså... Antingen är ju portarna som krävs öppna, och då funkar det, eller så funkar det inte. Att det kopplar ner _ibland_ har väl knappast med en sådan inställning att göra!

Vad har det då med att göra tror du?

Det kopplar inte ner _ibland_, det tajmar ut och kopplar ner efter en stunds inaktivitet i MSN Messengern.

Jag skulle vilja ha en kryssruta med typ "stay connected", "keep alive" eller nånting, som finns i vissa FTP-program. Så att programmet skickar förfrågningar med jämna mellanrum om det fortfarande ligger på nätet. Jag trodde messen funkade så, med tanke på att man får meddelande direkt när det ramlar in ett hotmail m.m....Men det kanske killar på andra hållet, och inte tillräckligt starkt för att ta sej igenom den förb-de routern (som inte ville kännas vid min beg. laser heller, som ändå inte funkade trots ny toner...)... Inte min tekniska dag idag....

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-09-02 14:08

Men du provade att byta fysisk port?

Kanske kan du prova att öppna alla portar alt ställa in din dator som DMZ/DMG-server (vad hette det nu då?)?

Det du kan göra är ju att byta program också. MSN Messenger är inte alls lika bra som t ex Audium X eller Proteus. Annars har jag tyvärr inga fler tips.

1
Bevaka tråden