Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slå ihop 99mac / iPod.se / Offtopic?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu låter jag säkert jättegnällig, men vad fyller avknoppningen av iPod.se för funktion när nyheterna på 99mac domineras av iPod-relaterat? Förnärvarande är 7 av 12 nyheter på förstasidan iPod-nyheter.

Av dessa är det inte mindre än tre (3!) som är ett produkttest av ett iPod-fodral.
Hur kan man testa så många iPod-fodral och skriva recensioner? Ett fodral är ett fodral på nåt sätt. Visst förstår jag att det kan vara skillnad. Men när dessa tester belamrar 99macs förstasida blir det smått irriterande. Hade hoppats att 99mac skulle blir just en Mac-site med kanske ett stänk iPod också. (Nu pratar jag om nyhetsbiten alltså. Forumen är en annan sak.)
Men istället för ett stänk iPod i grytan ligger 99mac och badar i iPod-fodralsrecensioner....

Slutkgnällt för idag...

  • Medlem
  • 2004-08-26 00:50

Nä jag tycker det var bra sagt !!

Nyhetsbiten behöver förbättras betydligt ..som det känns nu har macfeber-macnytt-macworld bättre nyhetsrapportering.

Uppryckning !!! vore på sin plats

i all välmening// m@©o

Då nyheter inte bara dyker upp på något magiskt sätt, vilket förstås hade varit mycket trevligt, så måste ju någon skriva dem också

Känner ni er manade till det så är det bara att gå till förstasidan på 99mac.se och klicka på länken "Tipsa oss" längst ner i vänstra spalten. Obs, är det inte kompletta nyheter som skickas in ökar risken att det inte publiceras.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-08-26 07:15

det stör mig inte då jag spenderar nästan lika mycket tid på ipod.se som på 99mac.se Just nu är en ipod det närmaste en mac jag äger eftersom leveranstiden på powerbook är lång... *suck* men men... det är ju en på väg nån gång om några v iaf

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-08-26 19:08

Jag har visserligen gjort en liknande reflektion men jag stör mig inte alls på det hela. Inte minst för att jag nästan aldrig är på ipod.se och ändå vill ha iPod-nyheter

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-26 19:17

Nu är det ju inte så att det dyker upp så mycket nytt på förstasidan att rena mac nyheter försvinner i mängden av iPod tester och liknande.
Däremot förtod jag inte riktigt varför man knoppade av iPod till ipod.se då iaf jag tycker att iPod i allra högsta grad har med mac att göra. iPod känns lite som ett mp3 spelande tillbehör till ens dator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-26 19:53

Nja, iPod har egentligen inget med Mac att göra - bara en MP3-spelare som är tillverkad av samma företag. Därför är det bra att iPod.se har knoppats av tycker jag.
Men just eftersom det är avknoppat, så kanske iPod-nyheterna på 99mac vara mer diskreta på något sätt.

  • Medlem
  • 2004-09-01 13:46
Ursprungligen av Rajje:

Nja, iPod har egentligen inget med Mac att göra - bara en MP3-spelare som är tillverkad av samma företag. Därför är det bra att iPod.se har knoppats av tycker jag.

Med samma argument skulle vi kasta nästan alla trådar om skärmar, skrivare, kameror, programvara,, bildläsare, videokameror etc etc.

Ursprungligen av Baron:

Med samma argument skulle vi kasta nästan alla trådar om skärmar, skrivare, kameror, programvara,, bildläsare, videokameror etc etc.

Nej, inte riktigt. Ipod är en i mängden av digitala bärbara musikspelare. Bland de andra kategorier du räknar upp blir det en mix av olika märken och tillbehör.

Ursprungligen av Alphonze:

Nej, inte riktigt. Ipod är en i mängden av digitala bärbara musikspelare. Bland de andra kategorier du räknar upp blir det en mix av olika märken och tillbehör.

Och vad är skillnaden på "en i mängden" och "en mix av olika märken"?
Förstår ärligt talat inte vad du menar.

iPod är väl lika mycket för Windows som för Mac? Det startade visserligen på Mac och görs av allas vårt Apple.

Och om jag minns rätt var det just för att iPod blivit så stort och även en fullt fungerande Windows-kompatibel pryl som ipod.se skapades. (För att kunna attrahera, och inte skrämma bort, folk från det andra lägret som ändå fått upp ögonen för hur bra iPod är trots äpplet på baksidan.

Martin, finns det någon statistik kring hur många ipod.se-medlemmar som kör sin iPod mot Windows resp. MacOS?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Och vad är skillnaden på "en i mängden" och "en mix av olika märken"?
Förstår ärligt talat inte vad du menar.

iPod är väl lika mycket för Windows som för Mac? Det startade visserligen på Mac och görs av allas vårt Apple.

Och om jag minns rätt var det just för att iPod blivit så stort och även en fullt fungerande Windows-kompatibel pryl som ipod.se skapades. (För att kunna attrahera, och inte skrämma bort, folk från det andra lägret som ändå fått upp ögonen för hur bra iPod är trots äpplet på baksidan.

Jo, jag menar bara att jag håller med Rajje som skrev "Nja, iPod har egentligen inget med Mac att göra - bara en MP3-spelare som är tillverkad av samma företag. Därför är det bra att iPod.se har knoppats av tycker jag.". Baron antydde då att man kan knoppa andra trådar om perifera tillbehör.

Jag ville då bara förtydliga att "ipod.se" verkar vara för enbart Ipod och inga andra musikspelare och då kan den få ett helt eget beundrar-forum. Bildskärmar och skrivare innefattar alla olika märken och har definitivt sin plats på ett Mac-forum som detta.

Ipod är en musikspelare som alla andra och inom 99mac skulle man kunna ha ett underforum som heter t.ex. "bärbara musikspelare" eller likn., men inte enbart Ipod. Som det är nu (inom 99mac) passar Ipod-relaterat till t.ex. "Datalagring" eller "Övriga tillbehör", eller att man klickar länken till ipod.se...

  • Medlem
  • 2004-09-02 12:09
Ursprungligen av Alphonze:

Baron antydde då att man kan knoppa andra trådar om perifera tillbehör.

Jag ville då bara förtydliga att "ipod.se" verkar vara för enbart Ipod och inga andra musikspelare och då kan den få ett helt eget beundrar-forum. Bildskärmar och skrivare innefattar alla olika märken och har definitivt sin plats på ett Mac-forum som detta.

Jag ville mest peka på att Rajjes argument tolkat efter bokstaven skulle innebära att vi skulle få forum av typen 99canonbildläsare, 99Nikonkameror, 99Quark, 99Sonyfirewirekablar...

iPod, myPod

Apple knoppade av iPod. 99mac knoppade av och snart knoppar Macfolket in ....
Jag har en iPod & gillar den skarpt. Hur ofta bootar jag från den? Bara vänta. Har kommit på att då kan jag spara licenspengar! Som det är nu har jag en bärbar på jobbet, en på fritiden och en stationär med ungefär samma uppställ, men inte är det ofta som bägge körs samtidigt. Dock är jag lite osäker på detta med hur det fungerar med olika användare och åtkomst av filer. jag har redan gått i taket på hur iPhoto fungerar (INTE BRA) efter diskkrasch på OSX-disken och ominstallation. kanske skall köpa två iPod och klona dom?

JAG TYCKER att om 99mac och ipod.se skall vara två olika, så skall rent iPod-grejs, som klips, förpackning och färg inte slås upp som förstasidesnytt på 99mac. Lägg i högerkolumnen, som med Macnn och de andra. Smått, kort för den som vill (utanför 99mac).

Visst vore det kul med mer Mac-nyheter, men då får nog Apple krana på lite mer. Det är verkligen Thinksecret över mycket av deras tänk. När fick någon möjlighet att förtesta Macgrafikkort, som Tomshardware och andra gjort med "PC"-kompatibla? Apple förlitar sig mycket på sensations- och överraskningsmoment, med följd att många står häpna och oförberedda. En liten grupp fanatiker, tillsammans runt 5% - vilket är vad en avvikargrupp typiskt sett maxar ut på - innehållande mig själv och andra blir på så sätt till. Tänk bara på megahypet "En tomlåda och en LaCieskärm" häromdagen. Visst är det fascinerande att se "En soppa på en spik" gå igen på 2000-talet.

99mac som användarforum tror jag mycket på. För de 5% som är 99% macentusiaster har det en framtid. Att "PC"-agenter fortsatt kommer att ranta omkring och skriva "billigare", "spelbar" och så vidare kan jag väl tåla. Men att en macsite skulle vara osnygg är mer svårsmält. Så antingen skippa ipod.se eller städa ut iPod-kläderna. Offtopic är offtopic och kan så förbli.

Om iPod.se slås ihop med 99Mac borde forumet heta 99Apple istället (iPoden är ju inte bara för Mac). Men om man slår ihop 99Mac med 99Musik kan det ju inte heller heta 99Mac, för det går ju att göra musik på PC också. Blir rätt jobbigt

Det jobbigaste med det hela blir väl nog att det blir ett sådant extremt brett forum och kanske blir lite svårt att hitta i.

Alltså, om det är något jag skulle vela se vore väl att fortsätta använda ipod.se, off-topic och dom fast börja om på nytt med allting under en ny mantra -- en ny domän/forum. Då man loggar in på ipod.se kommer man till iPod-delen av det forumet, medan om man går in på 99musik kommer man in till musik-delen, osv. Det är väl möjligt?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-27 00:01

Jag tycker nog att iPod har väldigt mycket med mac att göra.
Integrationen i MacOSX är ju rätt stor, att kunna använda den som en extern firewire disk som man kan boota från eller den möjligheten som tagits bort, my home on iPod, tycker jag gör den till mer än en mp3 spelare och ett stort tillbehör till mac.

Ursprungligen av Steve_E:

Jag tycker nog att iPod har väldigt mycket med mac att göra.
Integrationen i MacOSX är ju rätt stor, att kunna använda den som en extern firewire disk som man kan boota från eller den möjligheten som tagits bort, my home on iPod, tycker jag gör den till mer än en mp3 spelare och ett stort tillbehör till mac.

Ipod funkar lika bra med Windows...

  • Oregistrerad
  • 2004-08-31 21:15

iPod.se är ett kanonforum! Sen att iPod-nyheterna dyker upp på 99mac, det är en annan sak.

Jag håller med. Om 99mac ska domineras av iPod-nyheter kan man lika gärna slå ihop sajterna istället och bespara onödigheterna att vara registrerad på två olika forum.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-08-31 21:55

Kan man boota en PC via iPod?

Det händer rätt ofta att man bootar sin burk med en ipod

Tack för feedback - fördelar/nackdelar med separata forum är något jag funderar på dagligen. Jag drömmer om den dagen då vBulletin erbjuder möjlighet att registrera sig en gång för alla forum men det kommer dröja.

Vad gäller redaktionellt arbete och administraion av forumet är det hårt arbete - ingen skillnad mot att gå till jobbet för alla er andra. Jag är glad att dom frivilliga som är aktiva idag lägger så mycket tid på sajterna som dom gör idag - vissa ägnar i stort sett hela sin fritid här.

Jag har träffat Belak och Arvid för att diskutera en sammanslagning av sajterna till en enda jättesajt med 1 miljon inlägg, kanske blir det verklighet under hösten.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-09-01 09:12
Ursprungligen av Björnström:

Jag har träffat Belak och Arvid för att diskutera en sammanslagning av sajterna till en enda jättesajt med 1 miljon inlägg, kanske blir det verklighet under hösten.

Skulle vara sweeet

Ursprungligen av kainen:

Skulle vara sweeet

Jag tror att det kan få oväntade konsekvenser ungefär som splitten av 99mac/offtopic.

Offtopic har fullkomligen exploderat i storlek och har gått ifrån 50.000 inlägg till 270.000 inlägg på 6 månader. Offtopic har fler inlägg än 99mac inom ett par månader faktiskt.

Tyvärr har det inneburit att sajterna glidit isär lite grann och resultatet är att en stor del av charmen/själen som tidigare fanns på 99mac idag finns på Offtopic. 99mac har blivit alltmer en stor informationsdatabas, vilket också var målet.

Om man lyckas hitta en metod att skilja sajterna/delarna/diskussionsämnena åt på ett smart sätt så att man kan bibehålla den "lilla mysiga" känslan samtidigt som man gör det smidigt med ett enda PM-system, en registrering etc så har man nog en hit.

Då kan vi skapa bättre delar för 99film, 99foto och andra kommande 99:or som ligger på is i väntan på att vi hittar en bättre lösning.

Sammanslagningsdiskussionerna tycker jag ni skulle ha lyft över i en annan tråd och kanske hänvisat dit. Det var inte mitt förslag. Jag tycker uppdelningen är bra. Saknar bara lite mer Mac-nyheter.
Rubriken på tråden är ändrad. Får man göra så? Är inte riktigt rättvisande då det framstår som att jag skrivit det....

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Jag tycker uppdelningen är bra. Saknar bara lite mer Mac-nyheter.
Rubriken på tråden är ändrad. Får man göra så? Är inte riktigt rättvisande då det framstår som att jag skrivit det....

Liksom Macfeber är vi beroende av frivilliga obetalada insatser. Nu är forumet så bra och Macfeber finns att ingen vill göra jobbet. De som skriver nyheter är iPod-gänget och de kommer även nu på 99mac.se.

En fiffig sak var om en redaktör på enkelt sätt kunde välja vilka trådar som skulle lyftas fram på startsidan. På så vis skulle nyheterna komma också eftersom det startas trådar om nya program, ny datorer etc av användarna.

Tråden "Nya iMac G5" startar av dig och det blir genast 10-20 inlägg. En redaktör väljer att lägga in en bild, ändra rubriken till "Nu är den här: iMac G5" och skriver en kort ingress i ditt första inlägg med en kommentar att vi ändrat och allt syns på startsidan. Klart!

--

Jag ändrar rubriker ibland, men inte innebörden av vad ursprungsförfattaren skrev. Jag försöker göra den tydligare. "Hjälp med Indesign" blir "Indesing: Hjälp med kortkommanden" och kommer jag ihåg så lägger jag en kommentar i första inlägget också.

/c

Om en sammanslagning sker så måste "Dagens inlägg" kunna separeras för de olika sajterna - annars skulle det ju innebära en försämring.

För mig fungerar uppdelningen rätt bra, men visst, bara en registrering och ett system för PM skulle vara en fördel.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Om en sammanslagning sker så måste "Dagens inlägg" kunna separeras för de olika sajterna - annars skulle det ju innebära en försämring.

För mig fungerar uppdelningen rätt bra, men visst, bara en registrering och ett system för PM skulle vara en fördel.

I mitt huvud kan du själv välja hur "dagens inlägg" ser ut, välj ämnen i en inställningsmeny så får du den specialformad efter dina önskemål

  • Oregistrerad
  • 2004-09-01 13:23

Egentligen borde man kasta in 99musik också, bara det gick att göra en snygg lösning så alla grupperingar kunde bli kvar. Man kunde ha en typ av fällbara menyer kanske, ungefär som mappar i MacOS när man har listvy, med en ">"-ikon för att expandera och få fler ämnen.

Ursprungligen av PF:

Egentligen borde man kasta in 99musik också, bara det gick att göra en snygg lösning så alla grupperingar kunde bli kvar. Man kunde ha en typ av fällbara menyer kanske, ungefär som mappar i MacOS när man har listvy, med en ">"-ikon för att expandera och få fler ämnen.

Japp, 99musik skulle isåfall bli en del av den feta sajten. Det skulle ju göra att 99musik fick 15.000 medlemmar över en natt och genererar nog en del extra besök & inlägg.

Den avgörande frågan är ju om man bibehåller den höga nivån eller om det blir en gigantisk ohanterbar soppa av alltihopa?

En fördel blir ju att vi kan samla moderatorer och redaktörer i på ett mycket bättre sätt - det skulle innebära mycket bättre resurshantering tror jag.

Bevaka tråden